۲۹ سال پیش درست در چنین روز‌هایی، زلزله‌ای با قدرت ۷.۴ ریشتر برخی از شهر‌های استان گیلان را درگیر کرد و زمین روی دیگر خود را به ساکنانش نشان داد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در لحظه به ثمر رسیدن گل تاریخی مکزیک به آلمان، دستگاه‌های لرزه نگار مکزیک، یک زمین لرزه خفیف رو در کشورشون ثبت کردند. تو آخرین روز خرداد ماه سال ۶۹ و  همزمان با برگزاری جام جهانی ۱۹۹۰، زلزله‌ای که اصلا خفیف نبود، رخ داد و قبل از گزارش رسانه ها، این سقف مردم بود که بهشون این خبر را دادند. اگر زلزله مکزیک بعد فریاد آدم‌ها شکل گرفت، زلزله رودبار قبل از فریاد آدم‌ها اتفاق افتاد.

وقتی جام جهانی زهرمار شد و فوتبالی که جان خیلی‌ها را نجات داد

۲۹ سال پیش درست در چنین روز‌هایی، زلزله‌ای با قدرت ۷.۴ ریشتر برخی از شهر‌های استان گیلان را درگیر کرد و زمین روی دیگر خود را به ساکنانش نشان داد و به یکباره چنان دچار لرزشی شد که ناگهان همه چیز رنگ خاکستری به خود گرفت. در زلزله‌ای که به وقوع پیوست، شهر‌های رودبار، منجیل، لوشان و چند صد روستای اطراف را به نابودی کشاند و به ۳۰۰ روستا خسارت عمده وارد کرد.

در این زلزله بیش از ۳۵ هزار نفر کشته و ۵۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند و ۱۰۰ هزار خانه خشتی نیز با خاک یکسان شد. زلزله‌ای که تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد و ارتعاشات حاصل از امواج لرزه‌ای در استان‌های زنجان و گیلان و در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان و کردستان نیز احساس شد.

وقتی جام جهانی زهرمار شد و فوتبالی که جان خیلی‌ها را نجات داد

البته در زمان وقوع زلزله در سال ۱۹۹۰ (۱۳۶۹) جام جهانی به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد و فوتبال دوستان کشورمان نیز تماشاگران پرو پا قرص یکی از جذاب‌ترین دوره‌های جام جهانی بودند. در همان مرحله مقدماتی و در اواسط بازی برزیل و اسکاتلند بود که ناگهان زمین لرزید زلزله غم بار رودبار رخ داد.

در آن شب برزیل و اسکاتلند در ورزشگاه دل آلپی تورین بازی داشتند و برزیلی که ۲ بازی قبلی را مقابل سوئد و کاستاریکا برده بود و در صدر گروه C قرار داشت به مصاف اسکاتلند رفت. خیلی‌ها در رودبار و منجیل، سوت آغاز بازی توسط کهل اتریشی را شنیدند، اما مردمی که پای تلویزیون‌های سیاه و سفید قدیمی نشسته بودند تک گل بازی را که مولر مهاجم تعویضی برزیل در دقیقه ۸۰ زد، را ندیدند و خیلی‌ها معتقد هستند که اگر بازی، زنده پخش نمی‌شد، کشته شدگان زلزله بیشتر بود.

وقتی جام جهانی زهرمار شد و فوتبالی که جان خیلی‌ها را نجات داد

پخش بازی فوتبال سبب شد کمی از میزان مرگ و میر کاسته شود. بعد از این اتفاق یورگن کلینزمن کاپیتان تیم ملی آلمان و مربی سابق این تیم با مردم مصیبت زده ایران ابراز همدردی کرد و جزء معدود فوتبالیست‌های حرفه‌ای بود که برای کمک به مردم این منطقه گام برداشت. او جوانمردانه از مردم دنیا از طریق تریبون جام جهانی خواست تا به یاری مردم ایران بشتابند. البته فدراسیون فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و پیش از بازی ایران و آلمان با اهدای تابلو فرش به کلینزمن حرکت انسان دوستانه او را پاسخ داد.

وقتی جام جهانی زهرمار شد و فوتبالی که جان خیلی‌ها را نجات داد

در پایان باید گفت: فوتبال درست بین زندگی و مرگ قرار گرفته بود. آنهایی که تا دیر وقت بیدار بودند تا بازی برزیل را ببینند، با برزیلی ترین دریبل ممکن از مرگ رد شدند و یک دقیقه جهنمی رو با نجات خودشون و دوستان شون به پایان رساندند.

انتهای پیام/

نگاه دیگر به زلزله رودبار و جام جهانی ۱۹۹۰

برچسب ها: اخبار ورزشی ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۲:۳۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۱
اولا زلزله در اواسط بازی اتفاق نیافتاد. بازی برزیل و اسکاتلند در ساعت 9 شب به وقت رم برگزار شد و چون در اون زمان، اختلاف ساعت ایران و اروپا به جای 2 ساعت و نیم، 1 ساعت و نیم بود، در ایران در ساعت 10 و نیم شب بازی شروع شد. اگر دو نیمه و یک ربع استراحت بینش و پنج دقیقه هم وقت تلف شده در نظر بگیریم، سوت پایان بازی در ساعت 12 و 20 دقیقه شب به وقت ایران خورد. زلزله اما ساعت 12 و نیم شب اتفاق افتاد.
دوما مگه می شه بازی جام جهانی زنده پخش نشه؟ که عده ای گفتن اگر زنده پخش نمی شد کشته کمتر می شد؟
سوما بالاخره پخش بازی باعث زیاد شدن مرگ و میر شد یا کاستنش؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۱ تير ۱۳۹۸
ما هم زمان زلزله 3سال داشتیم و زیر آوار بودیم درسته تو اون زلزله لعنتی جون سالم بدر بردیم ولی الان با این مشکلات بازم زیر آوار گیر کردیم خدایا بازم کمکمون کن
-
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۱ تير ۱۳۹۸
ممنون از یاد آوری شما چون این حادثه هولناک در غبار تاریخ گم شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۰۱ تير ۱۳۹۸
مصیبتی فراموش نشدنی که غیر ممکنه مردم اون منطقه شبها قبل خواب احتمال وقوع دوباره زلزله به ذهنشون نیاد و بدون ترس از زلزله سر روی بالشت بزارن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
چقدر مردم اون مناطق سختی کشیدند.خدا همبشه یاور آدمهای سختی کشیده است.
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۲۱:۵۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
خیلی ناراحت کننده بود . زمان وقوع زلزله رودبار و منجیل ، در حال تماشای بازی فوتبال ایتالیا و برزیل بودم. واقعا شب تلخی برای هموطنان عزیزم رقم خورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۱ تير ۱۳۹۸
بازی ایتالیا با برزیل رو توی چه رشته ورزشی داشتی میدیدی؟ چون تو فوتبال برزیل با اسکاتلند بازی داشت نه ایتالیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
اون شب رو یادمه. تهران بودیم و با خانواده فوتبال می‌دیدم که زمین‌لرزه سراسیمه راهی بیرون خونه کردمون. و فرداش فهمیدیم که چه شده ...
آخرین اخبار