مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت : تاکنون اصلی‌ترین عامل آتش سوزی‌های استان جارسوزی از سوی کشاورزان بوده است .

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه، اراضی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان‌های غربی استان از جمله گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل‌ذهاب را بیشترین مناطق در معرض خطر آتش سوزی دانست و گفت : تاکنون اصلی‌ترین عامل آتش سوزی‌های استان جارسوزی از سوی کشاورزان بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال بارندگی‌های خوبی داشتیم که باعث غنی شدن پوشش گیاهی در نقاط مختلف استان شد، گفت : از سوی دیگر گرمای هوا امسال کمی زودتر آغاز شده و در نقاط گرمسیر از حدود ۱۵ اردیبهشت ماه شاهد شروع وقوع حریق در منابع طبیعی استان بودیم.

وی ادامه داد: آتش سوزی‌ها از شهرستان‌های غربی استان که بیشتر درگیر گرما هستند آغاز شد و بیشترین موارد را از مناطقی مانند قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به مهمترین دلایل آتش سوزی‌های چند وقت اخیر در استان، عنوان کرد: اصلی‌ترین دلیل آتش سوزی‌ها جارسوزی و آتش زدن پس‌چر مزارع از سوی کشاورزان است.

به گفته این مسئول این آتش‌سوزی‌ها گاهی به سایر مزارع و حتی مراتع و جنگل‌ها سرایت می‌کند.

بالایی دومین عامل آتش‌سوزی‌ها را حضور طبیعت گردان و یا رانندگان دانست که به دلایل مختلف از جمله درست کردن چای، کشیدن قلیان و... آتش راه می‌اندازند و بدون اطمینان از خاموش شدن آتش آن را رها می‌کنند.

وی با اشاره به اقداماتی که برای مقابله با آتش سوزی‌های امسال صورت گرفته، عنوان کرد: در وهله اول بر اساس مصوبه شورای تامین مقرر شد همه دستگاه‌های مختلف برای مهار آتش‌سوزی‌ها و مقابله با آن در استان پای کار باشند.

وی گفت: از سوی دیگر گاهی در برخی از نقاط مرزی یگان‌های نظامی مجبورند به دلیل مسائل امنیتی علف‌های هرز اطراف محوطه را آتش بزنند که قرار شد این آتش زدن نیز کاملا مدیریت شده باشد و در صورت بروز آتش‌سوزی امکان حضور نیرو‌های امدادی برای اطفاء حریق داده شود.

بالایی تاکید کرد: همچنین مصوبه‌ای برای استفاده از بالگرد هوانیروز و هلال احمر داریم و هیچ منعی برای استفاده از بالگرد برای اطفاء حریق خصوصا در نقاط صعب العبور وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از تامین حدود ۱۰۰ دستگاه دمنده برای نقاط مختلف استان هم خبر داد و تاکید کرد: این دستگاه‌ها توسط شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، منابع طبیعی و... خریداری شده و برای مقابله با آتش سوزی در مناطق صعب العبور بسیار مفید است.

بالایی گفت: به علاوه ۱۰ دستگاه ماشین آتش نشانی از شرق و مرکز استان به شهرستان‌های غربی از جمله ثلاث باباجانی، قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب که برداشت محصولات کشاورزی در این مناطق زودتر آغاز شده ارسال شده تا در صورت بروز آتش سوزی بتوان در کوتاهترین زمان آتش را خاموش کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه درباره اینکه بیشتر کدام مناطق استان در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند هم افزود: بیشترین آتش سوزی‌ها را در مناطق گرمسیر استان از جمله گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب داشتیم و هنوز خطر آتش سوزی در این مناطق جدی است.

وی یادآور شد: البته در سایر نقاط استان از جمله کرمانشاه، جوانرود، پاوه، هرسین و ... نیز آتش‌سوزی‌هایی داشتیم و تمام نقاط استان احتمال آتش سوزی را دارد و تا پایان فصل گرما با این مشکل مواجهیم .

 

 

انتهای پیام/د

جارسوزی از سوی کشاورزان اصلی‌ترین عامل آتش سوزی

 

برچسب ها: محیط زیست ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.