رییس کل دادگستری استان تاکید کرد: محور برنامه‌های هفته قوه قضاییه، ارتباط تنگاتنگ با مردم است.

محور برنامه‌های هفته قوه قضاییه، ارتباط تنگاتنگ با مردم استبه گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  ؛ به نقل از روابط عمومی دادگستری ،حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان زنجان نیز در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان که معاونین دادگستری، مدیران دستگاه قضایی استان نیز حضور داشتند گفت: ۱۷۰ عنوان برنامه متنوع و متفاوت‌تر از سال‌های گذشته در طول هفته اجرا می‌شود که محور و شاه بیت برنامه‌ها ارتباط تنگاتنگ با مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی خاطرنشان کرد: شرکت و سخنرانی در نماز جمعه، ارائه خدمت و پاسخگویی در میعادگاه‌های نماز جمعه، حضور همکاران در تمام مساجد استان در طول هفته و پاسخگویی به سوالات مردم، گلباران مزار شهدا و برگزاری نشست خبری از جمله برنامه‌هایی است که به همت همکاران در دادگستری و سازمان‌های تابعه اجرا می‌شوند.

عالیترین مقام قضایی استان ادامه داد: بیان عملکرد می‌تواند امیدبخشی را تزریق و به افزایش اعتماد جامعه کمک کند.

صادقی نیارکی افزود: سال گذشته به بیش از ۲۷۷ هزار پرونده فقط در دادگستری استان رسیدگی شده که ۸ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است، درحالی که تعداد قضات و پرسنل دادگستری افزایش نیافته و این نشان می‌دهد که دادگستری استان ۸ درصد نسبت به سال ۹۶ عملکرد بیشتری داشته است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان خاطرنشان کرد: شمار پرونده‌های یکتا (غیر تکراری) ۱۲۱ هزار مورد است که البته این مقدار هم زیاد بوده و باید برای کاهش شمار آن‌ها تلاش و تدبیر شود.

وی اظهار داشت: میانگین وقت رسیدگی به پرونده‌ها در مهر سال گذشته ۱۰۷ روز بود که در سال جاری به ۷۵ روز کاهش یافته و میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در شعب ۶۲ روز است، با این حال میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در اجرای احکام، بالا است که امیدواریم کاهش یابد.

وی شمار پرونده‌های مُسن که بیش از یک سال زمان برده‌اند را ۱۰ هزار و ۹۰۰ فقره خواند و گفت: این میزان در سه ماهه اول سال جاری به ۹ هزار و ۸۶ پرونده کاسته شده که باید باز هم برای کاهش آن تلاش کنیم.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه ۲ اتفاق مهم برای کاهش طلاق افتاده است، خاطرنشان کرد: ستاد صیانت از خانواده در استان تحت نظارت نماینده، ولی فقیه راه‌اندازی شده که تلاش‌های این ستاد، اقدام مناسبی در صیانت از خانواده و پیشگیری از طلاق است.

وی افزود: اقدام دوم، راه‌اندازی سامانه «تصمیم» بود که از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرده و بازدهی مراکز مشاوره را افزایش داده و از شکل نمایشی خارج کردیم.

صادقی نیارکی ادامه داد: سامانه تصمیم، خروجی مطلوبی داشت و ۱۰ درصد از طلاق‌هایی که به مراکز مشاوره ارجاع داده شده بودند را کاهش داد.

وی با بیان اینکه استان زنجان در مجازات‌های جایگزین نیز اقدامات قابل توجهی داشته است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۳۴ پابند در پای محکومین نصب شده و در کاهش محکومین مهریه نیز جزء استان‌های نادر هستیم و از ابزار‌های مختلف برای جایگزینی حبس، استفاده مطلوبی شده است.

در ادامه این دیدار نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ضمن تبریک هفته قوه قضاییه گفت: قانون اساسی، مدیریت جامعه را تحت نظر فقیه جامع‌الشرایط و با تقسیم بندی به سه قوه مطرح کرده که قوه قضاییه برای تامین آرامش جامعه در سایه رفع خصومت‌ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به نقش مهم و موثر قوه قضاییه در تامین آرامش جامعه، خاطرنشان کرد: با توجه به آمار مراجعه‌کنندگان به این قوه در صورتی که در هر پرونده، ۲ نفر درگیر باشند در شرایط عمومی حداقل نیمی از این مراجعه‌کنندگان به دلیل اینکه فکر می‌کنند به حق خود نرسیده‌اند، ناراضی هستند.

خاتمی افزود: بر این اساس، کار قضاوت دشوار بوده و قوه قضاییه در تامین آرامش جامعه نقش موثری دارد.

نماینده، ولی فقیه در استان زنجان اضافه کرد: مجموعه دستگاه قضایی استان، کم خطاترین دستگاه بوده و تخلفات برجسته‌ای نیز در سطح استان وجود نداشته و گلایه‌مندی از دستگاه قضایی استان، کم‌تر از سایر دستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه خروجی ضریب رضایت مردم از هر دستگاه به نظام برمی‌گردد، گفت: در رابطه با ایجاد اعتماد جامعه به نظام در معرض آسیب هستیم که باید برای افزایش اعتماد در جامعه تلاش شود.

خاتمی خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی، یکی از نکات حساسی است که قوه قضاییه با شناخت آسیب‌ها و یافتن راه‌حل با استفاده از تجربه خود برای کاهش آن کمک زیادی کرده است.

 

انتهای پیام/ر

با راه اندازی سامانه تصمیم ۱۰ درصد از طلاق‌هایی که به مراکز مشاوره ارجاع داده شده بودندکاهش یافته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.