اعضای شورای شهر تهران ستاد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را به ارائه شرح وظایف برای ستاد شورای راهبردی انتخابات ملزم کردند.

پاینده///الحاق شرح وظایف شورای راهبردی انتخابات شورایاری‌ها به تصویب رسیدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ادامه بررسی آیین نامه اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در دستور کار یکصد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران قرار گرفت.

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در ابتدای این دستور پیشنهاد خود را مبنی بر ارائه و الحاق شرح وظایف شورای راهبردی را در صحن شورای شهر تهران مطرح کرد و گفت: شورای راهبردی در فرآیند تصمیم گیری چه نقشی دارد؟ این پرسشی است که من از ستاد تدوین آیین نامه انتخابات شورایاری‌ها می‌خواهم که پاسخ دهند تا بدانیم دقیقا شورای راهبردی می‌خواهد در انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها چگونه عمل کند.

وی ادامه داد: آیین نامه اعلام کرده است که این شورا متشکل از ۱۲ نهاد مهم است که بخش‌هایی از جمله انتظامی و اطلاعاتی در آن دخالت دارند و پرسش بعدی من این است که اگر شورای راهبردی تصمیمی گرفت ما می‌توانیم آن را رد کنیم.

سالاری ادامه داد: اگر شورای راهبردی وظیفه تشریفاتی داشته باشد، به درد نمی‌خورد. زیرا در هیچ کدام از انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود، نهادی با عنوان شورای راهبردی نداشتیم و نداریم.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: دقیقا مشخص نیست که شورای راهبردی در انتخابات شورایاری‌ها چگونه می‌خواهند عمل کنند، اما اگر می‌خواهیم شفافیت برای مردم ایجاد کنیم همین امروز باید شرح وظایف را در صحن شورا مطرح کنیم تا لازم نباشد که در دیگر اتاق‌ها به دور از چشم دیگران در این رابطه تصمیم گیری شود.

افشین حبیب‌زاده عضو ستاد برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در توضیحاتی گفت: شورای راهبردی یک شورای هماهنگی است و وظیفه و چارچوب عملکرد آن بر اساس نظارت و هماهنگی قرار گرفته است.

عضو ستاد برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها ادامه داد: وظیفه شورای راهبردی به این ترتیب نیست که از مصوبات شورای اسلامی شهر تهران جلوگیری کند و تنها یک نهاد هماهنگی است برای اینکه انتخابات شورایاری‌ها به بهترین شکل برگزار شود.

آرش میلانی عضو شورای شهر تهران در مخالفت با پیشنهاد محمد سالاری مبنی بر الحاق شرح وظایف شورای راهبردی گفت: شرح وظایف شورای راهبردی مشخص است و به عنوان دستورالعمل ذکر شده است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: وظیفه شورای راهبردی هماهنگی است، زیرا الزام قانونی ندارد.

میلانی افزود: به طور کلی وارد زیر شرح وظایف شورای راهبردی نشدیم، چون عملکرد آن شورا جزء دستورالعمل ستاد انتخابات است.

وی تأکید کرد: من از همکارانم در شورای شهر تهران می‌خواهم علت آن که زمان ما زمانی است محدود، از خیر این پیشنهاد بگذرند و هر بخشی که از شرح وظایف برای آن‌ها مورد ابهام است، اعلام کنند تا ما آن‌ها را رفع ابهام کنیم.

زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در موافقت با الحاق شرح وظایف شورای راهبردی انتخابات شورایاری‌ها گفت: به نظر من شورای راهبردی نیاز به شرح وظایف دارد و پیشنهاد من این است که برای شورای راهبردی شرح وظایف سلبی و ایجابی را در نظر بگیریم، به طوری که شرح وظایف ایجابی این نهاد بر پایه هماهنگی باشد و شرح وظایف سلبی آن ورود نکردن به دستورالعمل‌های شوریاری‌ها باشد.

محمودمیرلوحی دیگر عضو شورای شهر تهران در مخالفت با پیشنهاد الحاق شرح وظایف شورای راهبردی انتخابات شورایاری‌ها گفت: من پیش‌تر از دوستانم در شورای شهر تهران خواستم تا مواردی را مطرح نکنند تا انتخابات را تأخیر روبرو کنند که متأسفانه آن توجهی نشد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: تا به امروز چهار ماه تأخیر در کار ایجاد شده است. ما شرح وظایف را بر اساس توافق جمعی قرار دادیم و امروز اعلام می‌کنیم شورای راهبردی در راستای پشتیبانی فکری، تشویق مراکز در مشارکت فعالیت و ارائه نظرات برای افزایش مشارکت مردمی عمل می‌کند.

شهربانو امانی دیگر عضو شورای شهر تهران به عنوان دومین موافق پیشنهاد الحاق شرح وظایف شورای راهبردی انتخابات شورایاری‌ها گفت: ما تجربه‌ای در کشور داریم که نهاد‌هایی را ایجاد می‌کنیم و بعدا نمی‌توانیم نسبت به فعالیت آن‌ها دخالتی داشته باشیم و این گفته من مصداق این ضرب المثل است که می‌گفتند که «طرف نام بچه خود را رستم می‌گذارد و بعد‌ها می‌ترسد نام او را صدا کند».

امانی افزود: در شورایاری‌ها آمده که وظیفه آن یک وظیفه اجتماعی است.

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: اگر در دو سالی که از دست دادیم، سیستم را درست مدیریت می‌کردیم، به مشکل امروز برنمی‌خوردیم.

وی افزود: من مخالف این هستم که امروز سازمان عریض و طویل شورای راهبردی را ایجاد کنیم و بعد‌ها نتوانیم از پس آن بربیاییم و در کار آن دخالت کنیم.

پس از اظهارنظر موافقان و مخالفان پیشنهاد محمد سالاری عضو شورای شهر تهران مبنی بر الحاق شرح وظایف شورای راهبردی در انتخابات شورایاری‌ها در صحن شورای شهر تهران به رأی گذاشته شد، در نهایت با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

با تصویب شورای شهر تهران مقرر شد که شرح وظایف شورای راهبردی به دستورالعمل انتخابات شورایاری‌ها اضافه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.