معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران سهم خودرو‌های سواری در آلودگی هوای پایتخت را ۲ درصد در سطح انتشار اعلام کرد.


به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیت آلودگی هوای شهر تهران، از ۴ دهه پیش مدیریت شهری را بر آن داشت تا با وضع طرحی به نام «طرح ترافیک»، تردد خودرو‌ها در محدوده مرکزی شهر را کاهش دهند.

با گذشت دو دهه از اجرای این طرح، طرح دیگری به نام «زوج یا فرد» به آن افزوده شد که به نوعی حلقه دوم طرح ترافیک محسوب می‌شد، اما به اندازه آن هم سختگیرانه نبود.

کاظمی// سهم آلودگی خودروها// سهم ذره بینی خودروهای مشمول طرح ترافیک در آلودگی هوای تهران

حالا به تازگی معاونت ترافیک شهرداری تهران با تکیه بر اینکه تعداد خودرو‌های شهر تهران نسبت به دهه‌های گذشته ۲ برابر شده، ادامه اجرای طرح «زوج یا فرد» را فاقد کارایی لازم می‌داند و معتقد است که این طرح، چون مانند گذشته اثری در کاهش آلودگی هوای تهران ندارد، باید حذف و طرحی بهتر جایگزین آن شود.

ناگفته نماند اگرچه تعداد خودرو‌های سواری در این چند دهه بیشتر شده، اما به همان نسبت تغییر سیستم خودرو‌ها از کاربراتوری به انژکتوری هم سبب شده که دیگر خودرو‌های سواری مانند گذشته آلاینده نباشند.

از سویی دیگر طرح ترافیک و حلقه دوم ترافیکی شامل خودرو‌هایی مانند اتوبوس‌های درون شهری که آلایندگی بالایی دارند نمی‌شود و به عبارتی این همه طرح و برنامه و دوربین و نرم افزار و سامانه و عکس و کپی و پیامک و انتظار برای اتمام ساعت طرح ترافیک فقط برای خودرو‌های سواری است، که عضو شورای شهر تهران سهم آن‌ها در همه آلودگی هوای تهران را ۳ درصد اعلام کرده است.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم میزان آلایندگی ناشی از خودروهای سواری در شهر تهران حدود ۳ درصد از کل آلودگی هوای تهران است.

کاظمی// سهم آلودگی خودروها// سهم ذره بینی خودروهای مشمول طرح ترافیک در آلودگی هوای تهران

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: خودرو‌های سنگین اعم از اتوبوس، کامیون و کامیونت ۳۵ درصد از آلودگی هوای تهران را شکل می‌دهند و سهم موتور سیکلت‌های غیر برقی و غیر انژکتوری هم بالغ بر ۱۰ درصد است.

وی با تکیه بر این آمار تاکید کرد: این ارقام نشان می‌دهد که طرح ترافیک که عملا فقط خودرو‌های سواری را شامل می‌شود و در مورد کامیون‌ها و موتور سیکلت‌ها اجرا نمی‌شود، حتی گر تمام خودرو‌های سواری هم از شهر خارج شوند فقط سه درصد از آلودگی هوای تهران را کاهش دهد و لذا به نظر نمی‌رسد که کاهش آلودگی هوای تهران صرفا به دلیل اجرای طرح ترافیک بوده باشد و عوامل دیگری همچون بارندگی و وزش باد‌های فصلی در دو سال اخیر در بهبود هوای پایتخت موثر بوده است.

اما محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با تقسیم بندی نوع آلایندگی خودرو‌ها به دو دسته «اندازه گیری در سطح انتشار» و «اندازه گیری در اتمسفر» گفت: خودرو‌های سواری ۲ درصد، اثر انتشار دارند. ولی به دلیل اینکه سایر گاز‌های تولید شده بعدا تبدیل به ذرات معلق می‌شوند، و آن‌ها اثری ثانویه دارند عملا سهم خودرو‌های سواری در آلودگی هوای تهران ۱۲ درصد در اندازه گیری اتمسفر است.

کاظمی// سهم آلودگی خودروها// سهم ذره بینی خودروهای مشمول طرح ترافیک در آلودگی هوای تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد: در مجموع سهم همه خودرو‌هایی که در تهران تردد می‌کنند در آلودگی آن ۸۰ درصد است و ۲۰ درصد دیگر به خاطر آلودگی ایجاد شده توسط صنایع است.

حال که معاون ترافیک شهردار معتقد است ۱۲ درصد از آلودگی هوای تهران حاصل دود خودرو‌های سواری و ۶۸ درصد هم مربوط به سایر خودروهاست باید به این پاسخ رسید که قوانین مربوط به طرح ترافیک تا چه میزان شامل خودرو‌های غیر سواری مانند اتوبوس و کامیون می‌شود.

نکته جالب این است که در تمام روز‌هایی که هوای تهران آلوده بود تنها راهکاری که به ذهن مسئولان می‌رسید، اجرای طرح زوج و فرد سراسری برای خودرو‌های سواری بود، خودرو‌هایی که سهمشان تنها ۳ درصد از میزان آلایندگی است.

حال نیز به بهانه کنترل آلودگی هوا، تردد خودرو‌های سواری در محدوده زوج یا فرد سابق، پولی شده تا شهرداری بتواند به این بهانه درآمد خود را افزایش دهد. جالب‌تر اینکه نام محدوده زوج یا فرد به محدوده «کاهش آلودگی هوا» تغییر کرده است.

طرح ترافیک و حلقه دوم ترافیک از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹ اجرا می‌شود و برابر قانون هم کامیون‌ها در روز حق تردد در شهر را ندارند، چه برسد به محدوده طرح ترافیک!

تا اینجای کار مشخص شد که طرح ترافیک اثری در کاهش آلودگی که به خاطر تردد کامیون‌ها در شهر ایجاد می‌شود و بخشی از آن ۶۸ درصد غیر سواری محسوب می‌شود، ندارد.

اما بخش دیگر آلودگی ۶۸ درصدی که مربوط به خودرو‌های غیر سواری است، مربوط به اتوبوس‌ها است. اتوبوس‌های درون شهری هم به موجب اینکه وسیله نقلیه عمومی هستند، معاف از پرداخت عوارض طرح ترافیک هستند و بود و نبود طرح ترافیک اثری در میزان تردد آن‌ها ندارد، همچنان که بود و نبود طرح ترافیک اثری در تردد شبانه کامیون‌ها ندارد.

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۷ تير ۱۳۹۸
به خداى احد و واحد زندگيم فلج شده ديگه ميخوام خودكشى كنم فقط بخاطر بچه هام دارم ادامه ميدم
تو شركت كار ميكردم تعديل نيرو كردن انداختنم بيرون
اومدم با ماشين دارم اسنپ كار ميكنم که اين طرح بيست روز تو سه ماه رو گذاشته الان موندم چطورى با ماشين كار كنم ماهى يك ميليون و پانصد بايد اجاره خونه بودم خرج خونه و بچه و زندگى هم كه بماند مگه چقدر تو محدوده غير طرح زوج و فرد با اين ترافيك سنگينى كه درست كردن ميشه كار كرد
زندگى شده فقط براى ادم هاى پولدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۲ تير ۱۳۹۸
با اينكه همه ميبينن پل گيشا لاين راستش ده متر جا برا پهن تر شدن داره ولي شهرداري تو روز روشن ميگه كه اين پل جا براي پهن كردن نداره و زيرگذر ميزنه كه صد برابر گرونتره همه ميفهمن كه خبراييه به جز اونايي كه باس بفهمن
Iran (Islamic Republic of)
ن
۱۴:۱۶ ۰۴ تير ۱۳۹۸
یعنی چی واقعا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۳ تير ۱۳۹۸
وقتی به این اعضای شورای شهر رای می دادید باید فکر می کردید که این افراد تابع مقررات پدرخوانده هستند که زندگی در تهران باید گران شود و فقط پولدارها بتوانند در این شهر زندگی کنند. خودتان رای دادید. گله نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
خدایا دیگه مسافرکشی هم از دست رفت حالا فقط باید از منتظر مرگ باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
با سلام. به شورای شهر و یا شهرداری امیدی نیست و اصولاً انتظاری هم از آنها نمیرود که در جهت رفاه واقعی مردم گام بردارند(حداقل کارنامه قبولی در 3 سال اخیر نگرفته اند)
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
با سلام
،طرح ذوج و فرد ازمون خود را داده و مردم به آن عادت کرده بودند این طرح فصلی ۲۰ روز حقیقتا"،مشکلی از هوای تهران حل نمی کند بلکه به همه خودرو هااجازه می دهد بعد از انمام ۲۰ روز بدون دغدغه و باپرداخت نصف طرح ترافبک وارد طرح ذوج و فرد سابق شوند.وانگهی ان هائی که در طول مدت ۲۰ روز فصلی نیاری به تردد در منطقه طرج را نداشتند برای ابنکه ۲۰ روزشان باطل نشود ،تردد می کنند،
وقتی به مردم احترام گذاشته نمی شووخود را عقل کل می دانند باید سناریو های ازمون و خطا را تجربه کنند
Iran (Islamic Republic of)
سید رضا
۱۲:۵۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
در طرح زوج و فرد؛ هر خودرو میتو نست حداقل 51 روز ، در هر فصل
،تردد بدون جریمه داشته باشه ، ولی در طرح فروش آلودگی هوا ! فقط 32 روز میتونه رایگان استفاده کنه ، اونم با دهها دنگ و فنگ و شرط و شروط !!
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۳۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
این طرح هم مردم راناراضی میکند هم خلاف رابیشترمیکند باپوشاندن پلاک خودرو بامردم صادق باشید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
اقای پور سید اقایی آیا اگر ورود به زوج و فرد نام آن به کلمه دیگر تبدیل شود و ورود را پولی کنیم تاثیری در کاهش آلودگی هوای زوج و فرد دارد مگر آنکه فقط خواسته باشید از این ناحیه درامدی کسب کنید آیا ماشین هایی که در خ نواب حرکت میکنند دود آنها هم مجوز ورود به منطقه زوج و فرد را ندارد آیا با این کار دیگر دود ماشین های عبوری از خ نواب به این منطقه نمی آید؟
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۱۲:۱۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
نمیدونم چرا هیچ کس بفکر مردم نیست .
Iran (Islamic Republic of)
جاوید
۱۱:۵۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
تمام طرح های ترافیک فقط آسان کردن تردد پولدارهاست و بدبخت کردن کارگران، ظلم بیداد میکنه و کسی هم پاسخگو نیست. هر سازمانی ساز خودش را میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
علی برکت ا..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۳ تير ۱۳۹۸
طرحی که کمترین تاثیر را در کاهش آلودگی دارد قصد دارند به ضرب و زور اسم کاهش آلودگی هوا به مردم تحمیل کنند.اگر این طور است دلیل الزام تسویه عوارض نوسازی و پسماند و خودرو و ...چیست؟
میز داران محترم توجه کنید که:
1-مردم میفهمند
2-شنیده اید مدیر با کفایت، چون منظور مدیری است که با کمترین هزینه(زمان ،نیروی انسانی،منابع مالی)بیشترین خدمات محوله سازمان خود به مردم را ارائه می دهد
