۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه صنعتی - معدنی آماده افتتاح استبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش روز ملی اصناف که امروز در همایش صدا و سیما برگزار شد، گفت: هدف‌گذاری سال گذشته برای ایجاد ۲۵۰هزار شغل در حوزه اصناف، محقق شده است و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه در بخش صنعت و معدن، آماده افتتاح است.

به گفته وزیر صمت، رشد ۱۲ درصدى صدور پروانه‌هاى صنفى بیانگر این است که ما به تعهداتمان در بخش اصناف عمل کردیم.

رحمانی تصریح کرد: اصناف حلقه واسط بین تولیدکننده و مصرف کننده هستند از این رو باید شعار امسال را با فعالیت اصناف مرتبط کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مواد اولیه، نقدینگى و بازار مصرف سه محور اصلى تولید هستند و این در حالی است که وزارت صمت اهمیت ویژه‌اى برای آنها قائل است.

رحمانی با تأکید بر اینکه وزارت صمت در ٧محور برنامه دارد که رونق تولید در رأس آن است، افزود: ارتقای بازرگانى داخلى و توسعه صادرات، رونق بخش معدن، فناورى، اصناف، کسب و کار و تأمین مالى از دیگر محورهاى وزارت صمت در سال ۹۸ است.

وی گفت: تأکید ما بر حفظ تولید داخلى است و هر کالایى که در داخل وجود دارد باید واردات آن ممنوع شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: اگر کالایى بیش از حد گران شده ما مقصریم، اما اگر در حد افزایش نرخ ارز و شرایط موجود رشد داشته باید قبول کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هر روز از سازمان حمایت گزارش قیمت ١٠٠ قلم کالاى پرمصرف را مى‌گیرم، اظهار کرد: قیمت شکر بیش از حد مصوب بود که دستور بر کاهش و تنظیم بازار را دادیم.

وی تصریح کرد: مذاکراتی هم درباره شکر با وزارت جهاد انجام داده‌ام، چراکه آنها مسئولیت تأمین و عرضه شکر را دارند؛ اما به هر حال قیمت شکر کاهش یافته، ولی هنوز به نرخ متعادل نرسیده است. در مورد گوشت و مرغ به این نرخ‌های مصوب در بازار کاملاً رسیده‌ایم.

رحمانی با بیان اینکه برنامه ایجاد سامانه مدیریت توزیع کالا در سطح کشور در دستور کار قرار دارد و سامانه افق را به همین منظور ایجاد کردیم، گفت: در بحث اصلاح قانون نظام صنفى هم کارهاى خوبى انجام شده و من پیگیر آن هستم.

وی گفت: به همه تشکل‌ها گفته‌ام که خودم را وکیل مدافع شما مى‌دانم، اما این رابطه دو طرفه است.

وزیر صمت گفت: امروز جنگ اقتصادی برقرار است و اصناف خط مقدم این جبهه هستند، بنابراین باید به این بخش توجه کرد. در عین حال باید نهضت ساخت داخلی را راه‌اندازی کرد که خوشبختانه این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

رحمانی تصریح کرد: صادرات به کشور‌های همسایه از جمله اولویت‌های ما است و توجه به حوزه معدن، امسال در دستور کار ویژه وزارت صمت قرار دارد. بر این اساس، باید نهضت و انقلاب معدنی رخ دهد، چراکه علی‌رغم اینکه پتانسیل‌های خوبی وجود دارد، سیاه نمایی صورت می‌گیرد و در ماه‌های باقیمانده سال ۹۸ بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه قابل بهره‌برداری، افتتاح خواهد شد و این رقم در حوزه صنایع و معادن در سه سال آینده به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از آماده شدن پروژه‌ای با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک میلیون دلار در حوزه فولاد خبر داد و گفت: این پروژه ظرف ماه آینده افتتاح می‌شود.

رحمانی از کاهش ۳۶ درصدی واردات کالاهای مصرفی در سال ۹۷ خبر داد و اظهار کرد: در این میان واردات کل کالاها در سال گذشته بالغ بر ۲۲ درصد کاهش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مدرن شدن سیستم سنتی توزیع در برنامه کاری ما است، گفت: دفتری برای ایجاد کسب و کار‌های نوین می‌خواهیم تشکیل دهیم. بسیاری از شغل‌ها چند سال آینده از رده خارج می‌شوند و باید به سمت نوین سازی بروند.

وی نخستین حلقه نظارت را اتحادیه‌ها دانست و تصریح کرد: باید این موضوع تقویت شود. بازرسان وزارت و بسیج اصناف در این زمینه کنار ما هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اصناف برای مبارزه با قاچاق کالا، خودشان پای کار بیایند و شرایط را برای عرضه کالای غیرقانونی سخت کنند.

سهام ۲ خودروساز بزرگ کشور را به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران درباره ورشکستگی ۲ خودروساز بزرگ کشور گفت: واگذاری سهام ۲ خودروساز ایران‌خودرو و سایپا در برنامه قرار دارد و پروسه آن، با واگذاری اموال غیردولتی آنها آغاز شده است.

رحمانی با بیان اینکه ۲ خودروساز بزرگ کشور را به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌کنیم، گفت: واگذار‌ی اموال غیرتولیدی خودروسازان شروع شده و در سال ۹۹ واگذاری کامل می‌شود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۶۶۰ هزار تولیدی در کشور، یکی از مشکلات اصناف تولیدی را تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها، نیاز به نقدینگی چندین برابر شده و این مشکل در کل حوزه تولید کشور وجود دارد بنابراین طی مذاکراتی که با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دارایی صورت گرفته، وزارت صنعت درخواست کرده که تمهیداتی برای این مشکل در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه منابع موجود باید با اولویت در اختیار تولید قرار بگیرد، تصریح کرد: در حال حاضر برای تأمین نقدینگی واحد‌های تولیدی تنها متکی به بانک‌ها هستیم، اما باید از ساز و کار‌ها و منابع جدیدی مانند بازار سرمایه و اوراق استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با تأمین نقدینگی علاوه بر حفظ تولید موجود، فرصت خوبی برای توسعه بسیاری از رشته‌های صنعتی نیز فراهم خواهد شد.

رحمانی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد که نظر وزارت صنعت همان چیزی است که سخنگوی دولت دیروز در این باره اعلام کرده است.

این مقام مسئول در ادامه درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ سیگار، تصریح کرد: احتمالاً رقم تخصیص داده شده قابل توجه نبوده یا واحد تولیدی به آن نیاز داشته است، اما در کل هر کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود، اجازه واردات ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه سیگار جزو کالا‌های نیست که نیاز به ارز دولتی داشته باشد، گفت: بعد از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی هیچ ارز دولتی در حوزه سیگار تخصیص داده نشده و درباره تخصیص ارز به کاغذ سیگار باید تاریخ آن را بررسی کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار