کارشناس مسائل آسیای مرکزی گفت: آمریکا با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، ژاپنی‌ها را از بازار تهران بی بهره کرده است.

آمریکا با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، ژاپنی‌ها را از بازار تهران بی بهره کرده است/  ژاپن به دلیل خوشنامی در نزد ایران، انتخاب مناسبی برای آمریکا بود.به گزارش حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن است و سفر شینزو آبه نخست وزیر توکیو، در تعمیق و تقویت روابط از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار می باشد؛ چرا که این مقام رسمی ژاپن در سطح نخست وزیری آن هم بعد از ۴۰ سال به ایران می‌آید.

برخی محافل با توجه به روابط توکیو با واشنگتن، از میانجی‌گری او میان ایران و آمریکا صحبت می‌کنند، همچنین برخی دیگر دلایل این سفر را موضوعات برجامی و مسائل دو جانبه دانسته‌اند.

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل آسیای مرکزی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سفر نخست وزیر ژاپن بعد از ۴۰ سال، از اهمیت خاصی برخوردار است، چراکه روابط تهران و توکیو همواره روال مثبتی را طی کرد و هیچ سابقه استعماری و منفی در آن وجود ندارد، همچنین در جنگ بین ایران و عراق، بی طرف ماند و در زمینه مبادلات و تجارت به تهران کمک‌هایی انجام داده است.

وی افزود: امنیت و ثبات انرژی برای ژاپن بسیار اهمیت دارد چراکه ۸۰ درصد انرژی مورد نیاز آن‌ها از خاورمیانه تامین می‌شود و این مسئله یکی از دلایل سفر شینزو آبه به تهران است، همچنین توکیو با فعالیت‌های دیپلماتیک خود می‌خواهد از نا امنی منطقه جلوگیری کند.

بهشتی پور با بیان اینکه آمریکا با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، ژاپنی‌ها را از بازار تهران بی بهره کرده است، خاطرنشان کرد: در حقیقت توکیو رابطه گسترده اقتصادی با تهران داشته است، بنابراین می‌توان گفت که شینزو آبه از طریق میانجیگری بین ایران و کاخ سفید به دنبال منافع خود در بازار تهران است.

کارشناس مسائل آسیای مرکزی تصریح کرد: در حقیقت در دیدار ترامپ با نخست وزیر ژاپن طرح یا نقشه‌ای مطرح شده است، که شینزو آبه به تهران سفر می‌کند، چراکه در غیر این صورت مقام دیگری این سفر را انجام می‌داد، بنابراین هنگامی که در عالی‌ترین سطح به دیدار می‌پردازند، بدون شک برنامه قابل توجهی هم پیش رو است.

وی با بیان اینکه ایران شنونده خوبی برای شنیدن نقطه نظرات ژاپن است، تاکید کرد: احتمال این موضوع وجود دارد که طرح و برنامه شینزو آبه مورد قبول مقامات ایرانی قرار نگیرد، چراکه تهران بر اساس منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد، ولی در مجموع این سفر مثبت است، در حقیقت سفر نخست وزیر توکیو به ایران برای هردو طرف، ژاپن و کاخ سفید منافع مهمی در بر دارد، که منجر به انجام این سفر شد.

بهشتی پور گفت: ژاپن در نزد مسئولین ایرانی خوشنام‌تر از سایر کشور‌ها است، همچنین بعد از آمریکا و چین سومین اقتصاد بزرگ جهان را دارا می‌باشد و قادر به برقراری مبادلات خوبی با تهران است بنابراین کاخ سفید توکیو را برای این سفر انتخاب کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار