رئیس‌جمهور آمریکا علنا با اقدام مخبر‌های سازمان اطلاعات مرکزی این کشور برای جاسوسی از رهبر کره شمالی اعلام مخالفت کرد.

ترامپ علنا از جاسوسی سازمان سیا از کیم جونگ اون انتقاد کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به طور علنی با جاسوسی عوامل سازمان سیا، سازمان اطلاعاتی این کشور از کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی مخالفت کرد.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد چنین مسئله‌ای زیر نظر او اتفاق نیفتاده است. بنا به نوشته خبرگزاری رویترز، این اظهارات ترامپ، که در جمع خبرنگاران در کاخ سفید ایراد شد، گویای تلاش‌های تازه او برای گرم کردن روابط با رهبر کره شمالی است. این در حالی است که پیگیری چنین سیاستی از سوی رئیس جمهور آمریکا با انتقاداتی از موضع او در قبال رهبر کره شمالی همراه شده است.

این اظهارات ترامپ در حالی بیان شد که روز گذشته نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد برادر ناتنی رهبر کره شمالی که کشته شده است، یکی از منابع اطلاعاتی برای سازمان جاسوسی آمریکا بود. کیم جون نام سال ۲۰۱۷ در فرودگاه کولالامپور مالزی کشته شد.

ترامپ در این باره افزود: من اطلاعاتی درباره سازمان سیا در ارتباط با برادر او (کیم جونگ اون) یا در واقع برادر ناتنی اش دیدم؛ و باید به او بگویم که مطمئنا این مسئله زیر نظر من اتفاق نیفتاده است. من اجازه نخواهم داد تحت نظر من این اتفاق بیفتد. این تازه‌ترین اظهارات رئیس جمهور آمریکا در ادامه سلسله مخالفت‌ها و تعارضات او با جامعه اطلاعاتی آمریکا است.

شایان ذکر است، نشست دوم سران آمریکا و کره شمالی در ماه فوریه سال جاری در هانوی، پایتخت ویتنام، بدون نتیجه خاصی به پایان رسید، چون به گفته مقامات کره شمالی، دولت آمریکا بدون برداشتن تحریم‌ها اصرار بر خلع سلاح هسته‌ای داشت، موضوعی که مورد قبول رهبر کره شمالی قرار نگرفت. اخیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد آماده برگزاری نشست سوم با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است.

کیم جونگ اون و ترامپ شامگاه چهارشنبه ۲۷ فوریه (۸ اسفند) برای دومین بار در هانوی، پایتخت ویتنام دیدار کردند. سران دو کشور پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام برای نخستین بار در خردادماه سال گذشته با هم به گفتگو نشستند. این اولین باری بود که یک رئیس‌جمهور آمریکا در زمان حضور در کاخ سفید با رهبر کره شمالی دیدار می‌کرد. روسای جمهور قبلی آمریکا حاضر به انجام این کار نشده بودند. از این رو، بسیاری از تحلیلگران این دیدار را به ویژه با توجه به هسته‌ای شدن کره شمالی، یک پیروزی بزرگ برای این کشور و مذاکره آن با آمریکا را نیز «مذاکره‌ای از موضع قدرت» می‌دانند.

اکنون پس از دومین دیدار رسمی ترامپ و کیم جونگ اون در ویتنام بسیاری از ناظران سیاسی با اشاره به اقدامات و تحرکات و اظهارات اخیر دو کشور بر این باورند که علی‌رغم ادعای رئیس‌جمهور و مقامات ارشد آمریکا مذاکرات بین دو کشور به بن‌بست رسیده و کره شمالی بدون لغو کامل تحریم‌های آمریکا دست به خلع سلاح هسته‌ای خود نخواهد زد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار