انجام شبیه سازی رایانه‌ای با قابلیت نانو در حوزه ذخیره سازی هیدروژن در دانشگاه کاشان

پژوهشگران دانشگاه کاشان با انجام یک شبیه سازی رایانه‌ای به بررسی قابلیت نانو صفحات گرافاین خالص و گرافاین اصلاح شده با فلز پتاسیم در حوزه ذخیره سازی و نگهداری هیدروژن پرداختند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکتر عادل رئیسی وانانی، دانشیار گروه شیمی فیزیک دانشگاه کاشان، در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به قابلیت ساختار‌های دوبعدی کربنی به عنوان یکی از گزینه‌های پیش رو در حوزه ذخیره سازی هیدروژن، در خصوص معایب این ساختار‌ها و اهداف دنبال شده در این طرح گفت: ساختار‌های کربنی دوبعدی به تنهایی قابلیت بالایی در جذب هیدروژن از خود نشان نمی‌دهند، ازاین رو در طرح حاضر ما به دنبال دست کاری ساختاری یک نانوساختار دوبعدی کربنی از خانواده گرافن، به نام گرافاین، با هدف افزایش ظرفیت ذخیره سازی هیدروژن بوده ایم.

وی افزود: نتایج این کار می‌تواند در خودرو‌های هیبریدی و پیل‌های سوختی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، این مطالعه به صورت شبیه سازی رایانه‌ای انجام شده و برای تأیید آن به انجام مراحل آزمایشگاهی نیاز است.

این محقق در خصوص نانوساختار کربنی موردمطالعه در این پژوهش افزود: همان طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، ساختار موردمطالعه یکی از نانوساختار‌های دوبعدی کربنی است که ضخامتی در حد ابعاد یک اتم دارد.

رئیسی وانانی، تصریح کرد: سنتز این نانوساختار در دنیا برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ توسط محققان انجام شد. ساختار لایه‌ای این نانوساختار موجب می‌شود تا بتوان مقادیر بسیار بالاتری از هیدروژن را نسبت به ساختار‌های توده‌ای در آن ذخیره کرد.

وی یادآورشد: با توجه به خصوصیات منحصربه فرد فلز پتاسیم از جمله انرژی جذب آن بر روی گرافاین، ما در این مطالعه به بررسی قابلیت آن در بهبود هرچه بیشتر ظرفیت جذب نانوساختار گرافاین پرداخته ایم.

به گفته وی، در نهایت این ترکیب می‌تواند تا نزدیک به ۱۴ درصد وزنی گاز بسیار سبک هیدروژن را در خود ذخیره کند که از قابلیت بالای این ساختار اصلاح شده حکایت دارد.

شایان ذکر است: این پژوهش حاصل همکاری دکتر عادل رئیسی وانانی- عضو هیئت علمی و معصومه شمس- دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان است.

انتهای پیام/م

 

بررسی پژوهشگران دانشگاه کاشان برای افزایش ذخیره سازی و نگهداری هیدروژن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.