رئیس مجلس گفت: مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی میتوانند مکمل همدیگر باشند.
به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی (سه شنبه، ۲۸ خردادماه) با دبیر و معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفتگو کرد.
لاریجانی در این نشست از آقای عاملی برای افزایش اهتمام و همکاری میان دستگاهها و جلوگیری از ایجاد کدورت میان بخشها و نهادها قدردانی کرد و گفت: نکتهای در اصل تقسیم کار میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس وجود دارد که اگر مبنای عقلایی مشروع از نظر قانون اساسی داشته باشد کشمکش به وجود نخواهد آمد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه سندنویسی در کشور زیاد شده و مشکلاتی را ایجاد کرده است، افزود: هر کدام از بخشها اسناد بسیار زیادی ایجاد میکند که وهن است به عنوان مثال در مجمع تشخیص مصلحت ۱۵۰۰ سیاست کلی وجود دارد البته در برخی موارد ایراد نیز به ما وارد است؛ در اسناد نوشته شده برای آموزش و پرورش و آموزش عالی در اجرا با مشکل مواجه میشود بنابراین نیاز است ما و شورا در نگارش امور حداقلی کار کنیم و اصرار به نوشتن اسناد زیاد نداشته باشیم.
لاریجانی در مورد مرزبندی مبنایی میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سابقه تاریخی دارد و تمرکز آن بر روی مسائل فرهنگی و علمی بوده، اما آنچه که در قانون اساسی آمده؛ مجلس مبنا و نص قانونگذاری در کشور است و اینکه چگونه میتوان این تعارض را رفع کرد وجه آن به اصل ۱۱۰ بازمی گردد و اینکه شان ولایت سیاستگذاری است بنابراین شورای انقلاب فرهنگی میتواند وجه رهبری و سیاستگذاری را انجام دهد و هیچ تعارضی نیز با مجلس نداشته باشد.
رئیس قوه مقننه کشورمان افزود: شاید به دلیل اهمیت وجه فرهنگی و علمی که رهبری به طور مداوم و به کرار قائل هستند وجه جداگانهای را داشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شورا وجه سیاست گذاری در حوزه فرهنگ و علمی و فناوری دارد و مجلس قانونگذار بوده و این رافع مشکلات است.
وی در مورد چگونگی ایجاد تعامل میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس، گفت: مجلس همکاری لازم را با شورا دارد البته به بار مالی نیز توجه میکند به طور مثال در مورد جمعیت مصوبهای داشتید و به اجرا ورود کردید در حالی که اگر در مجلس طرحی بار مالی داشته باشد نمیتوانیم آن را عملیاتی کنیم و دولت باید لایحه ارائه کند مگر اینکه مباحث مالی به نوعی تامین شود.
لاریجانی ادامه داد: بنابراین از نظر تعامل اگر شورا سیاستگذاریهایی انجام داد و مجلس خواست طرح ارائه کند اگر بار مالی داشته باشد ما نمیتوانیم ورود کنیم و باید در دولت مطرح و لایحه ارائه کند تا ما آن را در مجلس بتوانیم تصویب کنیم؛ مساله جمعیت بار مالی دارد و نیاز است به دولت توصیه کنید تا لایحهای تنظیم و به مجلس ارائه کند.
رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: شما به عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید به مجلس چیزی را ابلاغ کنید، زیرا جایگاه مجلس به این نحو نیست بلکه باید از مجلس درخواست کنید.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مسائل مختلف فرهنگی مانند فیلم، کتاب و مطبوعات سیاست کلی داریم و کمبود نداریم البته نیاز است بررسی انجام شود که در چه مواردی نیاز به قانون وجود دارد و به ما ارائه کنید تا اقدام کنیم؛ در این رابطه نباید بار مالی داشته باشند و از سویی در مواردی که مجلس قانون تصویب کرده شورا نباید ورود کند.
