شهریاری گفت: ۹۷ درصد از سهم دارو‌های مورد استفاده در کشو را تولیدات داخلی تأمین می‌کند و ارز دریافت شده توسط وزارت بهداشت صرف واردات مواد اولیه می‌شود.

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره  سهم داخلی تولید دارو‌ها و دریافت ارز برای واردات اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما در زمینه تولید دارو‌های داخلی پیشرفت مناسبی داشته است و می‌توانیم اعلام کنیم ۹۷ درصد از دارو‌های مورد استفاده در کشو را تولیدات داخلی تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: علی‌رغم فعالیت گسترده و مناسب همکارانمان در بخش تولید دارو بخش عمده‌ای از مواد اولیه از کشور‌های خارجی به خصوص هند و چین وارد کشور می‌شود و واردات این مواد اولیه هزینه نسبتا زیادی نیاز دارد، از طرفی دارو‌های بیماران صعب‌العلاج مثل بیماران سرطانی درصد کمی از دارو‌های مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند، اما واردات و تهیه آن‌ها بسیار هزینه‌بر است.

باید اقلام وارد شده توسط وزارت بهداشت و سازمان صمت شفاف سازی شوند/ ارز دریافتی در حوزه دارو صرف واردات مواد اولیه می‌شود

شهریاری گفت: بیش از ۵۰ درصد از مواد اولیه مورد استفاده در تولید دارو از کشور‌های دیگر وارد می‌شود و اغلب ارز دریافت شده توسط وزارت بهداشت به واردات این مواد اولیه و دارو‌های بیماران خاص اختصاص پیدا می‌کند. بدون شک اگر قرار بود واردات دارو را ادامه دهیم هزینه چندین برابری نسبت به وضعیت فعلی به کشور تحمیل می‌شد.

ارز اختصاص یافته به سازمان غذا و دارو کجا هزینه می‌شود؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره استفاده از ارز اختصاص یافته به سازمان غذا و دارو برای واردات تجهیزات و اقلام غیر ضروری تصریح کرد: همه اقلام وارداتی در حوزه غذا و دارو به وزارت بهداشت مربوط نمی‌شود، بخشی از این اقلام مثل لوازم آرایشی و بهداشتی یا برخی از انواع ژل‌های تزریقی برای واردات به مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت نیاز دارد و مجوز واردات آن‌ها به وزارت بهداشت وابسته نیست.

باید اقلام وارد شده توسط وزارت بهداشت و سازمان صمت شفاف سازی شوند/ ارز دریافتی در حوزه دارو صرف واردات مواد اولیه می‌شود
وی با تأکید بر اهمیت نگاه دقیق و مناسب برای قضاوت درباره بودجه مصرف شده در سازمان‌ها گفت: باید برای جلوگیری از ایجاد شبهات لیست شفاف و واضحی از طرف وزارت بهداشت و سازمان صنعت، معدن و تجارت ارائه شود و اقلامی که از طرف هر یک از سازمان‌ها مجوز واردات دریافت می‌کنند به طور واضحی مشخص باشند.

شهریاری یادآوری کرد: در وضعیت فعلی داشتن نشستی بین وزارت بهداشت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی می‌تواند مشکلات پیش آمده را بر طرف کند آمار‌های دقیق باید از طرف هر دو سازمان ارائه شوند و لیست کامل محصولات مشخص  باشند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار