در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

نرخ ارز در حال رسیدن به ثبات است/ کوپن مدرن را باید به راه بیندازیم

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۲۸ خرداد ماه با موضوع اصلاح ساختار بودجه تا اقدامات مجلس برای مقابله با مشکلات اقتصادی برگزار شد.

نرخ ارز در حال رسیدن به ثبات است/ کوپن مدرن را باید به راه بیندازیمبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  اصلاح ساختار بودجه تا اقدامات مجلس برای مقابله با مشکلات اقتصادی امشب ۲۸ خرداد ماه با حضور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی شد.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه بازار ارز در طول یک سال گذشته با تکان‌های شدیدی مواجه بود به طوری که بازار‌های دیگر را تحت تاثیر قرار داد گفت: در چند مدت گذشته این ثبات را احساس می‌کنیم فاکتور‌های متعددی در این ثبات تاثیر داشتند که یکی از آن‌ها بازار است که تأثیر مثبتی بر ثبات بازار گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها با هم رقابت می‌کنند و این موضوع یکی دیگر از عوامل ایجاد ثبات است افزود: نرخ رشد حداقلی یا نوسان حداقلی قیمت‌ها را در یک حدی ثابت گذشته است لذا، ثبات به بازار برگشته و دیگر اثر روانی را در بازار شاهد نیستیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه مردم می‌دانند که اثر روانی دیگر تأثیر گذار بر بازار نیست گفت: نرخ ارز در حال رسیدن به ثبات است.

تاجگردون با اشاره به اختیارات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در بازگذاشتن بازار آزاد خاطرنشان کرد: عملیات بازار باز و بازار متشکل باید با هم صورت گیرد، بانک مرکزی پیش از این اختیارات لازم را در اختیار نداشت، مجلس خط داد و دولت این خط را تنظیم کرد لذا، شورای هماهنگی اختیارات خوبی را به بانک مرکزی داد تا بانک مرکزی بتواند کار را انجام دهد، بانک مرکزی محتاط عمل می‌کند و این هم کار خوبی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ میلیارد دلار منابع ارزی داریم که می‌توانیم آن را به کالا‌های اساسی اختصاص دهیم گفت: در سال ۹۷ نتوانستیم تورم را کنترل کنیم و ارز سبب ایجاد رانت شد و مردم از آن استفاده نکردند و به صورت کامل این اعتبار به سفره‌های مردم نرسید، همه کالا‌ها با نرخ تورم بالای ۵۰ درصد مواجه شدند، زمان بررسی بودجه از دولت خواستیم تا ۵۰، ۶۰ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت را در اختیار دولت بگیرد تا کنترل تورم را داشته باشیم و یارانه‌ها مستقیم به مردم داده شود.

وی با اشاره به اینکه دولت به خصوص شخص رئیس جمهور بیم این مسئله را داشت که این موضوع اثر مضاعف داشته باشد و مجددا قیمت کالا‌های اساسی بالا برود گفت: اکثر کارشناسان و اقتصاددانان اعتقاد دارند که این اتفاق یعنی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی دیگر نباید اتفاق بیفتد لذا دولت باید مابه التفاوت را به جیب مردم برساند، کوپن پیشرفته و یا مدرن را باید به راه بیندازیم و این موضوع در جلسات شورای هماهنگی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، فشار تقاضای ارز روز به روز افزایش پیدا می‌کند و این موضوع برای سیستم ارزی و بودجه کشور خطرناک است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه مجلس اصرار دارد که با تبدیل این وضعیت و انتقال وجه به مردم می‌توان مابه‌التفاوت را پرداخت کرد افزود:تکان‌ها در بازار اتفاق افتاده است، منابع ارزی در شرایط محدود در حال از دست رفتن است.

تاجگردون با اشاره به اینکه نوبخت در کمیسیون برنامه و بودجه گزارشی را ارائه داد که برخی از کالا‌ها مانند گوشت و دارو نباید شامل ارز ۴۲۰۰ تومانی شود گفت: باید در طول سال به تدریج ارز ۴۲۰۰ تومانی از روی برخی از کالا‌ها خارج شود به طوری که بدنه دولت و هم بدنه کارشناسی این مسئله را قبول دارند، وزارت تعاون این موضوع را به عنوان نمونه در خصوص گوشت انجام داده است، اما بیشترین نگرانی در خصوص دارو است، باید مسئله تولید دارو را حل می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه به نظر بنده متن سازمان برنامه و بودجه در خصوص اصلاح ساختار تکان‌دهنده نیست ادامه داد:۶۰ الی ۷۰ درصد رویکرد‌های گذشته در این متن لحاظ شده است، یکسری از موضوعات آن قابل طرح نیست لذا اصلاح ساختار بودجه برای تنظیم سیاست‌های مالی و بهتر کردن فعالیت‌های دولت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار