یک گیاه شناس گفت: سودجویان در نبود نظارت درست دستگاه‌ها به جان گیاهان در خطر انقراض افتاده و درحال غارت آن هستند.

حسین آخانی کارشناس و گیاه شناس در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه حفاظت از گیاه باریجه که در خطر انقراض است اظهار کرد: باریجه گیاهی است که صمغ آن ارزش صادراتی بالایی دارد و به همین دلیل از دیرباز در ایران جمع آوری و صادر می شد.

وی افزود: برخی از افراد برای افزایش منافع خود اقدام به برداشت این گیاه در خطرانقراض می کنند.

آخانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع مکلف هستند که برداشت بی رویه گیاه باریجه را کنترل کند اما این دو دستگاه مانند همه وظایف دیگری مانند جلوگیری از تغییر کاربری زمین ، تخریب جنگل ها ، چرای بی رویه دام ، زمین خواری و تخریب خاک و منابع آبی به درستی انجام نمی دهند.

وی بیان کرد : سودجویان در نبود نظارت درست به جان این گیاهانی از جمله ثعلب و باریجه و.. افتاده و درحال غارت آن هستند.

کارشناس وگیاه شناس تصریح کرد: گیاه در خطر انقراض باریجه خودرو است ودر مناطق شرقی ، شمال شرقی و مرکزی ایران پراکنش دارد اما به دلیل برداشت های بی رویه جمعیت آن به شدت در حال کاهش است .

وی افزود: منابع طبیعی در ایران برای دولت ها تنها بهره برداری از آن مهم بوده و کسانی که به عنوان مسئولین دستگاه های مربوطه انتخاب می کنند به طور عمده افرادی هستند که شناخت درستی نسبت به وضعیت تنوع زیستی ندارند و همچنین خود را مکلف به پرداخت هزینه های لازم برای حفاظت از تنوع زیستی نمی دانند.

آخانی گفت: اگر دولت دوازدهم به مساله منابع طبیعی ، محیط زیست و تنوع زیستی اعتقاد داشت مرجعیت تنوع زیستی کشور را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار نمی کرد که خود بهره برداری ناپایدار از سرزمین است .

وی ادامه داد: این اتفاقات نشان دهنده گاه خیرخواهانه در دولت نیست و بیشتر سودجویانه است و طبیعی است که زمانی که دولتی خود پایبند به اصول بهره برداری پایدار و حفظ محیط زیست نیست نمی تواند به مردم بگوید که برداشتی نکنید .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار