در مطلب زیر به تأثیر مثبت‌اندیشی در موفقیت‌های فردی و اجتماعی می‌پردازیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گاه مثبت‌اندیشی را به دست روی دست گذاشتن و رؤیاپردازی ذهنی تعبیر کرده‌اند؛ در حالی که زندگی هیچ کدام از ما بدون تصمیم به تغییر و تلاش، روند صعودی نخواهد یافت. به راستی چرا زندگی برخی از ما تغییر نمی‌کند؟ بی‌شک عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهد تا زندگی ما تغییر نکند. یکی از مهمترین دلایل پدیده «امید منفی» است. امید منفی نوعی «مثبت‌اندیشی انفعالی» است.

شبیخون افکار منفی به حس خوشبختی با نفوس بد زدن


بیشتربخوانید: چگونه به اهداف خود برسیم؟


یعنی فرد دست روی دست می‌گذارد و برای تغییر زندگی قدمی برنمی‌دارد. او صرفا امیدوار است فرجی حاصل شود و معجزه‌ای رخ بدهد. افراد گرفتار در تله امید منفی عموما منتظر رسیدن یک فریادرس هستند تا زندگی آن‌ها را تعالی ببخشد. غافل از این که بزرگ‌ترین شخصی که می‌تواند به ما کمک کند، خودمان هستیم. اگر تکاپو ندارید و تنها برای رسیدن به خوشبختی رؤیاپردازی می‌کنید، بدانید در تله امید منفی گرفتارید و این عامل متحول نشدن زندگی‌تان است. باز هم تاکید می‌کنم، شما مسئول ایجاد تغییر زندگی‌تان هستید.

بعضی افراد تا اسم موفقیت به میان می‌آید، آن را به پدیده‌ای به نام شانس ربط می‌دهند؛ اما حقیقتا شانس چیست و از کجا روی شانه فرود خواهد آمد؟ شانس یعنی طرز فکر خودتان! در واقع شانس به معنای به یکباره و بی‌مقدمه از آسمان فرو افتادن پول و موقعیت و خوشبختی نیست و چنین چیزی وجود خارجی ندارد. ما باید در عصر نوین بپذیریم که شانس زمانی جان می‌گیرد که ما طرز فکرمان را عوض کنیم. اگر واقعا می‌خواهید خوش شانس باشید، باید درست اندیشیدن را بیاموزید و به آن عمل کنید. تمام انسان‌های موفق و ثروتمند جهان، با مثبت‌اندیشی همراه با عمل، خوش شانس‌ترین افراد روی زمین شده‌اند.

مثبت‌اندیشی شیبِ نگاهِ فرد رانشان می‌دهد

مثبت‌اندیشی این نیست که انتظار داشته باشیم همیشه بهترین اتفاق بیفتد، بلکه یعنی بپذیریم هرچه که روی می‌دهد، برای این لحظه ممکن است بهترین باشد.

مرتضی فلاحی یک روانشناس برایمان توضیح می‌دهد: «مثبت‌اندیشی نمی‌گوید همه اتفاقات عالم مثبت است و هیچ خبری از منفی‌ها نیست. منفی‌ها هم به اندازه مثبت‌ها در این دنیا سهم دارند، مثبت‌اندیشی می‌گوید؛ هرجا که هستی موقع انتخاب و تصمیم گیری، مثبت‌ها را انتخاب کن. در عین حال منفی‌ها را خوب رصد کن و مواظب فاصله گرفتن از آن‌ها باش. مثبت‌اندیشی نمی‌گوید؛ هرکاری که انجام می‌دهی حتما نتیجه مثبت می‌دهد، بلکه می‌گوید؛ هرجا که قرار داشتی، حتی در یک جاده سنگلاخ و پردست انداز، به سمت بالا نگاه کن و به رشد و بهبود فکر کن. همیشه عالی شدن و عالی عمل کردن را انتخاب کن. مثبت‌اندیشی شیبِ نگاهِ فرد را نشان می‌دهد.»

وی در ادامه می‌گوید: «طی تحقیقات بسیار، روان‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که «خوش‌بینی» مهم‌ترین ویژگی است که با استفاده از آن می‌توانید موفقیت و خوشبختی شخصی و حرفه‌ای خود را افزایش دهید. به نظر می‌رسد که افراد خوش‌بین دارای سه ویژگی رفتاری خاص می‌باشند که هر سه را از طریق تمرین و تکرار کسب نموده‌اند.

اول این که، افراد خوش‌بین تحت هر شرایطی دنبال نکات مثبت هستند. آن‌ها بدون توجه به مشکلات، همواره به دنبال چیز‌های خوب و مفید هستند و هیچ جای تعجبی هم نیست که ظاهرا همیشه آن را پیدا می‌کنند.

دوم این که، افراد خوش‌بین در هر شکست یا مشکلی همواره به دنبال گرفتن درسی با ارزش هستند؛ آن‌ها معتقدند: «مشکلات به وجود نمی‌آیند تا ما را متوقف سازند، بلکه پیش می‌آیند تا به ما آموزش دهند.» به نظر آن‌ها در هر شکست یا مانعی، درسی با ارزش نهفته است و برای آموختن این درس مصمم هستند.

سوم این که، افراد خوش‌بین برای هر مشکلی دنبال راه حل می‌باشند. هنگامی که مشکل به وجود می‌آید به جای گِله و شکایت یا مقصر انگاشتن دیگران به دنبال راه حل می‌گردند و از خود سؤالاتی از این قبیل می‌پرسند: «راه حل چیست؟ حالا چه می‌توان کرد؟ قدم بعدی چیست؟»

به علاوه، افرادی که بر حسب عادت خوش‌بین و مثبت هستند به طور مدام به اهدافشان فکر می‌کنند و درباره آن صحبت می‌کنند. به جای فکر کردن و صحبت کردن در مورد گذشته و جایی که از آن آمده‌اند، به آینده و جایی که قرار است به آن بروند فکر کرده و در مورد آن صحبت می‌کنند. آن‌ها همواره به جلو نگاه می‌کنند، نه به عقب.

هنگامی که به طور مدام اهداف و ایده‌آل‌های خود را مجسم می‌کنید و به شیوه‌ای مثبت با خود سخن می‌گویید، احساس می‌کنید که از تمرکز و انرژی بیشتری برخوردارید، اعتماد به نفس و خلاقیت بیشتری دارید و کنترل قدرت فردیتان بیشتر شده است. در نهایت این که هر اندازه خوش بین‌تر باشید و انگیزه بیشتری داشته باشید، برای آغاز کار مشتاق‌تر و برای ادامه آن مصمم‌تر خواهید بود.»

کلمات مانند دانه هستند

داشتن باور مثبت مثل آب دادن به یک دانه است. در ابتدا چیزی مشخص نمی‌شود، اما بعد از مدتی میوه باور مثبت‌تان را خواهید چشید. جایگاه فعلی شما در زندگی تان، وابسته به نوع کلام شما در گذشته است. کلمات مانند دانه هستند. هنگامی که شما کلمه‌ای را بر زبان می‌آورید، شما به آن جان می‌بخشید و اگر به گفتن آن ادامه دهید، در نهایت به واقعیت شما تبدیل می‌شود. همواره زندگی شما در جهت کلام شما حرکت می‌کند. خواه بدانید یا ندانید شما در حال پیشگویی آینده‌تان هستید. بر زبان آوردن جملاتی مانند: من خوشبخت هستم، من قوی هستم، من رویایم را تحقق می‌بخشم، تنها مثبت‌اندیشی صرف نیست. با گفتن چنین جملاتی، شما در حال پیشگویی پیروزی و موفقیت برای آینده تان هستید.

صدرا بزرگ منش یک روان درمانگر برایمان توضیح می‌دهد: «متأسفانه برخی از مردم منفی‌ها را پیشگویی می‌کنند؛ آن‌ها می‌گویند: من هیچ وقت به موفقیت چشمگیری دست نمی‌یابم، هیچ وقت تناسب اندام خود را به دست نمی‌آورم، کسب و کار کِساد است، به احتمال زیاد اخراج می‌شوم.

آن‌ها نمی‌دانند که با این کار در حال پیشگویی شکست خود هستند. به عبارت دیگر، آن‌ها با کلام منفی‌شان شکست، متوسط بودن و کمبود را به زندگی خود فرا می‌خوانند.

زمانی که شما صحبت می‌کنید، شما در حال کاشت دانه هستید و در نهایت شما محصولی را مطابق با کلام خود برداشت می‌کنید، مطمئن باشید که در حال کاشت دانه‌های مناسب هستید. به بیان دیگر، شما نمی‌توانید منفی صحبت کنید و در عین حال زندگی مثبتی داشته باشید. شما نمی‌توانید درباره شکست صحبت کنید و انتظار پیروزی داشته باشید. امکان ندارد درباره کمبود و فقر و نداری صحبت کنید و در عین حال فراوانی در زندگی شما جاری شود. در طول روز از خود سؤال کنید: آیا کلامی را که بر زبان می‌آورم، همان چیزی است که می‌خواهم در زندگی من متجلی شود؟ زیرا هر آن چه شما بر زبان می‌آورید، آن را به زندگی خود دعوت می‌کنید.»

با عمل نیکو از خدا خوشبختی را مسئلت کنید

در مسیر مثبت‌اندیشی و رسیدن به اهداف، انعطاف پذیری مانع از تمرکز غیر منطقی بر مسیر اشتباه می‌شود و راه را برای تغییر مسیر‌های متعدد وسازنده باز می‌گذارد. راهی که به اسم هدف در حال طی کردن آن هستید احتمال دارد، سرابی بیش نباشد. هرگاه یقین کردید مسیر انتخابی شما صحیح نیست، شجاعانه انعطاف به خرج دهید و به سرعت از آن بازگردید. راهی که شما را سریع‌تر به مقصد می‌رساند، لزوما بهترین راه، نیست؛ توجه داشته باشید مسیری که گزینش می‌کنید، در دل شما شوق و سرور ایجاد کند. چرا که اگر روحتان دریافتی نداشته باشد، دلمردگی اش شما را از ادامه مسیر مایوس خواهد ساخت.

نورا همتی یک مشاور برایمان توضیح می‌دهد: «در مسیر موفقیت هر چند بعضی راه‌ها ظاهرا زیباتر و کوتاه‌تر هستند، اما باید توجه داشته باشید که با باور‌های شما، هم جهت باشند. کسی که حقیقتِ زندگی را شناختِ خویش و اُنس با خدا می‌داند، باید اهداف دیگرش را به گونه‌ای ترتیب دهد که در زیر مجموعه این باور قرار بگیرند. مسیر اصلی زندگیتان را تعیین کنید و اهداف‌تان را در این مسیر چیدمان دهید که در این صورت خیلی سریع‌تر و بهتر به آن‌ها خواهید رسید، زیرا شما یک هدف بزرگ دنبال می‌کنید و این موجب می‌شود که شما تمام بُعدی و سریع‌تر پیشرفت کنید. این باورِ بزرگ شما را جذب خودش می‌کند و به سمت هدف هدایت می‌شوید.»

وی در ادامه با ذکر مثالی توضیح می‌دهد: «چوب کبریتی را در نظر داشته باشید، اگر ده سال هم زیر نور آفتاب قرارش دهید، روشن نمی‌شود؛ ولی اگر نور آفتاب را با ذره بین، لحظه‌ای روی آن متمرکز کنید، روشن خواهد شد. ذره‌بین چه کاری انجام داد؟ نور خورشید را بر روی چوب کبریت متمرکز کرد و باعث سوختن آن شد.

به دنبال مسیری باشید که باعث جلب توجه خدا به خود شوید. راهی که شما را از خود رها کند و به خداوند متصل کند. هدف و باور مشخصی داشته باشید، تصمیم گیری کنید، با گام‌های استوار شروع کنید و در مسیر منعطف باشید. زمانی که می‌بینید نتیجه نمی‌گیرید، تمرکز غیر منطقی را رها کنید و راهی زیباتر و منطقی‌تر را انتخاب کنید.»

این مشاور در تکمیل صحبت هایش می‌گوید: «چیزی که خواهان آن هستید همیشه با باور اصلی شما همسو نیست؛ «اگر دعا کنید»، «اگر سؤال کنید» قوانین خداوند در هستی، به شما کمک خواهند کرد و به تمام یا قسمتی از خواسته هایتان خواهید رسید.
گاهی اوقات اهداف بی‌منطق و غلط، شما را از اهداف اصلی منحرف می‌سازند؛ به بیشتر خواسته‌هایتان خواهید رسید، اما همین رسیدن‌های کوچک و انحرافی باعث رنجش بیشتر شما خواهند شد، زیرا این اهداف بی‌پایه شما را از مسیر اصلیِ باور‌ها منحرف کرده‌اند.

هر انسانی در درونش از خداوند خواسته‌هایی دارد، اما اکثر مردم نمی‌دانند که فقط «سؤال» می‌کنند، نه «دعا». آن‌ها در خواسته‌هایشان ثبات ندارند، با عمل از خداوند مسئلت نمی‌کنند، کاری که پروردگار می‌خواهد را انجام نمی‌دهند، بهای خواسته‌های خود را نمی‌پردازند و به خواسته خود نمی‌رسند.

خود را در معرض نور الهی قرار دهید، اگر باعث جلب توجه او شوید، به خوشبختی متصل می‌گردید. یقین داشته باشید اگر فقط و فقط دنبال یک مسیر بزرگ باشید، تمامی مسیر‌هایی که به آن هدف ختم می‌شود در دستان شما خواهد بود. شما بعد از رسیدن به قله، تمام کوه را مشاهده خواهید کرد. تمام عظمت کوه را زیر پای خود خواهید دید.»

زبان غیرکلامی افراد موفق حاکی از اعتماد به نفس

افراد دارای اعتماد به نفس موفقیت‌هایشان را در یاد نگاه می‌دارند و شکست‌هایشان را به فراموشی می‌سپارند. یاد بگیرید که چگونه سرخوردگی‌های خود را کنار بگذارید و بر موفقیت‌هایتان تأکید کنید؟ قبل از آن که در جمع برای عموم صحبت کنید، با تمرین‌های ذهنی تا آن جا که می‌توانید خود را در حال عملکرد موفق مجسم کنید و در خود اعتماد به نفس ایجاد کنید. زبان غیر کلامی (زبان بدن) که حاکی از اعتماد به نفس باشد، همواره و همیشه عملکرد فیزیولوژیکی شما را به طور فوق العاده‌ای افزایش می‌دهند. برای آن که همواره اعتماد به نفس داشته باشید، لازم است بین آن تجربه‌های یاد گرفتنی و اکتسابی که موفقیت شما در آن‌ها حتمی است و تجربه‌هایی که لازم است درباره آن‌ها سعی و تلاش بیشتری بکنید، تعادل برقرار سازید.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.