به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی چهارشنبه شب پس از افتتاح کتابخانه تخصصی معماری و شهرسازی شمالغرب کشور در دانشگاه هنر تبریز و بازدید از بخشهای مختلف این دانشگاه، در جلسه مشترک با روسای دانشگاههای آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه چند سالی است که در بودجه کشور محدودیتهایی را شاهد هستیم، اظهار داشت: با کمک سازمان برنامه بودجه، دانشگاهها جزو معدود مراکزی بودند که حداکثر تخصیص را گرفتند و در برخی موارد به صددرصد رسیدیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم زمان تخصیص را هم به موقع برسانیم و کمبودها را جبران کنیم افزود: در شرایط اقتصادی فعلی حتما باید منابع مالی را با دقت بیشتری مدیریت کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: ساماندهی آموزش عالی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تکلیف برنامه ششم است و باید با جدیت پبگیری و اجرا شود.
وی با تاکید بر اینکه این تحول و تغییر جدی در فرآیند آموزش عالی کشور باید پختهتر اتفاق افتد تا حواشی و مشکلات کار به حداقل برسد گفت: این طرح همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاههای کشور اجرایی میشود. البته برخی از استان ها شاید زودتر به طرح ساماندهی ملحق شوند چراکه از گذشته مقداری ساماندهی دارند.
غلامی با انتقاد از اینکه در برخی استانها تعدد مراکز داریم، تصریح کرد: باید با اجرای طرح ساماندهی، به سمت کیفی سازی آموزش عالی کشور برویم.
وی افزود: تلاش میکنیم نقاط ضعف مراکز کوچک را با اتصال به مراکز بزرگ دانشگاهی، حمایت، امکانات و تجهیزات لازم برای افزایش کیفیت خدمات و امکانات پژوهشی بهتر برای اعضای هیئت علمی را فراهم کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه ماموریتگرا کردن موسسات آموزش عالی یکی از اهداف طرح های ساماندهی است ابراز داشت: برخی دانشگاهها مدل دانشگاه جامع را با همه رشتهها میخواهند ولی دنیا به سمت تخصصگرایی میرود. مراکز مختلف باید با توجه به ظرفیتها و توانمندیها در رشته های تخصصی برای ماموریتهای تخصصی آماده شوند.
وی خواستار پیشگیری دانشگاهها از موازی کاری و توجه به رشتههای میان رشتهای شد و گفت: تحول علوم و فناوری ایجاب میکند که دانشگاه در صف اول فناوری جدید باشد و بعد به صنعت و جامعه منتقل شود لذا دانشگاهها باید هوشیاری و توسعه رشتههای جدید و میان رشتهای را مد نظر قرار دهند.
غلامی در ادامه با بیان اینکه در آموزشهای مهارتی اولویتهایی را قائلیم و استانداردسازی آموزشهای مهارتی را پیگیر هستیم افزود: باید از تجربه برخی کشورها برای تربیت نیروی ماهر استفاده کنیم و استانداردهایی را تدوین کنیم که مهارتهای آموزش داده شده هم در سراسر کشور بکارگیری شود و هم در سطوح بین المللی کارایی لازم را داشته باشند.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: علیرغم تمامی محدودیتها، اکنون تعدادی از شرکتهای ایرانی در سایر کشورها فعال هستند که میتوانند نیروی ماهر را از ایران تامین کنند و توانمندی خود را ارتقا دهند. از سوی دیگر برخی مراکز هم برای تسهیل دریافت مدرک برای کارمندان دولت طراحی شده بود که با حذف آنها به سمت تربیت نیروی کار ماهر حرکت میکنیم.
وی در پایان با اشاره به اینکه اکنون تعداد دانش آموزان و تعداد دانشجویان کم شده و از سوی دیگر، گرایش بیش از حد به علوم تجربی نقصی در سیستم آموزش و پرورش میشود تاکید کرد: دانشآموزان در این فضای آشفته رها شده به سمت جاذبههای شغلی پزشکی میروند در حالی که همه هم به آن نقطه نمیرسند چراکه آنچه فکر میکنند در واقعیت وجود ندارد و به سرگردانی و سرخوردگی میانجامد.
غلامی از کاهش تعداد دانشجویان در رشتههای علوم پایه و کشاورزی و مهندسی در دانشگاهها خبر داد و افزود: در آموزش و پرورش بحث هدایت تحصیلی باید مورد توجه قرار گیرد تا توازن در رشتههای دانشگاهی برقرار شده و با انباشت دانشجویان فارغالتحصیل در یک رشته خاص مواجه نشویم.
انتهای پیام /ب