وی با تاکید بر اینکه در مورد فضای مجازی فقر و کمبود قانون داریم، تصریح کرد: در این بخش در جمهوری اسلامی خلاء وجود دارد و اگر تبیین شود ما میتوانیم بر اساس آن قانونگذاری کنیم البته اگر دولت لایحه ارائه کند؛ مرکز پژوهشها بر روی این موضوع کار میکند و از سویی موضوع تخصصی و مساله جدیدی بوده بنابراین نیاز است شما نیز سیاست گذاریهایی را در این زمینه داشته باشید و همکاری کنید.
لاریجانی افزود: اگر مبنای کار این باشد که وجه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است وجه مجلس قانونگذاری و دولت اجرا است و هیچ اشکال قانون اساسی نیز وجود ندارد؛ اینکه مطرح شد که دو نهاد بتوانند مکمل همدیگر باشند حرف پسندیدهای است البته مسائل فرهنگی بسیار حساس است و رهبری نیز بر روی آنها تاکید دارند یعنی باید قوامی داشته باشد و افراد صاحب نظری وجود داشته باشد و ریزه کاری خاصی وجود دارد.
رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه در اتاق دربسته نمیتوان راجع به حقوق مردم تصمیم گیری کرد، گفت: این مشکل ایجاد میکند؛ مردم به نمایندگان رای دادند و تریبون دارند و بحث و گفتگو میشود و مردم در جریان امور مورد بحث قرار میگیرند، اما اینکه در اتاق دربسته تصمیم گیریهایی انجام شود مشکل ایجاد میشود و به طور کلی باید از برگزاری این جلسات در اتاقهای دربسته که وجه انتخابی ندارد و راجع به حقوق مردم تصمیم گیری میشود پرهیز شود و باید این را مبنا قرار دهیم که جای اموری که مربوط به حقوق مردم است در مجلس است و مجلس باید در مورد حقوق ملت تصمیم بگیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مسائل علمی و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات خوبی انجام داده و اغلب سیاستها دقیق است، اما نیاز است جاهایی که نیاز به قانون وجود دارد را به ما ارائه کنید تا نسبت به تصویب قانون اقدام کنیم.
وی خطاب به مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: میتوانید از ظرفیتهای مرکز پژوهشهای مجلس، معاونت قوانین ونظارت استفاده کنید و همکاری لازم را با شما داشته باشند اینکه گفتید که روسای کمیسیونهای مربوطه در شورا حضور داشته باشند تا جایی که اطلاع داریم به طور مداوم شرکت میکنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد مساله کنکور گفت: ما بر روی این موضوع کار کردیم و در دستور کار کمیسیون و مرکز پژوهشها قرار دارد و نیاز است گفت و گویی با دبیرخانه داشته باشید و کار مشترک انجام دهید درست است که در مورد برخی موارد شما و در برخی موارد مجلس تصمیم گرفته است، اما نیاز است همکاری مناسب را با هم داشته باشید تا مصوبه خوبی نوشته شود.
در این نشست سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حساسیت موضوع علم، فناوری و فرهنگ اقتضا میکند که با نگاه راهبردی تری به شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه شود، گفت: کمیسیونهای مجلس به صورت موردی از کمیسیونهای تخصصی شورای عالی دعوت میکردند و نمایندگان شرکت میکردندکه ۷۰ جلسه به موضوع جمعیت اختصاص یافت.
نشست دبیر و معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر علی لاریجانی
وی ادامه داد: البته صحبتی با دکتر لاریجانی داشتیم که آیا میتوان این موضوع را تبدیل به الگویی کرد که مشخص باشد که چه نوع ارزش افزودهای را میتوان بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم کرد.
عاملی یادآور شد: چهار کمیسیون مجلس عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و در جلسات مشارکت دارند، اما در برخی موارد به سکوت میگذرد و در مقطعی ظاهراً همکاریهایی به وجود آمده است و تمامی دستورها از جمله جنبه سیاست گذاری برنامه ریزی و تهیه راهبرد و سند ملی که وجود دارد کمیسیونهای مربوطه مجلس میتواند به اصلاح موضاعات قبل از آنکه به صحن بیاید و مطلب پختهتر شود کمک کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل ابلاغ است و اغلب آنها مربوط به حکمرانی و دولت است، گفت: در واقع وظایفی را برای دولت و دستگاههای دولتی فراهم میکند البته ممکن است برخی از آنها مربوط به مردم باشد که نیاز به قانون داشته باشد؛ آیا روال این است که به کمیسیونهای مربوطه ارائه تا در صحن بررسی شوند؟ در واقع به طور متوسط لوایح مسیر دو سالهای را طی میکند تا مصوب شوند در این رابطه آیا میتوان مسیر کوتاه تری را تدبیر کرد.
وی افزود: نمایندگان در برخی از کمیسیونهای اقماری دبیرخانه مانند ستاد نقشه عضو هستند، اما در برخی موارد در جلسات شرکت نمیکنند البته رئیس کمیسیون بهداشت در برخی موارد شرکت میکرد؛ بر اساس مصوبه صحن مصوبات ستاد نقشه پس از دو هفته قابل ابلاغ است یعنی اگر کسی اعتراض نداشته باشد در لیست ابلاغهای شورای عالی قرار میگیرند و برخی نیز به طور مستقیم میتواند ثبت روزنامه رسمی شده و ابلاغ شوند، زیرا ۲۴۰ برنامه اقدام دارد که قابل اجرایی شدن هستند بنابراین مشارکت مجلس میتواند به پخته شدن کار کمک بیشتری کند.
عاملی با بیان اینکه سه قوه و روسای ۴ کمیسیون مجلس در شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت دارند، یادآور شد: بنابراین مصوبات مربوط به فناوری و فرهنگ میتوانند مسیر کوتاه تری را طی کنند البته مجلس نیز به صلاحدید میتواند مواردی را به دبیرخانه ارجاع دهد تا مصوباتی را نداشته باشیم که مسیر مناسبی را نداشته باشند.
وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سالهای اخیر در سطح تاسیسی اقدامات بزرگی انجام داده و تمامی ستادهای علمی و فناوری مصوبه شورا بوده در واقع سند نقشه جامع علمی کشور و آیین نامه مدیریت دانشگاهها نظام تشویق و حمایتی را ایجاد کرده که بر اساس آمارهای استنفورد در حوزه علم از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۸ ظرف ۱۹ سال تولید علم کشور ۵۰ برابر شده و دستگاههای سیاستگذاری و علمی و فناوری کشور نقش کلیدی داشته اند؛ حضرت آقا فرمودند ما غفلت کردیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در قانون اساسی مورد توجه قرار میگرفت؛ به نظر میرسد هم در حوزه فرهنگ و هم علمی و فناوری کارهای بزرگی صورت گرفت.
در ادامه جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ذات شورا با مجلس متفاوت است، یادآور شد: مجلس و شورا به عنوان دو نهاد در دو سطح در موضوع فرهنگ تلاش میکنند و به طور طبیعی ذات شورا با مجلس متفاوت است.
اگر همدلی صورت گیرد از ظرفیتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیونهای فرهنگی، بهداشت و آموزش میتوان استفاده کرد
وی یادآور شد: علت حضور رئیس جمهور و رئیس دستگاه قضا در شورا برای جریان دادن و اجرای مصوبات شورا در قوا است و اگر همدلی صورت گیرد از ظرفیتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی حداقل در کمیسیونهای فرهنگی، بهداشت و آموزش میتوان استفاده کرد؛ مرکز پژوهشها به دهها حوزه میپردازد، اما دبیرخانه شورا تنها به موضوع فرهنگ اکتفا کرده این در حالی است که میتوان از فعالیتهای فرهنگی و پژوهشی در قوانین استفاده کرد.
جعفرپور افزود: این معیار که مرتب تکرار میشود که آنچه که مجلس ورود کرده شورا ورود نکند و بالعکس حداقلی برای جلوگیری از ایجاد تنش است و بر این باورم که در هر موضوعی که شورا ورود میکند مجلس نیز باید ورود کند البته در سطح و حوزه خود.
علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: حضرت آقا به مناسبتهای مختلف دستوراتی میفرمایند و تمامی واحدها سعی میکنند خود را بر اساس آن تطبیق دهند.
وی افزود: برداشت ما از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که چارچوبهای کلان را اعمال میکنند البته رهبری فرمودند که در کمیسیونهای مجلس حاضر و از دیدگاههای خود دفاع کنید یعنی این فکر از مجرایی به منصه ظهور میرسد.
نشست دبیر و معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر علی لاریجانی
محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: باید پل ارتباطی خوبی داشته باشیم؛ در بحث نقشه جامع علمی کشور ارتباطات خوبی داریم و بسیاری از موضوعاتی که در این نقشه بود و نیاز داشتیم که به قانون تبدیل شود در برنامه ششم پیش بینی کردیم.
وی افزود: مواردی مانند آموزش و پرورش و سنجش و پذیرش و نظام رتبه بندی معلمان و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از نقشه جامع علمی گرفتیم؛ اما چندین کار زمین مانده که باید انجام داد و در جاهایی شورای عالی وارد آیین نامهها شده و در واقع آیین نامه ارتقا به هیچ وجه جوابگوی وضعیت کشور به ویژه گام دوم نیست.
زاهدی ادامه داد: به عنوان مثال موضوع برزمین ماندهای مانند نظام رتبه بندی مدیریت دانشگاهها با مورد توجه قرار گیرد در واقع در مجلس به وزیر رای اعتماد میدهیم و اگر خطایی کرد او را استیضاح میکنیم، اما متاسفانه در دانشگاه این حالت وجود ندارد یعنی به محض اینکه حکمش صادر شد هر اتفاقی هم در دانشگاهها رخ دهد قدرتی جز وزیر نمیتواند وی را کنار بزند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که در سند دانشگاه اسلامی به صراحت ذکر شده که باید آیین نامه رتبه بندی دانشگاهها و نظام جامع مدیریتی دانشگاهها انجام شود، اما بر زمین مانده اند در این رابطه حاضریم با همکاری مرکز پژوهشها و شورای عالی انقلاب فرهنگی موارد بر زمین مانده که نیاز کشور است را عملیاتی کنیم و چندین مصوبه خوب در سال جاری داشته باشیم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بحث سنجش و پذیرش دانشجو و بخشی از آن به عنوان مثال ۹۰ درصد سهمیه بندیها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و ۱۰ درصد در مجلس تصویب میشود و این نیاز به تجدیدنظر دارد و نیاز است سازوکاری طراحی شود.
در ادامه حسین میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس تعدد مراجع قانونگذاری را از مشکلات کشور دانست که در کمتر کشوری وجود دارد و گفت: تعدد مراجعی مانند شورای عالی فضای مجازی، انقلاب فرهنگی و امنیت ملی و اینکه وظایف آنها چیست که تداخلی با وظایف مجلس نداشته باشند که خلاف قانون اساسی باشد مشکلی است که وجود دارد و در رابطه با تمامی این مراجع اگر براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستگذاری در این حوزه را بر عهده نهاد مربوطه بگذاریم به عنوان مثال سیاستگذاری در حوزه امنیت بر عهده شورای عالی امنیت در زمینه فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و در زمینه فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی و از این قبیل تصمیم گیری کنند اغلب مشکلات حل میشود، زیرا مشکل برخی قوانین مجلس این است که مبتنی بر سیاستها نیست و بحثهای موردی است.
میرمحمدصادقی ادامه داد: از سویی سیاستهایی وجود دارد که خیلی منتهی نشده به اینکه اجرایی و لازم الاجرا شوند؛ در هنگام طرح مباحث در کمیسیونهای مجلس اگر نمایندگان مجمع نظرات خود را در رابطه با سیاستهای کلی نظام ارائه کنند بسیار تاثیرگذار خواهد بود، اما اگر بنا باشد به نهاد دیگری اضافه شود و آن هم قانوگذاری کند به طور حتم مشکلاتی به وجود خواهد آمد که در حال حاضر نیز وجود دارد و کمتر کشوری با آن مواجه است.
انتهای پیام/