هفت کشور جنوب اروپا روز گذشته در نشست سران این کشورها در مالت بار دیگر به ترکیه درباره فعالیت‌هایش در قبرس هشدار دادند.

کشور‌های جنوب اروپا بار دیگر به ترکیه درباره قبرس هشدار دادندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ­هفت کشور جنوب اروپا روز جمعه در نشست سران این کشور‌ها در مالت بار دیگر با اشاره به حفاری‌ها در آب‌های منطقه اقتصادی انحصاری قبرس به ترکیه هشدار دادند «فعالیت‌های غیرقانونی خود را متوقف کند».

هفت کشور جنوب اروپا در بیانیه پایانی نشست خود اعلام کردند «ما به شدت متاسفیم که ترکیه به درخواست‌های مکرر اتحادیه اروپا در محکوم کردن اقدامات غیرقانونی خود در این منطقه پاسخ نداده است».

آن‌ها افزودند: «اگر ترکیه اقدامات غیرقانونی خود را متوقف نکند، ما از اتحادیه اروپا درخواست می‌کنیم تدابیر مناسبی در همبستگی با قبرس اتخاذ کند».

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در پایان این نشست اعلام کرد درباره این موضوع «اتحادیه اروپا هیچ ضعفی از خود نشان نخواهد داد».

از آغاز ماه مه، بعد از این که مقامات ترکیه قصد خود را برای حفاری به منظور اکتشاف گاز تا ماه سپتامبر در بخشی اعلام کردند که به گفته قبرس به منطقه اقتصادی انحصاری این کشور گسترش می‌یابد، اتحادیه اروپا به آنکارا در این خصوص هشدار داده است.  «نیکوس آناستاسیادس» رئیس جمهور قبرس نیز اعلام کرد «ترکیه قوانین بین المللی را نقض می‌کند، این اقدام اشغال منطقه اقتصادی انحصاری ما است، این کشور قبرس را به رسمیت نمی‌شناسد. من از پیام همبستگی قوی شرکای قبرس که خطاب به ترکیه ارسال کردند، خوشحالم».

جمهوری قبرس فقط بر دو سوم بخش جنوبی این جزیره حاکمیت خود را اعمال می‌کند. بخش شمالی قبرس را ترکیه از سال ۱۹۴۷ اشغال کرده است. در سال‌های اخیر کشف میدان‌های عظیم گاز در منطقه اشتهای ترکیه را برانگیخته است. قبرس قرارداد‌های اکتشاف با غول‌های گازی مانند شرکت انی ایتالیا، توتال فرانسه یا اکسون موبیل آمریکا امضا کرده است. اما آنکارا با هرگونه اکتشاف و بهره برداری از این منابع گازی که جمهوری بخش ترک نشین شمال قبرس را در آن لحاظ نکند، مخالفت می‌کند. بخش ترک نشین قبرس در یک سوم شمالی آن اعلام جمهوری کرده است، اما جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار