به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: راه آهن و خطوط ریلی کشور اساساً به همه مردم ایران تعلق دارد و حمل و نقل ریلی در ایجاد آرامش و تسهیل جابجایی مردم در شبکه نقش مهمی را ایفا می کند.
رسولی با اشاره به اهمیت سیستم های تخلیه و بارگیری برای تسهیل جابهجایی بار در مسیرهای مختلف ریلی کشور بیان کرد: برای آماده سازی فیدر بناب ۱.۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و طبق برنامه ریزی این فیدر در مدت ۲ ماه آماده عملیات تخلیه و بارگیری شده است و به طور متوسط روزانه ۳۰ واگن باری میتواند در این فیدر تخلیه و یا بارگیری شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پیش از این بیشتر بارهای این منطقه با استفاده از حمل و نقل جادهای جابهجا میشد، اما با راه اندازی این فیدر و حمل بار با واگن های باری، از این پس شاهد صرفه جویی های بیشتری در مصرف سوخت در این منطقه خواهیم شد و کاهش تردد ناوگان جادهای، کاهش سوانح رانندگی و کاهش آلودگی محیط زیست، مهمترین دستاوردهای بهرهبرداری از این فیدر در شهرستان بناب است.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه پس از افتتاح فیدر تخلیه و بارگیری بناب، از کارخانه توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) در نزدیکی شهرستان ابهر بازدید کرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: خوشبختانه ظرفیتهای بسیار خوبی در این کارخانه برای تولید انواع ناوگان حمل و نقل ریلی ایجاد شده و تمام تلاش ما در این بخش رونق فعالیت های تمام شرکت های داخلی برای تولید ناوگان ریلی با برند ملی است.
رسولی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت های قانونی برای رونق تولید در سال ۹۸ در حوزه ریلی کشور، تاکید کرد: خوشبختانه تبصره ماده ۱۸ قانون بودجه ۹۷ ظرفیتهای خوبی را در این زمینه پیش بینی کرده است و با اختصاص منابع مالی مورد نیاز باید تمام شرکت های داخلی را در تولید ناوگان ریلی فعال کنیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن یادآورشد: در راستای محقق شدن این ظرفیت قانونی قراردادی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه منعقد شده تا در سال جاری با اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی، تولید یک هزار دستگاه واگن باری، مسافری، انواع لوکوموتیو و واگنهای خودکششی در دست اقدام قرار گیرد و شرکت ایریکو نیز میتواند در زمینه تولید ناوگان حمل و نقل ریلی مورد نیاز کشور نقش آفرینی کند.
رسولی اظهار کرد: همچنین با برنامه ریزی معاونت ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران، بخشی از بازسازی واگن های خطوط ریلی کشور در شرکت ایریکو انجام خواهد شد و این نشان می دهد که امسال شاهد رونق تولید ناوگان در شرکت های داخلی خواهیم بود.
شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) در سال ۸۲ در نزدیکی شهرستان ابهر فعالیت خود را آغاز کرد و تولید واگنهای مسافری، از قبیل واگنهای مترو، ریل باس، منوریل و قطارسبک شهری و همچنین لکوموتیو از مهمترین محصولات تولید این شرکت است.
مدیرعامل شرکت راه آهن در ادامه با بیان اینکه سیاست راه آهن جمهوری اسلامی ایران به استناد بند ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه کشور، اتصال مراکز عمده بار به خطوط ریلی کشور است، گفت: مساله مهم ما در این بخش اتصال مراکز عمده بار به خطوط ریلی است، زیرا بسیاری از مراکز بار که فاصله کمی نیز با خط آهن دارند، هم اکنون به شبکه متصل نیستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درعین حال تاکید کرد: بدون تردید با ایجاد لجستیک پارکها و اتصال مراکز عمده بار به خطوط ریلی کشور زمینههای ارتقای بیشتر بهره وری در شبکه ریلی بیش از پیش فراهم میشود و این یکی از مهمترین اولویتها و برنامه های شرکت راهآهن در ارتقای بهرهوری و رشد اقتصادی در این بخش است.
در پایان سفر یک روزه معاون وزیرراه شهرسازی ومدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران به استان زنجان، سعید رسولی در دیدار با استاندار این استان مسائل مختلف مربوط به خطوط ریلی کشور در این منطقه را مورد بحث و بررسی قرارداد.
وی، ظرفیت تولید ناوگان ریلی در داخل را در صنعت حمل ونقل ریلی کشور بسیار ارزشمند دانست و گفت: شرکت های سازنده واگنهای باری، مسافری، لکوموتیو و قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت ریلی به خصوص شرکت ایریکو می توانند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کنند، زیرا در صنعت ریلی کشور تکیه و اعتماد شرکت راه آهن به شرکت های داخلی است.
انتهای پیام/