درِ قمقمه و هسته زردآلو از مری دو کودک در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر خارج شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فوق تخصص گوارش اطفال گفت: دو بیمار با حالت تهوع و درد شدید قفسه سینه وارد اورژانس اطفال بیمارستان شده بودند، نفر اول پسری ۱۲ ساله بود که هنگام آب خوردن از قمقمه خود در پلاستیکی آن را قورت داده بود که در تصویربرداری پزشکی چیزی مشخص نبود.

دکتر محمدرضا فریبرزی افزود: پس از حضور متخصص و تکنسین بیهوشی و انجام بیهوشی مختصر آندوسکوپی انجام گرفت و جسم خارجی که در قسمت بالایی مری بود خارج شد.

وی بیان کرد: بیمار دوم دختری ۸ ساله بود که هنگام خوردن زردآلو، هسته آن را قورت داده و هسته آن در مری گیر کرده و باعث درد شدید در قسمت میانی قفسه سینه و پشت شده بود که پس از بیهوشی مختصر، هسته زردآلو که در قسمت میانی مری گیر کرده بود به وسیله آندوسکوپی به کمک کادر تخصصی آندوسکوپی خارج شد.

این پزشک ادامه داد: بیشتر موارد بلع اتفاقی جسم خارجی در کودکان بین سنین ۶ ماه تا ۳ سال رخ می‌دهد؛ سکه و اسباب بازی‌های کوچک شایع‌ترین موارد جسم خارجی را تشکیل می‌دهند که حداقل ۳۰ درصد این موارد بدون علامت هستند.

فریبرزی عنوان کرد: بلع باتری نیز بسیار خطرناک است و باعث پارگی مری ظرف چند ساعت می‌شود؛ همچنین اجسام نوک‌تیز هم می‌تواند باعث آسیب به مری و بافت‌های اطراف مری و خونریزی شدید شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید این اجسام در دسترس کودکان زیر سه سال قرار گیرد، گفت: اجسام نوک تیز و باتری باید به وسیله آندوسکوپی، اورژانسی از بدن کودک خارج شوند.

انتهای پیام/ک

در قمقمه و هسته زردآلو از مری دو کودک خارج شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.