قیمت بلیت قطار در برخی از مسیر‌ها بیش از ۲۲ درصد افزایش یافته و این موضوع باعث گله‌مندی بسیاری از مسافران شده است.

بلیت قطار بازهم گران شد؟/  مدیر عامل رجا: مشکل دریافت ارز نیمایی داریمبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به رغم شنیده شدن زمزمه های افزایش قیمت بلیت قطار از اوایل سال، مجلس و شورای عالی ترابری با افزایش قیمت بلیت قطار مخالفت کردند، بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل ریلی علت اصرار خود را بر افزایش قیمت بلیت قطار، افزایش هزینه‌های قطعات یدکی و دستمزد کارگران مطرح می کردند، رئیس انجمن حمل و نقل ریلی اعلام کرده بود که  امسال قیمت بلیت های قطار باید متوسط ۲۵ درصد گران شود تا بخشی از هزینه‌های این شرکت‌ها جبران شود.

بعد از پیگیری‌های بسیار و برگزاری جلسات مختلف شرکت‌های حمل و نقل ریلی توانستند درخواست خود را به کرسی بنشانند و در نهایت شورای عالی ترابری با افزایش متوسط ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار از ۱۵ خرداد امسال موافقت کرد.

در تماس‌های متعددی که با گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صورت گرفته یکی از افراد اعلام کرده است که گویی نرخ بلیت قطار بسیار بیشتر از ۲۲ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال بلیت قطار ۶ تخته تهران-گرگان که قبلا حدود ۳۳ هزار تومان بود، هفته پیش ۳۷ هزار تومان، سپس حدود ۴۰ هزار تومان و اکنون به ۶۰ هزار تومان رسیده است. چطور ممکن است در بخشی که نظارت بسیار آسان تر از بخش‌های خصوصی انجام می گیرد، قیمت ها  به جای ۲۲ درصد، ۵۰ درصد افزایش یابد؟

این در حالیست که وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان بازرسی همواره اعلام کرده اند که نظارت مستقیمی بر فروش بلیت‌های قطار دارند و به هیچ عنوان اجازه گران فروشی  را در حوزه حمل ونقل ریلی نخواهند داد.

 بیشترین افزایش قیمت بلیت قطار ۳۰ درصد  است

محمد رجبی مدیر عامل رجا در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی، با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی ترابری میانگین افزایش قیمت بلیت قطار ۲۲ درصد است، افزود: بنابراین ممکن است در برخی از مسیر‌ها قیمت بلیت قطار بیش از ۲۲ درصد و  در برخی از مسیر‌ها تنها ۵ یا ۱۰ درصد افزایش یابد، از اینرو نرخ ثابتی در مسیر‌ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تنها در مسیر تهران-مشهد قیمت بلیت قطار  ۲۲ درصد افزایش یافته که دلیل آن هم پر‌ترافیک بودن این مسیر است.

مدیر عامل رجا اظهار کرد: شرکت حمل و نقل ریلی رجا قیمت‌های خود را در این مسیر طبق مصوبه شورای عالی ترابری افزایش داده و بلیت  قطار‌های خود را بر اساس آن عرضه می‌کند در نتیجه هر مسافری که تمایل داشته باشد می‌تواند از این قطار‌ها استفاده کند و هر کسی هم دوست نداشته باشد می‌تواند سوار نشود.

رجبی اظهار کرد: بیشترین میانگین افزایش قیمت بلیت قطار ۳۰ درصد بوده است و ما بیشتر از ۳۰ درصد قیمت‌ها را گران نکرده‌ایم.

وی گفت: بر روی بلیت‌های قطار مبلغ ۱۰ هزار تومان هم به عنوان عوارض ایستگاه‌های راه آهن اضافه شده، اما در برخی از مسیر‌ها هم قیمت بلیت قطار کمتر از نرخ مصوب بوده است.

مدیر عامل رجا بیان کرد: دولت برای حمایت از شرکت‌های حمل و نقل ریلی تنها تسهیلات تبصره ۱۸ را جهت بازسازی واگن‌های فرسوده ابلاغ کرده است.

رجبی اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقل ریلی درخواست تخصیص ارز دولتی را داشتند، اما دولت تنها اعلام کرده است که ارز نیمایی به این شرکت‌ها پرداخت می‌کند که متاسفانه ارز نیمایی هم اکنون بسیار سخت پیدا می‌شود و بانک‌ها برای تخصیص این ارز به شرکت‌های حمل و نقلی همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.

وی گفت: دولت و بسیاری از مسئولان اعلام می‌کنند که ارز مورد نیاز صادرکنندگان و واردکنندگان در بانک‌ها موجود است، اما شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای دریافت ارز نیمایی با مشکل مواجه هستند.

افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار شاید برای بسیاری از مسافران و دانشجویانی که همواره در ترددند گران باشد، اما شرکت‌های حمل و نقل ریلی باید همزمان با این افزایش در بخش ارائه خدمات کیفیت‌های خود را افزایش دهند و از سوی دیگر باید نظارت‌های بیشتری بر دفاتر فروش بلیت قطار وجود داشته باشد تا شاهد ایجاد بازار سیاه در حوزه قیمت بلیت قطارها نباشیم.

انتهای پیام/

تنها در مسیر تهران-مشهد قیمت بلیت قطار ۲۲ درصد افزایش یافته است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۶ تير ۱۳۹۸
عجب مسئول با حالي داريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۶ تير ۱۳۹۸
واقعا متاسفم برا این ادم که میگوید می خواهی سوار شو نمی خواهی سوار نشه
Netherlands
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۶ تير ۱۳۹۸
آقای رجبی که ادعا کردید " بیشترین افزایش قیمت بلیت قطار ۳۰ درصد است" لطفا خودتون محاسبه بفرمایید که قیمت بلیتها چند درصد گرون شده، با مدرک عرض می کنم: قیمت بلیت قطار 5 ستاره نور اکونومی تهران مشهد با 15 درصد تخفیف در اردیبهشت ماه سال جاری 1.214.500 ریال و تیر ماه 2.235.000 ریال، 4 ستاره غزال اردیبهشت ماه 938.500 ریال و حالا 1.471.000 ریال. لطفا میشه بفرمایید چه جوری محاسبه کردید که ما هم بفهمیم. واقعا که.... هر کی دوست داره سوار شه، هر کی دوست نداره سوار نشه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
Asghar
۱۴:۵۶ ۰۵ تير ۱۳۹۸
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۰۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
هرکی هرکی شده نظارت نیست !/؟
Iran (Islamic Republic of)
هوتن
۱۲:۰۰ ۰۵ تير ۱۳۹۸
آدم مثل قدیما با اسب مسافرت کنه بهتره از اینه که با این قطارهای بی کیفیت و با بلیط‌های گران بره
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۰۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
شما مشکل گرفتن ارز از دولت دارید // اوخت با افزایش کرایه فشار به قشر اسیب پذیر میاری // دیوار کوتاه تر از مردم پیدا نکردی //
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۵ تير ۱۳۹۸
این جور معلومه دیگه مردم به فقط افزایش قیمت باید به عنوان قدم های مثبت دولت نگاه کنند خدا بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۵ تير ۱۳۹۸
ای جونم هر دم از این باغ بری میرسد
همه جا قیمت حمل و نقل عمومی رو پایین نگه میدارن تا مردم کمتر از وسیله شخصی استفاده کنند ولی...
مشکل ما اینه که افراد غیر متخصص در کارها داریم
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۰۳ ۰۵ تير ۱۳۹۸
بنده که از مسافران دائمی قطارهای مسیر تهران به مراغه وبلعکس هستم وسالهاست جهت تدریس در دانشگاه در این مسیر تردد می کنم همه ساله شاهد افزایش قیمت بلیت ها هستیم بدون آنکه ذره ای از خدمات یا افزایش خدمات رفاهی چه در رستوران قطار وچه در کوپه های مسافران به چشم بیاد ؟
شرکت رجا آخه با چه استنادی هر سال این افزایش قیمت را به مسافران قطارها تحمیل می کند ؟؟
Canada
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۵ تير ۱۳۹۸
قطارازاتوبوس گرونتردرمیاد
Canada
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۵ تير ۱۳۹۸
عجب از اين افزايش قيمتها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۵ تير ۱۳۹۸
از قدیم الایام قطار وسبله رفت و امد مردم ضعیف بوده این چه حرفیه هرکه میخواد سوار بشه بشه هر نمیخواد هم نشه وقتی کسی مجبوره باید از قطار استفاده کنه درضمن سالهاست شرکت رجا داره قیمت بلیط رو افزایش میده ولی هیچ گونه خدماتی رو ارائه نداده نمونه اش خط آهنه جنوبه که در هفته چند روز تعطیله و از صدسال پیش تا الان هیچ گونه اقدامی برای تعمیر و بهبود وضعیت ریلها انجام نگرفته .در ضمن واگذار کردن ترابری اون هم شرکت رجا به بخش خصوصی ریشه همه مشکلات راه اهنه چون پیمانکار فقط به جیب هودش فکر میکنه نه به چیز دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۰۸:۵۶ ۰۵ تير ۱۳۹۸
ملت توان خریدشان تقریبا صفر شده، دیگه قیمتها روزانه میره بالا،لبنیات و کلیه اقلام ضروری دها برابرشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
در افزایش قیمتها و خدمات دولت متاسفانه همیشه پیش قدم بوده...از جمله گرانیه حق بیمه افزایش بیرویه خدمات حمل و نقل و ...
Romania
هادی
۰۸:۳۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
این جمله "هر مسافری که تمایل داشته باشد می‌تواند از این قطار‌ها استفاده کند و هر کسی هم دوست نداشته باشد می‌تواند سوار نشود."
یعنی فاجعه... وسیله حمل و نقل عمومی برای عموم مردم و قشر ضعیف جامعه است..یعنی چی یک مسئولی بیاد همچین حرفی بزنه ..واقعا جای تاسف داره بجای اصلاح قیمت ها و رعایت حال مردم اینجوری برخورد می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۰۲ ۰۵ تير ۱۳۹۸
همیشه بار بی کفایتی مدیران بر دوش مردم است. اول باید مدیریت هزینه کنند، هزینه های غیرضرور را کاهش دهند، بهره وری را افزایش دهند و به دنبال بومی سازی قطعات و لوازم مورد نیاز باشند!
-
ناشناس
۰۷:۵۷ ۰۵ تير ۱۳۹۸
بفکر مردم باشيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۰۵ تير ۱۳۹۸
اینم گران کنند.کوپول کو دل خوش که ادم بخاد بره مسافرت فقط بایدشرمنده بچه هات باشی که مدام میگن مارامسافرت نمی برید اخه تابستانه..خدایا فقط خودت رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۱:۲۶ ۰۵ تير ۱۳۹۸
آقای من اگه میخوای گرون کنی خوب بکن . دیگه پای ارز دولتی ونیمایی رو وسط نکش. همین چند وقت پیش از توانمندی وخودکفایی تولید واگن ولوکوموتیو و... در رسانه ملی اعلام شد وبعد از کلی گلایه گذاری ماشین سازی اراک که میگفتند ما توانمندی ساخت رو داریم اما دولت به دنبال وارداته. برادر جان کاری رو که در ایران میشه راه انداخت رو بیخودی به دنبال واردات نباش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
اینم مثل بقیه چیزاکه ثانیه ای گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
عماد موسوی
۰۰:۳۷ ۰۵ تير ۱۳۹۸
چیزی مونده گرون نکردید
آخرین اخبار