نه اینکه با مدیریت در درآمدزایی، به منافع سازمان و نتیجتا به منافع شخصی بیشتری دست یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۳ تير ۱۳۹۸
مشکل اصلی گازوئیلیان که باس فیلتر دوده بذارن ولی چسبیدن به فیلتر سواریا که یه صدم اونام دوده ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
همین حالاشم زوج و فرد پولیه چون اگه روز غیر مجاز بری جریمه میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
فقط فقط فقط پول آلودگی هوا بهانه است . . کیفیت ماشین ها جاده ها حمل ونقل عمومی روباید بالا ببرند . اون مسئولی که این قانون رو گذاشته سوار مترو ساعت6:30صبح شده ببینه چه وضعی داره و یا ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
من که ناامیدیم از زندگی خودم واقعا نمیدونم چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
خدایا ما را نجات بده
France
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۳ تير ۱۳۹۸
داریم نابود میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
ایننا دیگه اصلاً به فکر مردم نیستن. بدبخت اون که وارد طرح زوج و فرد میشن موندن از دست اینا چیکار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
تا کی ما باید از چیزی که حق مسلم هر شهروند هست محروم باشیم .تردد حق همه هست چرا مردم باید هزینه مدیران ناکارآمد را بدهند .چرا خودرو سازان بی کیفیت این عوارض را پرداخت نکنند .چرا مدیران شهرداری که با طرحها و پروژه های بی هویت باعث ترافیک و آلودگی شهر میشوند را کسی بازخواست نمی کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
دیواری کوتاه تر از مردم گیر نمی آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۳ تير ۱۳۹۸
آقاى شوراى شهر چرا هنگام راى دادن به طرح پول ساز اين فكر را نكردى حالا كه كاراز كار گذشته از مسئوليت نمايندگى مردم شانه خالى ميكنى
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۳ تير ۱۳۹۸
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
سلام خوب طرح زوج یافردوتراعیک طرح خوبی به جهت کاهش حجم تردد خودرو درهسته مرکزی شهر میباشد اما پولی کردن آن کیسه دوختن برای جیب مردم است اگر راست میگویند یک فکری به حال اتوبوسهای واحد بکنن که به شدت آلوده کننده هستند ودرطی روزکاری هم خاموش نمیشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۳ تير ۱۳۹۸
اين طرح فقط به ضرر مردم هست و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۳ تير ۱۳۹۸
عملا هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
کرایه زیاد -حمل و نقل عمومی افتضاح و این طرح هم در دو روز پیش با این ترافیک و آلودگی مردود شد .شهرداری و شورای شهر دنبال فقط پول هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۳ تير ۱۳۹۸
وقتی دهها میلیارد دلار میرزین تو مترو زیرزمینی و تونل توحید و برج میلاد و تازگیام زیرگذر گیشا معلومه که پول کم میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۳ تير ۱۳۹۸
این معاون محترم میگه 80 درصد آلودگی مربوط به خودروهاست درحالیه کارشناسان مستمرا و متفق القول موتوری ها را آلوده کننده ترین عامل میدونند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
چرا کسی موتور سوارها را ساماندهی نمی کند. آلودگی موتوری ها چند برابر خودروهاست
اگه واقعا به بفکر پول نیستند و به فکر آلودگی هوا هستند باید فکری به حال موتوری ها بکنند. که شهر را گذاشته اند زیر پا چه قوانین و چه هوای سالم آن را
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۹:۰۶ ۰۳ تير ۱۳۹۸
جناب حناچی با این طرحها فقط اقشار مرفح میتونن تو تهران راحت تردد کنن.دارین شهر رو برای پولدارها خالی میکنین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۳ تير ۱۳۹۸
فقط قوانین پول ساز رو اجرا می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۵۷ ۰۳ تير ۱۳۹۸
عالی بود ولی کو گوش شنوا ودلسوز مردم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۰۳ تير ۱۳۹۸
جالبه در سال بتونی 80 روز (به اضافه 52 تا جمعه ) از خودرو استفاده کنی ولی موقع عوارض و مالیات خودرو باید 365 روز رو پرداخت کنی...
Iran (Islamic Republic of)
اسکندری
۱۷:۵۲ ۰۳ تير ۱۳۹۸
اخه متاسفانه وسیله نقیله سریع وخلوت و خوب وجود نداره که این طرحهای مسخره را اجرا میکنند واقعا با چه رویی
آخرین اخبار