قدمی گفت: با توجه به اینکه مدرسه باید نمایی از جامعه باشد، عادی سازی رویکرد اصلی در دنیای امروزی است.

مدرسه باید نمایی از جامعه باشد/ آموزش و پرورش پیشرفته به دنبال عادی سازی استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید قدمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی در گردهمایی مشترک معاونان وزیر، مدیران حوزه ستادی و ادارات کل تابعه سازمان نوسازی مدارس کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد با اشاره به اینکه تفاوت‌های فردی یکی از ویژگی‌های خلقت است و دانش آموزان در کلاس درس با ویژگی‌های مختلفی حضور دارند، گفت: فردی که ۲ انحراف معیار بالاتر از میانگین باشد تیزهوش و فردی که ۲ انحراف معیار پایین‌تر از معیار باشد به عنوان کم توان ذهنی شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح سنجش نوآموزان سال گذشته ۸۳ هزار دیر آموز در طرح سنجش معرفی شد، اظهار کرد: مخاطبان ما یکسان نیستند و طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه نظام آموزشی در مواجهه با این تفاوت‌ها باید آماده باشد، اظهار کرد: به عنوان مثال دانش اموز دیر آموز در یک نظام آموزشی مناسب با یک فضای مطابق با شرایط می‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد.

قدمی با تمجید از اجرای طرح توصیفی در مدارس ابتدایی بیان کرد: آموزش و پرورش امروزی به سمت ارزیابی‌های کیفی پیش می‌رود و در طرح توصیفی هم همین موضوع مورد توجه قرار گرفته است هر چند برخی معتقدند وضعیت دانش آموز در این طرح گم می‌شود، اما وظیفه ما شناسایی دانش اموزان در طرح‌های کیفی است.

وی درباره توجه به کودکان مبتلا به اوتیسم تصریح کرد: برخی می‌گویند تعداد کودکان اوتیسمی افزایش یافته است، اما تعداد افزایش نیافته بلکه ابزار‌های شناسایی پیشرفت کرده است و بنابر این موضوع کودکان شناسایی می‌شوند.

 ۷۸ هزار دانش آموز با نیاز‌های ویژه داریم

رئیس آموزش و پرورش استثنایی به آمار دانش آموزان با نیاز‌های ویژه اشاره و اظهار کرد: بیش از ۷۸ هزار دانش آموز با نیاز‌های ویژه داریم همچنین حدود ۶۷ هزار دانش اموز در مدارس عادی تلفیقی تحصیل می‌کنند.

قدمی ادامه داد: نگاه آموزش و پرورش پیشرفته جهت عادی سازی است چرا که مدرسه باید نمایی از جامعه باشد و خط قرمنز ما زمانی است که دانش آموز نتواند در مدرسه عادی تحصیل کند.

وی به آمار مدارس دانش آموز با نیاز‌های ویژه اشاره و اظهار کرد: در این بخش ۱۵۱ مدرسه خاص، ۱۸ مدرسه غیر دولتی و ۱۸۰ مدرسه خیر ساز داریم که سعی شده است به دانش اموزان تا حد ممکن در مدارس عادی تحصیل کنند و در شرایط خاص به مدارس با نیاز‌های ویژه ارجاع داده شوند بر این اساس نابینایان، ناشنوایان و دانش آموزان دارای مشکلات جسمی حرکتی امکان تحصیل در مدارس عادی را دارند.

۱۵ درصد دانش آموزان دچار مشکلات اختلال یادگیری هستند

وی به موضوع اختلالات یادگیری هم اشاره و بیان کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش آموزان دچار مشکلات اختلال یادگیری هستند این افراد دارای هوش عادی بوده، اما در یک یا دو درس مشکل دارند که به وجود مراکز اختلال یادگیری سازه‌های نامناسب ذهنی آن‌ها مجدد بازسازی می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد معلم بی سواد یا کم سواد در دوره ابتدایی می‌تواند باعث اختلال یادگیری شود و به همین دلیل گفته می‌شود که معلم دوره ابتدایی باید اصولی انتخاب شود به هر حال با وجود شرایط حاضر در هر منطقه آموزشی هدف گذاری انجام شده است تا با فعال شدن مراکز اختلال یادگیری جلوی افت تحصیلی را بگیریم.

قدمی با اشاره به اینکه هدف سازمان استثنایی عدالت آموزشی است تاکید کرد: سعی کرده‌ایم در این مدارس به مسائل فردی توجه شود.

وی به زیر نظام فضا و تجهیزات هم اشاره و تصریح کرد: در این زیر نظام به عوامل کارکردی و کاربردی توجه شده است و بنابر این زیر نظام روانشناسی فضا برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه ضرورت دارد بنابراین باید در تعیین جایگاه آموزشی به این دانش آموزان دقت شود و سعی کنیم تا دانش آموز را تا حد ممکن برای زندگی در جامعه آماده کنیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به مدارس اوتیسم گفت: ۲۰ مدرسه اوتیسم در کشور داریم که باید تعداد آن به ۳۲ برسد البته در طراحی مدارس اوتیسم هم باید به طراحی و روانشناسی رنگ توجه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار