میرطاهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ضرب الاجل ۶۰ روزه اروپایی‌ها را به جنب و جوش وا داشته است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپایی ها پس از یک سال به واسطه ضرب الاجل ۶۰ روزه به جنب و جوش افتاده اند.

در حال تکمیل/  آمریکا سیاست فشار حداکثری را برای رسیدن به اهدافش در پیش گرفته است/آمریکا با به پرواز در آوردن پهپاد‌های خود در خاک ایران به دنبال دست آویزی برای مقصر جلوه دادن تهران در انفجار نفت کش‌ها است.به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری بود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای از توقف برخی تعهدات برجامی خود خبر داد.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که در نامه‌های جداگانه نیز از سوی حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشور‌های عضو برجام ارسال شد، به کشور‌های باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت داده و تاکید شد: «در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.»

در حقیقت آمریکا تلاش‌های بسیاری برای نادیده گرفتن و کم اهمیت جلوه دادن مهلت۶۰ روزه ایران در پیش گرفت، اما تهران همواره برخورد مقتدارانه ای در قبال سیاست‌های ترامپ اتخاذ کرد.

چندی پیش هم شاهد بودیم که یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "آمریکا که بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبه‌روی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد. بعد از این اقدام بود که ترامپ اعلام به مذاکره بدون هیچ گونه پیش شرطی با ایران را مطرح کرده است.

سید رضا میرطاهر کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا عامل به وجود آورنده وضعیت وخیم و پر تنش کنونی در روابط تهران و واشنگتن است، چراکه به طور یک جانبه و غیر قانونی از توافق هسته‌ای برجام در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ خارج شد و دست به اِعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای علیه کشور ما طی دو مرحله  زد، که  واکنش مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخت.

وی افزود: به دنبال خروج یک جانبه آمریکا از برجام و  اعمال تحریم ها، ایران در ابتدا به اروپا در راستای اجرای تعهد های وعده داده شده خود مبنی بر کاهش تاثیرات تحریم های واشنگتن امید داشت، ولی بعد از گذشت یک سال همچنان در این زمینه تعلل می‌کنند.

میرطاهر تصریح کرد: ایران با اعلام یک ضرب الاجل ۶۰ روزه برای اروپایی‌ها برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد، در عین حال این هشدار را هم داده که بعد از این مهلت ۶۰ روزه مجددا به افزایش میزان غنی سازی به بیش از ۳.۶۷ درصد خواهد پرداخت، در واقع این مسئله هراس اروپایی‌ها را برانگیخته و آن‌ها را به جنب و جوش انداخته است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا سیاست فشار حداکثری را برای رسیدن به اهدافش در پیش گرفته است، خاطر نشان کرد: کاخ سفید می‌خواهد که ایران شروط ۱۲ گانه‌ای را که مایک پمپئو وزیر خارجه واشنگتن در مه ۲۰۱۸ مطرح کرد است را بپذیرد، ولی پذیرش این شروط  یعنی توقف کامل برنامه هسته ای، موشکی، تغییر سیاست‌های منطقه‌ای ما و بسیاری موارد دیگر اساسا سیاست خارجی تهران را از بین خواهد بود و به این معنا خواهد بود که کشور ما از ماهیت وجودی خود دست بردارد و به یک عامل واشنگتن در منطقه تبدیل شود.

میرطاهر با اینکه تبدیل شدن به عاملی برای پیشبرد اهداف واشنگتن در منطقه مورد قبول ایران نیست، تاکید کرد: تهران زیر بار زور نمی‌رود، به همین دلیل به رغم تداوم سیاست فشار حداکثری آمریکا، هیچ گونه عقب نشینی در این زمینه انجام نداده است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری، به حضور نظامی خود در حوزه خلیج فارس افزوده است، همچنین اعزام ناو هواپیما بر آبراهام لینکلن، چند فروند بمب افکن استراتژیک B_۵۲، افزایش شمار نظامیان کاخ سفید در منطقه، اعزام هواپیمای F_۱۵ و گسترش و افزایش قابل توجه پرواز شناسایی _جاسوسی آمریکا در منطقه از جمله نماد‌های این رویکرد جدید واشنگتن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: واشنگتن تصور می‌کرد که در مقابل اقدامات سلطه جویانه آن ها، ایران هیچ گونه تحرکی نشان نخواهد داد، ولی ورود پهپاد پیشرفته جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا به قلمرو هوایی تنگه هرمز در نزدیکی کوه مبارک باعث شد تهران بعد از دادن هشدار‌های لازم این پهپاد را سرنگون کند و همین مسئله به سردرگمی بزرگی بین تصمیم سازان کنگره و کاخ سفید، آمریکا منتهی شد.

میرطاهر تصریح کرد: ظاهرا در نشست برگزار شده تیم امنیتی ترامپ با مقامات عالی آمریکا و پنتاگون، تصمیمی در راستای حمله به ایران گرفته شد، ولی رئیس جمهور کاخ سفید از این تصمیم بی خردانه منصرف شد، صرف نظر از صحت و عدم صحت این مسئله، ترامپ به خوبی آگاه است که در مجامع بین الملی به ویژه سازمان ملل اقدام واشنگتن در زمینه پهپاد محکوم خواهد بود.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سرنگونی پهپاد‌های جاسوسی کاخ سفید در راستای تجاوز به مرز‌های خاک ایران، توضیح داد: پهپاد آمریکایی در قلمرو هوایی _دریایی سرزمین ایران به عملیات پرداخته بود،در نتیجه  تهران حق دارد که یک هواگرد متجاوز را سرنگون کند، مضاف بر اینکه ترامپ می داند هرگونه برخورد نظامی با ایران منجر به آغاز زنجیره‌ای از اقدامات متقابل کشور ما خواهد شد که پایان نامشخص آن می‌تواند ضربات، خسارات و تلفات بسیار مهمی را متوجه واشنگتن و نیرو‌های آن در منطقه کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آمریکا  قصد دارد، حمله تلافی جویانه ای علیه ایران انجام دهد، ولی ظاهرا از آن منصرف شده است، در حقیقت سران کشور‌های اروپایی مثل آلمان، فرانسه و روسیه هشدار هایی داده اند، چراکه وضعیت تقابل ایران و آمریکا در حوزه خلیج فارس به مرحله خطیری رسیده است وهر لحظه امکان فروزان شدن آتش نوعی درگیری در منطقه وجود دارد که مسلما تبعات بسیار منفی برای واشنگتن و شرکای آن در منطقه خواهد داشت.

میرطاهرگفت: به نظر می‌آید که هدف از به پرواز در آوردن هواپیمای جاسوسی گلوبال هاوک که بزرگترین و پیشرفته‌ترین پهپاد جاسوسی با تداوم پرواز بیش از ۳۰ ساعت، این بود که واشنگتن منطقه تنگه هرمز را از ابتدا و انتها به طور مداوم رصد کند تا بتوانند دست آویزی علیه ایران در مورد ادعایشان  مبنی بر حمله تهران به نفت کش‌ها به دست آورند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: پرواز پهپاد گلوبال هاوک بعد از مسئله آتش سوزی نفتکش‌ها صورت گرفته است، این هواگرد آمریکایی کاملا در قلمرو هوایی ایران قرار داشت و این برخلاف قوانین بین المللی محسوب می شود،در نتیجه ایران حق دارد که هواپیمای متجاوز را بعد از دادن هشدار‌ها سرنگون کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار