رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: سرطان دومین علت مرگ در جهان و سومین علت مرگ در ایران پس از حوادث ترافیکی و بیماری‌های قلبی عروقی است.

دکتر اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات سرطان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد با بیان این که سرطان دومین علت مرگ در جهان و سومین علت مرگ در ایران پس از حوادث ترافیکی و بیماری‌های قلبی عروقی است، افزود: سالانه ۳۶۰ هزار مرگ در کشور به ثبت می‌رسد که ۵۴ هزار ایرانی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست میدهند.

اکبری ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده بیشترین گروه سنی بروز سرطان در ایران بین سنین ۷۵ سال تا ۸۵ سال است و یکی از دلایل افزایش امار سرطان در استان یزد افزایش سن جمعیت است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به این که استان یزد از استان‌های پر خطر در کل ۱۰ سرطان شایع در بین مردان و زنان است گفت: سرطان معده و روده بزرگ از شایع‌ترین سرطان‌ها در استان یزد است.

اکبری خاطر نشان کرد: کاهش مصرف مناسب میوه و سبزیجات، مصرف سیگار، قلیان و تریاک، تحرک بدنی کم و اضافه وزن، مصرف غذا‌های شور و چرب و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان از عوامل اصلی شیوع سرطان معده و روده بزرگ است.

وی ادامه داد: سالانه بیش از ۱۸۰۰ نفر مبتلا به سرطان در یزد شناسایی می‌شود، که بازای هر یکصد نفر جمعیت در استان یزد، بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ نفر به سرطان مبتلا می‌شوند.

مشاور عالی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در ۱۴ سال اخیر، میزان مرگ و میر بیماران سرطانی در سال اول پس از تشخیص از هشتاد درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

اکبری اظهار داشت: مصرف میوه و سبزیجات، ورزش، آرامش در محیط زندگی، دوری از دخانیات و خود مراقبتی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از سرطان به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ غ

افزایش سن جمعیت عامل آمار بالای سرطان در یزد است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.