رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از تلاش برای پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون دام‌های سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین خبرداد.

 به گزارش   گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،مجید ملک زاده رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه واکسیناسیون جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین در حال انجام است، گفت : ۱۳۰ کانون این بیماری در استان کرمانشاه شناسایی شده که در همه این کانون‌ها واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۰ هزار رأس دام سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شدند، گفت : امسال در تلاشیم تا پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون را در سطح استان داشته باشیم.

ملک‌زاده اضافه کرد: تاکنون حدود ۵۰ هزار رأس دام سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شده و در تلاشیم تا در ادامه تمامی دام‌های سنگین استان که علائم بیماری را ندارند و بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار راس هستند راعلیه این بیماری واکسینه کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین فقط مختص دام‌های سنگین است، گفت: این بیماری یک بیماری پوستی ویروسی است که قرابت زیادی با آبله گوسفند و بز دارد.

ملک‌زاده اضافه کرد: لمپی اسکین در دام باعث ایجاد ضایعات پوستی می‌شود که پوست دام را غیرقابل استفاده کرده و به همین دلیل ضایعات اقتصادی زیادی برای دامداران در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بیماری لمپی اسکین علائم همراه با تب دارد و ضایعات و برجستگی‌های پوستی روی بدن دام بیمار دیده می‌شود، به نحوی که پوست بدن دام‌ها حباب حباب میشود.

ملک زاده با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین سال ۹۳ وارد کشور شده و هر از گاهی دام‌های سنگین را مبتلا می‌کند، تصریح کرد: عامل این بیماری ویروسی بوده و توسط کنه‌ها به دام منتقل می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: بعد از اینکه دام مورد گزش کنه ناقل بیماری قرار گرفت، بیماری از طریق ضایعات دهانی کنه‌ها وارد بدن دام شده و دام را مبتلا می‌کند.

ملک‌زاده با تاکید بر اینکه لمپی اسکین بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، گفت: مصرف گوشت این دام‌ها عموماً مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر مصرف کنندگان گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز دامپزشکی که ممهور به مهر دامپزشکی است تهیه کنند، مشکلی برای سلامت گوشت مصرفی خود نخواهند داشت .

انتهای پیام/د

۱۳۰ کانون بیماری لمپی اسکن شناسایی شد

 

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Spain
حبیب
۲۱:۱۳ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
باسلام متاسفانه یک گاو داریم که مبتلا شده اما دکتر دام پزشک آوردیم که گفتند باید پوست گاو رو آغشته به روغن سوخته کنیم آیا این نظر علمی هست