کارشناس مسائل خاورمیانه گفت:ایران به راحتی می‌تواند از نشست‌های منطقه‌ای و دیدار‌های حاشیه‌ای آن برای منزوی کردن دشمنان بهره ببرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های با حضور رئیس جمهور کشورمان و سران یازده کشور آسیایی در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد، در این نشست علاوه بر ایران، روسای جمهور روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان حضور داشتند.

سازمان همکاری شانگ‌های در سال ۲۰۰۱ با عضویت شش عضو چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد، این سازمان نهاد بین دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیان گذاشته شد، همچنین چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای اصلی و ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

رضا کلهر کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در حقیقت اجلاس شانگهای منافع اقتصادی برای اعضای آن در بر دارد، ولی ایران در این اجلاس عضو ناظر به حساب می آید،  اما با این حال شانگهای می‌تواند، منافع چند منظور‌ه‌ای برای جمهوری اسلامی داشته باشد.

وی افزود: در شرایط تحریمی ایران، با شرکت در اجلاس شانگهای از حضور سران کشور‌ها، ارتباطات و مذاکرات درحاشیه اجلاس بهره برد، در حقیقت این موضوع  از خود اجلاس و نقش تهران در آن هم بیشتر حائز اهمیت است.

کلهر ادامه داد: در اجلاس شانگهای غیر آشکار و پنهانی روابط مثبتی شکل می گیرد که ممکن است در خبرها برجسته نشود، همانطور که در این اجلاس شاهد دیدار‌های رییس جمهور با سران کشور ها بودیم، بنابراین اجلاس شانگهای  به طورغیر مستقیم به وضعیت و روابط ما در شرایط تحریم کمک می کند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: حضور ایران در اجلاس‌هایی مانند شانگهای، در سطح جهانی نشان دهنده همسویی تهران با سیاست‌ها و هنجار‌های دنیا است، در حقیقت این موضوع می‌تواند در منزوی کردن دشمنان یعنی رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده آمریکا کمک  بسیاری کند.

وی تصریح کرد: منزوی کردن دشمنان کشور  از بخش اقتصادی هم اهمیت بیشتری دارد چراکه در این صورت می توانیم از آن ها پیشی بگیریم و اجازه ندهیم بیگانه در سرزمین ما دخالت کند، در حقیقت  هیئت همراه آقای روحانی هم به این موضوع توجه کردند.

کلهربا اشاره به بیانیه شانگهای، تاکید کرد:اجلاس شانگهای می خواهد به گوش دنیا برساند که آمریکا در حال منزوی شدن است، و این موضوع کاملا مشخص است، همچنین بیانیه شانگهای نشان می دهدکه سیاست‌های واشنگتن، نتوانست تهران را به گوشه رینگ ببرد.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: بیانیه اجلاس شانگ‌های نشان می‌دهد که کشور‌های منطقه و عضو این اجلاس در تلاش برای حفظ تعاملات خود با ایران هستند، در نتیجه به دنبال پیدا کردن راه حل‌هایی در راستای دور زدن  تحریم‌ها  و بهره برداری تعامل با تهران حرکت می کنند.

وی با اشاره به کارشکنی‌های کشور‌هایی مانند آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و عربستان، تصریح کرد: دخالت و کارشکنی آن ها منحصر در حضور شان در  اجلاس‌ی مانند شانگهای نیست، بلکه کاخ سفید و متحدانش روش‌های مختلفی، برای مخدوش کردن روابط  کشور ها با یکدیگر را دنبال می کنند.

کلهر ادامه داد: اجلاش شانگ‌های فرصت بسیار خوبی برای ایران بود، تا بدون حضور واشنگتن، رژیم اشغالگر قدس و عربستان بتواند روابط مثبت و حوزه‌های منافع مشترک خود را تعریف کند، همچنین برای آینده تهران چشم اندازی درتعامل با کشورهای آسیایی ترسیم کرد که بتوانیم از آن به صورت چند جانبه و دوجانبه استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار