غلامی گفت: اگر عموم مردم یک جامعه خود را در مسیر حمایت از دستاورد‌های علمی و فناوری قرار دهند، می‌توان شاهد پیشرفت‌های در آن جامعه بود.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در کارگروه کارگاه بین المللی توسعه علم و فناوری که در وزارت علوم درحال برگزاری است با اشاره به توسعه علمی اظهار کرد: ترویج علم و فناوری در دنیای امروز تبدیل به یک نظام منسجم شده است.

وی ادامه داد: اکنون نهادهای‌مختلف در بخش‌های نهاد‌های آموزشی، دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و در راستای انتشار و عمومیت دادن به نتایج علم و فناوری در سطح جامعه تلاش می‌کنند.

غلامی با بیان اینکه می‌خواهیم در جهت رشد و تعالی حرکت کنیم بیان کرد: هدف تلاش‌های ما جلب نظر سطوح مختلف جوامع است، می‌خواهیم جوامع با یک رویکرد عاقلانه و خردورزانه از آثار مفید و تاثیر گذاری که سبب رشد و تعالی آن‌ها می‌شود، استفاده کنند.

وزیر علوم تصریح کرد: تجربه نشان داده اگر عموم مردم یک جامعه خود را در مسیر حمایت از دستاورد‌های علمی و فناوری قرار دهند، می‌توان شاهد پیشرفت‌های فناری و علمی در آن جامعه بود.

غلامی با بیان اینکه علم و فناوری مدرن در کشور‌های در حال توسعه عمدتاً وارداتی است، گفت: عمده مردم و جامعه معمولاً درک محدودی نسبت به اهمیت علم و فناوری در توسعه و رفاه کشور خود دارند، مطالبه‌گری جامعه نسبت به توسعه علم و فناوری کم است و همین موضوع سبب کند شدن رشد سرعت علمی می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بخش عمده‌ای از علوم و فناوری‌های در اختیار کشور‌های در حال توسعه به علت نبود ساز و کار‌های انتشار و ترویج مناسب در چارچوب‌های مکانی و زمانی محدود شده‌اند و از کاربردی شدن در سطح گسترده درمانده و بعضا متروک شده‌اند.

وی با بیان اینکه نیازمندی‌ها و الگو‌های ترویج در کشور‌های در حال توسعه اهمیت دارد، گفت: ویژگی‌های موجود در کشور‌های در حال توسعه و نیازمندی‌ها و الگو‌های ترویج علم و فناوری در این کشور‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند، نشست امروز با هدف بررسی سیاست‌ها و الگو‌های ترویج علم و فناوری در کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد برگزار می‌شود و فرصت‌های همکاری منحصر به فردی را در اختیار کشور‌های عضو و شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند.

انتقال تجربیات علم و فناوری اهمیت دارد

غلامی با بیان اینکه فرصت‌های همکاری از دو منظر قابل توجه هستند، گفت: انتقال تجربیات علم و فناوری در سطوح ملی و همچنین سیاست‌گذاری برای ترویج علم و فناوری در سطح کشور‌های عضو از جمله برنامه‌ها در راستای همکاری‌ها هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تمام کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد و شرکت‌کنندگان در این نشست بین‌المللی تجربیات متعددی در ترویج علم و فناوری در سطح ملی دارند، ایران هم مانند دیگر کشور‌ها تجربیات متعددی در زمینه ترویج علم و فناوری خصوصاً طی دو دهه گذشته داشته است.

وی با اشاره به تجربیات ایران در زمینه علم و فناوری بیان کرد: تجربیات ایران در زمینه ترویج علوم  و فناوری مدرن در برخی از رشته‌های علمی قدمتی طولانی دارد، طی سال‌های اخیر سیاست‌های گذاری‌های متمرکزی بر ترویج علم و عمومی سازی دستاورد‌های علمی و دانشگاهی در سطوح عموم جامعه توسط وزارت علوم انجام شده است، این فعالیت‌ها شامل روز در‌های باز در دانشگاه‌ها، همایش عمومی سازی دستاورد‌های پایان‌نامه هستند.

غلامی خطاب به کشور‌های عضو مجمع بین‌المللی بیان کرد: کشور‌های عضو از طرق مختلف همچون برگزاری نشست‌های فضای مجازی و انتشار مستندات می‌توانند نسبت به تبادل تجربیات خود در سطح ملی و در بُعد سیاست‌گذاری و عملیاتی اقدام کنند همانطور که سیاست‌گذاری جهت ترویج علم و فناوری در سطح کشور‌های عضو می‌تواند مورد توجه همگان برای کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد و شرکت‌کنندگان این نشست ظرفیت بالایی در حوزه‌های علم و فناوری دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآوری کرد: داشته‌ها و توانمندی‌های کشور‌های در حال توسعه به ویژه کشور‌های جنبش عدم تعهد در علم و فناوری بسیار احساس می‌شوند و با ترویج مناسب موارد علمی می‌توانیم به توسعه و کاربردی کردن دستاورد‌ها کمک کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار