عضو شورای شهر تهران برگزاری همایش و بررسی عملکرد انتخابات شورایاری‌ها را به منزله مهندسی انتخابات پیش روی شورایاری‌ها ندانست.

فلسفه ایجاد نهاد شورایاری‌ها گسترش، ساماندهی و مشارکت مردمی استبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در همایش بررسی ۴ دوره فعالیت شورایاری‌ها و مشارکت اجتماعی در شهر تهران که امروز (چهارشنبه بیست و دوم خرداد ماه) برگزار شد، اظهار کرد: لازم به ذکر است در یک جلسه نیم روزه نمی‌توانیم عملکرد ۴ دوره فعالیت شورایاری‌ها را بررسی کنیم.

وی افزود: من جزء شورایاری بودم و در دوره قبل نیز جزء هیئت نظارت بر شورایاری‌ها فعالیت کردم و با بسیاری از چالش‌های این نهاد مدنی آشنایی دارم.

سالاری گفت: فلسفه اصلی ایجاد نهاد شورایاری و مهم‌ترین آن مدیریت محله است که به عنوان الگوی موجود شهرداری انجام می‌شود و هدف آن ایجاد، گسترش و ساماندهی مشارکت مردمی در پایتخت است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران بیان کرد: بعد از ۴ دوره فعالیت شورایاری‌ها که یکی از آن‌ها دوره‌های ۶ ساله بوده است، شاهد هستیم سابقه فعالیت شورایاری‌ها به عنوان یک نهاد مدنی، ۲۰ سال است.

سالاری تشریح کرد: ایجاد سرای محله در پایتخت جزء مواردی است که باید به عنوان سخت افزار بستر فعالیت مدنی معرفی و شناخته شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در آستانه برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها هستیم و من به عنوان عضو شورای شهر تهران در نطقی که در ۵ جلسه پیش شورای شهر تهران داشتم، گفتم که آیا بعد از ۲۰ ماه شورای شهر پنجم نباید دخالتی در بحث ساماندهی و کارشناسی سابقه و فعالیت ۴ دوره شورایاری‌ها انجام دهد؟

وی بیان کرد: شناسایی و ارزیابی کامل بر مبنای اطلاعات کامل انجام می‌شود و ما باید با به دست آوردن اطلاعات ۴ دوره انتخابات شورایاری‌ها پا در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها بگذاریم.

سالاری گفت: در حال حاضر محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها وجود دارد که بررسی محدودیت‌های آن نیاز به آسیب شناسی گسترده دارد که این امر انجام نمی‌شود، مگر با برنامه ریزی و اقدام به موقع اعضای شورای شهر تهران که به بحث انتخابات شورایاری‌ها ورود کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تأکید کرد: گفته من بدین معنا نیست که ما باید به عنوان شورای اصلاح طلب در انتخابات شورایاری‌ها دخالت کنیم و به قول امروزی‌ها انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها را مهندسی کنیم.

وی ادامه داد: حزب همبستگی جزء اولین حزب‌های دارای مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب است که افراد آن تماما برخواسته از پارلمان هستند.

سالاری ادامه داد: سوال اینجاست که آیا نهاد مدنی شورایاری به وسیله احزاب تا به امروز آسیب شناسی شده است؟ پاسخ من به این پرسش بله است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: یکی از برنامه‌های احزاب سیاسی پرداختن به مأموریت‌های اقتصادی و اجتماعی در پایتخت است و تنها دخالت احزاب در مباحث انتخاباتی نباید خلاصه شود که احزاب چند روزی پیش از انتخابات وارد می‌شوند و به شکلی اعمال نفوذ خود را در انتخابات انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: احزاب سیاسی باید برنامه خود را ارائه دهند و اگر برنامه آن‌ها به مرز اجرا رسید و عملیاتی شد، در قبال تصمیم و برنامه‌ای که گرفتند پاسخگوی تصمیمات و برنامه‌های خود باشند.

سالاری تأکید کرد: برگزاری همایش بررسی ۴ دوره فعالیت شورایاری‌ها به معنی اعمال نفوذ در انتخابات شورایاری‌های پیش رو نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار