مجله اشپیگل از اختصاص میلیون‌ها دلار بودجه از سوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به دانشگاه‌های آلمان خبر داد.

بخشش میلیون‌های دلار از سوی پنتاگون به دانشگاه‌های آلمانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های آلمان از سال ۲۰۰۸، ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کمک مالی از سوی پنتاگون برای انجام یک سری از تحقیقات دریافت کردند.

مجله اشپیگل آلمان در این خصوص نوشت براساس اطلاعات منتشر شده، ۲۶۰ نقل و انتقال مالی از سوی دانشگاه‌هایی که مکررا از ارتش آمریکا کمک مالی دریافت کرده‌اند، ثبت شده است. این حمایت مالی بیشتر بر رشته‌های فنی و علمی متمرکز بوده است.

گفته می‌شود دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانز در مونیخ یکی از دریافت‌کنندگان اصلی این کمک‌های مالی بوده که از سال ۲۰۰۸ تاکنون حدود سه میلیون و هفتصد هزار دلار از وزارت دفاع آمریکا دریافت کرده است.

علاوه بر این، دانشگاه باواریا ظاهرا بیشترین کمک مالی یک جا، یک میلیون و هفتصد و بیست هزار دلار، را برای تامین مالی یک پروژه تحقیقاتی در خصوص مواد شیمیایی و جایگزین سازی ماده منفجره به نام «آر دی ایکس» (RDX) که استفاده نظامی دارد، دریافت کرده است. دانشگاه فنی «آخن» نیز از سال ۲۰۰۸ تاکنون بیش از یک میلیون دلار از پنتاگون دریافت کرده است. بنا بر داده‌هایی که اشپیگل منتشر کرد از سال ۲۰۱۴ سه دانشگاه فنی آخن، رور بوخوم و پادربورن آلمان دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی وزارت دفاع آمریکا بوده اند.

در این میان موسسات تحقیقاتی غیردانشگاهی نیز در آلمان هستند که از کمک‌های مالی آمریکا بهرمند شده اند. بیشترین کمک‌های مالی شامل حال انجمن «ماکس پلانک»، مرکز هوا و فضای آلمان و موسسه «آلفرد وگنر» برای انجام تحقیقات قطبی و دریایی در برمرهافن شده است. گفته می‌شود در مجموع این موسسات ۹۷۳ هزار دلار برای تحقیقات در خصوص تشخیص نهنگ خودکار با مادون قرمز دریافت کرده اند، فن‌آوری که بنابر گفته اشپیگل می‌تواند علاوه بر شکار پستانداران غول‌پیکر برای زیردریایی‌ها هم مورد استفاده قرار گیرد.

اشپیگل در ادامه به نقض قوانین آموزشی در آلمان اشاره کرد که طبق آن دانشگاه‌ها باید به اهداف صلح آمیز متعهد باشند و مسئولیت ویژه خود را برای توسعه پایدار تحقق بخشند. اشپیگل برخی از این مسئولیت‌ها را به مثابه الزام آشکار برای رد کمک‌های مالی از سوی سازمان‌های نظامی دانست.

هرچند برخی از این دانشگاه‌ها در واکنش به این خبر اعلام کردند به تحقیقات مسالمت آمیز پایبند بوده و انجام پژوهش‌های مربوط به ساز و برگ‌های جنگی را رد کردند. با این حال اشپیگل نوشت: «مشکل اینجاست که نتایج بسیاری از پژوهش‌ها، از فن‌آوری ارتباطات گرفته تا نرم‌افزار ربات‌ها، می‌تواند برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار بگیرد؛ بنابراین پذیرش کمک‌ها مالی از سوی وزارت دفاع آمریکا به راه رفتن بر روی بند می‌ماند».

انتهای پیام/

برچسب ها: آلمان ، آمریکا ، پنتاگون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار