به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ابتدای تابستان سال ۱۳۹۸، پس از ۱۴ سال طرح ایجاد محدودیت برای تردد خودروها که در تهران اجرایی میشد، تغییر کرد. طبق این تغییرات، مانند گذشته دو حلقه (محدوده) برای منع استفاده ازخودروی شخصی در تهران در نظر گرفته شده است. حلقه اول که در ۱۴ سال گذشته به نام محدوده طرح زوج و فرد معروف بود، گسترهای بزرگتر از حلقه دوم دارد که طی ۱۴ سال گذشته، مردم با خودرو شخصی خود به صورت پلاکهای زوج در روزهای زوج و پلاکهای فرد در روزهای فرد قادر به تردد آزاد در آن بودند. محدوده یا حلقه دوم طرح ترافیک، مربوط به مناطق مرکزی تهران است که هیچ کس در هیچ روزی از سال، مجاز نبوده و نیست که در آن تردد کند مگر آنکه عوارض ورود به این محدوده را بپردازد.
از ابتدای تیرماه ۱۳۹۸، تغییراتی درباره ضوابط ورود به محدوده حلقه دوم اجرا شد و دیگر این حلقه به نام محدوده طرح زوج و فرد شناخته نمیشود، بلکه به آن، محدوده کنترل آلودگی هوا میگویند. در این محدوده، شهروندانی که خودرو آنها پلاک تهران دارد، مجازند در هر فصل از سال، تنها ۲۰ روز بدون پرداخت عوارض تردد کند. همچنین سایر شهروندان با خودروهای پلاک شهرستانهای دیگر، ۱۵ روز حق دارند به صورت رایگان در محدوده حلقه دوم تردد کنند. این معافیت از پرداخت عوارض، تنها برای خودروهایی است که در سامانه تهران من، ثبت نام شده و دوربینها قادر به شناسایی پلاکشان باشد.
در سایر روزهای فصل به جز جمعهها که طرح ترافیک برداشته میشود یعنی به طور معمول در نیمه اول سال، ۹۳ روز و در نیمه دوم سال، ۹۰ روز، باید شهروندان عوارض ورود و حضور به محدوده کنترل آلودگی هوا را بپردازند. عوارضی که تعیین آن توسط شورای شهر تهران و شهرداری مسئول دریافت این عوارض است.
با این حساب، روزهای معافیت از پرداخت عوارض را از روزهای سال و جمعهها کسر کنیم، حدود ۶۰ روز در هر فصل، شهروندان برای حضور در حلقه دوم کنترل آلودگی هوا، باید پول پرداخت کنند که محاسبه آن به صورت زیر میشود:
جدول تعیین نرخ عوارض حضور در محدوده کنترل آلودگی هوا
جدول بالا نشان میدهد برای حضور یک خودرو شخصی در محدوده آلودگی هوا (حلقه دوم) در همه روزهای سال و با توجه به معافیت ۲۰ روز در یک فصل و کسر کردن جمعهها و روزهای تعطیل و ۴ ساعت کاهش طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه میتوان با اغماض گفت باید راننده خودرو، یک میلیون و ۷۰۰ هزارتومان پرداخت کند. البته این مبلغ بستگی به عواملی مانند تعداد دفعات مشاهده توسط دوربین، ساعات ورود و خروج به طرح، معاینه فنی برتر و... ممکن است افزایش یافته و تا نزدیک ۵ میلیون تومان افزایش یابد.
این را هم باید در نظر گرفت، مبالغ محاسبه شده برای بالا، تنها مربوط به حضور خودرو شخصی در تمام روزهای سال و در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (حلقه دوم- زوج و فرد سابق) است و برای حضور در تمام خیابانهای تهران به خصوص خیابانهای مرکزی و حلقه اول طرح ترافیک، مبالغ دو برابر این میزان خواهد بود.
به عبارت دیگر، خودرویی که میخواهد در تمام خیابانهای تهران و در همه روزها و در همه ساعات، اجازه تردد داشته باشد، به شرط آنکه پلاک آن متعلق به تهران بوده و محل زندگی مالک آن خارج از محدوده دو حلقه باشد، باید دست کم سالانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کند که این مبلغ بسته به عوامل پیش گفته تا سالی ۱۰ میلیون تومان هم قابل افزایش است.
منبع: خبرآنلاین
انتهای پیام/