به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع ر سانی بنیاد مستضعفان؛ پروژه ترمینال بینالمللی سلام از سال ۱۳۸۹ شروع شد، اما به دلیل عدم تأمین مالی پروژه مدت زیادی متوقف بود سر انجام در سال ۱۳۹۴ طی مذاکراتی بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهر سازی قرار شد پروژه به صورت BLT انجام شود.
سعیدیکیا درباره اجرای پروژه ترمینال سلام گفت: وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفت تغییراتی در پروژه ترمینال سلام ایجاد کند و ظرفیت این ترمینال را از ۴ میلیون نفر به ۵ میلیون نفر افزایش داد و طی توافقات انجام شده سر انجلام بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۹۶ احداث ترمینال بین المللی سلام را آغاز کرد.
سعیدیکیا با اشاره به تحریمهای سخت بینالمللی گفت: گرچه درزمان اجرای پروژه در شرایط تحریم بسیار سختی به سر میبردیم، اما با هماهنگی کامل بنیاد مستضعفان با وزارت راه و شهرسازی پروژه به نتیجه رسید با وجود تغییرات مد نظر وزارت راه در مدت کمتر از دو سال توانستیم این پروژه عمرانی بی نظیر در کشور را به مرحله افتتاح برسانیم در این پروژه از حداکثر امکانات داخلی استفاده شده وپروژهای با این ابعاد و این تجهیزات و تکنولوژی برای اولین بار در نوع خود در کشور اجرا شده است.
رئیس بنیاد مستضعفان افزود: بنیاد در این پروژه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری کرده است که توسط پیمانکاران و شرکتهای زیر مجموعه این نهاد انقلابی در زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع اجرا شده است، طی قرار داد مسئولیت طراحی، ساخت و همچنین تأمین منابع تواما بر عهده بنیاد مستضعفان واگذار و مقرر شد برگشت سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان از طریق در آمدهای شهر فرودگاهی در حسابی تجمیع میشود و با سودی سه درصد بالاتر از تسهیلات بانکی به بنیاد مستضعفان پرداخت میشود.
سعیدیکیا تصریح کرد: این پروژه نماد همکاری خوب بین دو دستگاه هست که میتوانند الگویی برای سایر پروژههای مشابه در کشور باشند امیدوارم این پروژه ثمرات خوبی را برای مردم به همراه داشته باشد.
منوچهر خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان در مورد این پروژه ملی تشریح کرد: این پروژه ظرف ۱۶ ماه در کمترین زمان ممکن اجرا شد و پروژه ترمینال سلام ثابت کرد در شرایط تحریم فنیترین پروژههای کشور را میتوان با حداقل منابع و با اتکا بر توان و تخصص داخلی به انجام رساند که نتیجه حاصل همکاری نزدیک بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی و سایر سازمانهای مرتبط است.
وی با اشاره به اینکه این فرودگاه از جهت فناوریها و تجهیزات به کار رفته در کشور پیشرو است یادآور شد: بنیاد مستضعفان تجربه فرودگاه سازی در این وسعت با سیستمهای هایتک را به صورت کامل در کشور نهادینه کردو برخی سیستمهای خود کنترلی این فرودگاه در هیچ فرودگاه کشور وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم این تجربه را در اختیار کشورهای منطقه به ویژه همسایگانمان قرار دهیم.
انتهای پیام/