دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: امروز رشد تولیدات علمی در ایران از جمله توسعه تحقیقات و فناوری و ارتقای کمی و کیفی تعداد مقالات علمی و پژوهشی به قدری قابل توجه بوده که همه جهانیان را به شگفتی و تحسین وا داشته است.

حسین مهدوی نیا، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: در سال های اخیر در حوزه های مختلف علوم از جمله علوم پزشکی، شاهد پیشرفت های قابل توجهی بوده ایم و در واقع ماشین تولید علم با سرعت بسیار زیادی در سطح جهانی در حال حرکت است.
وی گفت: در ایران نیز همگام با سایر کشورهای دنیا، رشد تولیدات علمی بسیار خوب و گسترده بوده است و حتی در برخی از موارد و حوزه ها رشد تولیدات علمی در ایران از متوسط جهانی، بسیار بالاتر بوده است.
مهدوی نیا با اشاره به اینکه همه کشور های دنیا و سازمان های علمی و پژوهشی بین المللی به پیشرفت های علمی ایران اذعان دارند تاکید کرد: امروز رشد تولیدات علمی در ایران از جمله توسعه تحقیقات و فناوری در ارتقای کمی و کیفی تعداد مقالات علمي و پژوهشی به قدری قابل توجه بوده که همه جهانیان را به شگفتی و تحسین وا داشته است.
وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای بین المللی در تمام گرایش های علوم، رشد و پیشرفت مقالات علمی و پژوهشی درایران از اغلب کشورها بیشتر بوده است یادآور شد: امروزه بسیاری از مقالات چاپ شده در داخل کشور در سطح بین المللی و به صورتISI به چاپ می رسند و این موضوع نشان می دهد که مقالات علمی و پژوهشی در ایران، از نظر کیفی ارتقا یافته و توانسته استاندارد های بین المللی در مورد مقالات را کسب کند.
مهدوی نیا خاطر نشان کرد: در حوزه پزشکی نیز تولیدات علمی در حوزه های مختلف علوم پایه و کاربردی و تحقیقات بالینی، رشد قابل ملاحظه ای داشته و در واقع امروزه اغلب نیازهای کشور در حوزه پزشکی، در داخل کشور توسط متخصصان داخلی برطرف می شود.
 

** رتبه علمی ایران در بین کشورهای جهان با سرعت قابل ملاحظه ای در حال ارتقا است
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بر اساس اعلام سازمان های بین المللی و پایگاه های اطلاعات علمی، رتبه تولیدات علمی ایران افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.
وی با بیان اینکه رتبه علمی ایران در بین کشورهای جهان با سرعت قابل ملاحظه ای در حال ارتقا است، تاکید کرد: ارتقای رتبه علمی کشور در تمام گرایش های علمی بر اساس پایگاه اطلاعات علمی ISI:WOSاز نظر تعداد مقالات علمی، حدود 30 درصد بوده است و تعداد ارجاعات به مقالات نیز نزدیک 40 درصد بوده است.
مهدوی نیا افزود: همین رشد تعداد مقالات علمی و تعداد ارجاعات به مقالات، موجب ارتقای رتبه تولیدات علمی ایران در میان کشورهای جهان شده است.
وی یاد‌آور شد: بر اساس برآوردها و مستندات مو جود، در حال حاضر حدود 8% درصد از کل مقالات کشور های جهان در زمینه پزشکی بالینی که در پایگاه اطلاعات علمی (ISI:WOS) منتشر شده است، مربوط به ایران بوده و پیش بینی می شود که در‌ آینده بسیار نزدیک این درصد، افزایش قابل توجهی یابد.
مهدوی نیا خاطر نشان کرد: بسیاری از متخصصان و کارشناسان کشورمان از جمله در حوزه پزشکی، با سازمان ها و نهادهای بین المللی دارای همکاری های مشترکی هستند و در زمینه چاپ مقالات علمی و پژوهش های پایه و کاربردی، روابط و همکاری خوبی بین ایران و سایر کشور ها و مجامع علمی وجود دارد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.