رییس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان از طرح آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس با نیاز‌های ویژه استان خبرداد.

خلیل رنجبر رییس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، هدف از اجرای این طرح را رشد عزت نفس، افزایش توانایی‌های روانی واجتماعی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه دانست وگفت:این طرح برای دانش آموزان دارای آسیب بینایی، معلول جسمی حرکتی، چند معلولیتی ودارای اختلال طیف اوتیسم درمدارس ومراکز با نیاز‌های ویژه استان اجراشد.

وی افزود:آموزش مهارت‌های زندگی به عنوان راهبردی موثر در راستای ارتقا توانمندی دانش آموزان برای برقرای وحفظ تعادل مثبت با دیگران به بیش از ۱۳۰۰ دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در ۱۶ شهرستان، منطقه وناحیه مختلف استان ارائه شده است.

رنجبر گفت: توانایی انجام رفتارسازگارانه ومثبت به گونه‌ای که دانش آموزبا نیاز‌های ویژه بتواند با چالش‌ها وضروریات زندگی کناربیاید در ۸۵ مدرسه مستقل وضمیمه شهری وروستایی در قالب مهارت‌های زندگی ده گانه خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط موثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسئله، تصمیم گیری، تفکر خلاق ومهارت‌های تفکر خلاقانه به دانش آموزان آموزش داده شد.

وی بیان کرد:با ارزیابی وآموزش مهارت‌های زندگی مناسب می‌توان در ضمن آموزش مفاهیم تحصیلی به بعدپرورشی نهادآموزش و پرورش پرداخت و شهروندانی رشد یافته در ابعاد گوناگون تربیت نمودتابتوانند به نحو بهتر و موثرتر با مشکلات و دشواری‌های زندگی مواجه شود.

رنجبرافزود: دانش آموز با نیاز ویژه با یادگیری این مهارت‌ها خود راقادر می‌سازد با مسائل زندگی به طور موثرتری مقابله نموده، توانایی اجتماعی وروحی خود را افزایش ودانش، ارزش‌ها ونگرش‌ها را به توانایی‌های بالفعل تبدیل کند.

وی درادامه گفت:ضعف مهارت‌های زندگی در دانش آموزان با نیاز‌های ویژه میتواند منشا بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری در آنان شود از این رو آموزش فراگیری وایجادفضای مناسب درجهت تقویت این مهارت‌ها در کناریادگیری تحصیلی در ارتقا سلامت روان ورفتار بسیار اهمیت دارد.

گفتنی است؛ این طرح برای دومین سال متوالی توسط آموزش وپرورش با نیاز‌های ویژه استان کردستان اجرامی شود.

انتهای پیام/م

آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس با نیاز‌های ویژه استان کردستان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.