مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس گفت: میل به سرمایه گذاری در سال‌های اخیر افزایش داشته و این موضوع از میزان سرمایه‌گذاری روزانه در بورس قابل درک است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،یاسر فلاح مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون وضعیت بازار بورس و سرمایه کشور اظهار داشت: بازار سرمایه متشکل از نهاد ناظر این بازار است که ۴ بورس به عنوان نهاد عام شامل بورس تهران، فرابورس، کالا و انرژی، عملیات خرید و فروش کالا و سهام را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تالار‌های بورس منطقه‌ای نماینده بورس تهران هستند، افزود: ۲۲ بورس منطقه‌ای در سراسر کشور به عنوان زیرمجموعه بورس تهران فعالیت می‌کنند. همچنین در مجموعه بازار سرمایه ۱۰۸ شرکت کارگزاری داریم که محل اتصال مردم به بازار بورس هستند.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس بیان کرد: میل به سرمایه گذاری در سال‌های اخیر افزایش داشته و این موضوع از میزان سرمایه‌گذاری روزانه در بورس قابل درک است، بر این اساس به آماری باید اشاره کرد که بر مبنای آن ۷۲ هزار ۷۹۹ واحد در تاریخ اول تیر سال ۱۳۹۵ به ۲۳۳ هزار و ۸۸۶ واحد در اول تیر امسال رسیده است که نشان می‌دهد ۳.۲۱ درصد بازدهی در بورس و اوراق بهادار داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: براساس نماگر‌های بانک مرکزی میزان بازدهی ۱۰ ساله در بورس بیشتر از همه بازار‌های رقیب بوده است.

فلاح با بیان اینکه تغییرات قیمت ارز همواره در کشور رخ می‌دهد، اما در افق ۱۰ ساله بازدهی در بازار سهام که بلند مدت است بالاتر از سایر بازار‌ها از جمله مسکن بوده است، تصریح کرد: این بازار محلی برای نگهداری ثروت در برابر امواج تورمی است.

وی افزود: برخی بنگاه‌ها ممکن است در این شرایط اقتصادی زیان کرده باشند، اما سرمایه گذاران بازار بورس که با صبر و حوصله در این بازار حضور پیدا می‌کنند سود برده‌اند.

مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سرمایه گذاری در بورس یعنی تشکیل یک سبد سهام. ما به علاقه‌مندان به حضور در بورس توصیه می‌کنیم سرمایه گذاری در صنایع مختلف را به کار گرفته تا از مجموع آن‌ها بازدهی پیدا کنند.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در ارتقا علمی مردم نسبت به فعالیت در بورس اظهار داشت: رسانه‌ها باید نگرش مردم در رهنمون شدن به بازار سرمایه را هدایت کنند.

فلاح تاکید کرد: در ۳ سال گذشته تحولی بنیادین در بورس رخ داده که نشان از اعتماد مردم به بازار سرمایه است و این شیب خود را در میزان کد‌های سهام داری نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳، ۸ میلیون کد در بازار بورس فعال بودند که در پایان سال ۹۷ این آمار به ۱۲.۵ میلیون رسیده است، گفت: بازار سرمایه پول مردم را به سمت تولید رهنمون می‌کند.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس بیان کرد: شرکت‌های مورد نظر از بیشترین میزان شفافیت برخوردار هستند و از طریق افزایش سرمایه یا انتشار اوراق به رشد اقتصاد کشور کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: ارزش معاملات تالار منطقه‌ای اصفهان در سال ۹۷، ۵ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است و بعد از کیش در رده دوم قرار داشته است.

فلاح با بیان اینکه در تعداد کد‌های جدید سهام داری اصفهان با ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۷ بعد از مشهد در رده دوم قرار داشته است، گفت: در حجم معاملات نیز اصفهان با مجموع ۱۷ هزار ۸۲۳ میلیون سهم دومین تالار منطقه‌ای بورس کشور بوده است.

وی با اشاره به موضوع آموزش ادامه داد: آموزشگاه‌های برگزار کننده دوره‌های بورس باید از شرکت، مجوز دریافت کنند. همه موسسات فرهنگی و هنری می‌توانند دوره‌های آموزش بورس برگزار کنند و ما به این موسسات مجوز آموزش ارائه می‌کنیم که این در راستای ارتقا فرهنگ سواد مالی است.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس تصریح کرد: رسانه‌ها نقش موثری در این زمینه دارند. بر این اساس جشنواره بورس و رسانه در تلاش است تا رسانه‌ها به تولید محتوای جدید ترغیب شوند. الزامی مبنی بر مثبت بودن تولیدات نداریم بلکه صرفا به تولیدات رسانه‌ای پیرامون بورس می‌پردازیم.

وی افزود: شرکت‌های بورس باید ۴ بار در سال اطلاعات خود و هر ماه میزان خرید و فروش خود را در سامانه اعلام کنند، البته تا رسیدن به سقف انتظارت هنوز راه داریم، اما سازمان بورس در حال تلاش برای شفاف‌سازی بازار بورس است.

فلاح با بیان اینکه به دلایل اقتصادی امکان به وجود آمدن حباب در کل بورس وجود ندارد. اما در تک سهم ممکن است ایجاد شود، گفت: بنابراین تشکیل حباب در بورس را تایید نمی‌کنیم، اما در تک سهم، بخش نظارتی سازمان با این موضوع مقابله خواهند کرد.

وی ادامه داد: کسانی که به دنبال ورود به بازار بورس هستند باید به صورت علمی و گام به گام وارد شوند. افراد تازه وارد و کسانی که تجربه لازم سرمایه گذاری ندارند به صورت غیرمستقیم وارد شوند که از طریق مشاوران و صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و ... قابل دسترسی است.

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با تاکید بر اعتماد مردم به حضور در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: خزانه دولت ضمانت اوراق است و اصل و سود سرمایه افراد در آنجا نگهداری و پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به برخی تهدیدات در بازار سرمایه گفت: فضای مجازی گاهی تهدید‌هایی به دنبال دارد که یکی از این تهدیدات در بورس است، ما با پدیده سیگنال فروشی در فضای مجازی از جمله تلگرام برخورد می‌کنیم و در این راستا سال گذشته ۴۰ پرونده داشته و کانال‌های بزرگی را متوقف کردیم. ما کسانی را که به این پدیده مضموم می‌پردازند از طریق پلیس و دستگاه قضا پیگیری می‌کنیم، زیرا این اقدام کلاهبرداری است و عده‌ای را به خرید با فروش سهم خود مجبور می‌کنند.

فلاح با اشاره به برگزاری جشنواره بورس و رسانه گفت: این جشنواره امسال نیز به صورت ملی برگزار می‌شود که به رونق تولید و اشتغال کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این جشنواره در بخش رسانه‌های مکتوب و دیجیتال، روزنامه‌ها، نشریات ادواری، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری تحلیلی شامل خبر، گزارش، گفتگو، تیتر، یادداشت، مقاله و سرمقاله، در بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری شامل برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی گزارش، مستند، گفتگو و بخش جایزه ویژه جشنواره با موضوع نحوه اثرگذاری بازار سرمایه در تحقق شعار رونق تولید برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس گفت: فراخوان این جشنواره اول خرداد اعلام شد که ۲۰ تیر نیز آخرین مهلت ارسال است.

انتهای پیام/م

 

نشست خبری مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.