رستمیان گفت: در حوزه دخانیات سالانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ضرر اقتصادی به کشور تحمیل می‌شود که باید آن را کنترل کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عبد‌الرحمن رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری شهر عاری از دخانیات که صبح امروز در ساختمان این معاونت برگزار شد، اظهار کرد:  در حوزه دخانیات سالانه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ضرر اقتصادی به کشور تحمیل می‌شود که باید آن را کنترل کنیم؛ برخی از افراد سیاست کاهش تقاضا را در این حوزه دارند یعنی به دنبال محدود کردن دسترسی به مواد دخانی در مدارس و بیمارستان‌ها هستند.
 
وی با اشاره به این که مصرف دخانیات یکی از مهم‌ترین علل بروز بیماری‌های التهابی، لوپوس، پوکی استخوان، بیماری‌های خود ایمنی و ... است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف دخانیات بر عملکرد سلول‌های استخوان ساز بدن تاثیر می‌گذارد که بیماری‌های بسیاری را به همراه دارد.
 
رستمیان گفت: در کاه مصرف دخانیات اولویت باید اطلاع رسانی باشد؛ برخی دانشگاه‌ها آموز‌ش‌های مربوط به مصرف دخانیات را در اولویت قرار داده‌اند؛ در حال حاضر در کشور‌هایی مثل آمریکا و کشور‌های اروپایی بیمارستان‌هایی وجود دارد که فقط به درمان بیماران نمی‌پردازند بلکه بیشتر به دنبال جلوگیری از بروز یا پیشرفت بیماری هستند؛ بیش از ۱۵۰۰ بیمارستان با این شیوه یعنی خود مراقبتی اولیه و ثانویه فعالیت دارند؛ خود مراقبتی اولیه به معنای کنترل بروز بیماری و و ثانویه به معنای کنترل تشدید بیماری است.

فروش سیگار به منبع درآمدی برای فروشگاه‌ها و دکه‌ها تبدیل شده است

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که دخانیات سومین صنعت سودده در دنیا است، گفت: تقاضا داریم به که فروش مواد دخانی محدود شود؛ فروش سیگار به منبع درآمدی برای فروشگاه‌ها و دکه‌ها تبدیل شده است و نباید این گونه باشد؛ سال ۸۵ کنوانسیونی را امضا کردیم و بنا بود سالی ۱۰ درصد افزایش قیمت در حوزه سیگار وجود داشته باشد، تک فروشی وجود نداشته باشد، مراکز فروش از نزدیک مدارس دور شوند و غیره، اما امروزه دسترسی به این مواد از برخی اقلام اساسی آسان‌تر است.

حل مشکل توزیع لبنیات در مدارس با مدیریت در بخش دخانیات

وی تصریح کرد: افراد حاضر در مجلس باید اطلاعات کافی در این حوزه جمع‌آوری کنند؛ عوارض سیگار هنوز هم اضافه نشده است در حالی که هزینه‌های در نظر گرفته شده در این بخش می‌تواند به بخش ورزش یا آموزش اختصاص پیدا کند؛ مدتی می‌شود که در توزیع لبنیات در مدارس دچار مشکل هستیم در حالی که هزینه این کار با مدیریت درست در بخش دخانیات تامین می‌شود.

رستمیان گفت: اگر کسی  میل به تولید یا مصرف دخانیات دارد باید عوارض آن را شخصا بپردازد؛ تنها ۲۰ درصد مردم کشور مصرف کننده دخانیات هستند، اما فشار مالی آن به همه مردم وارد می‌شود و این بدون شک ظلم بر سایر افراد جامعه است.

عوارض وارده بر سیگار باید ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عوارض وارده بر سیگار باید ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد، اما اکنون ۲ هزار میلیارد تومکان است که این امر  یکی از مهم‌ترین دلایل در بروز بیماری‌ها محسوب می‌شود؛ آمادگیداریم که با هر مرکز و دانشگاهی که بخواهد عاری از دخانیات شود همراهی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار