مسلمی گفت: گردش سالیانه بازار تجهیزات پزشکی در ایران ۲.۵ میلیارد دلار در سال است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد مسلمی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور در نشست خبری انجمن متخصصین مهندسان پزشکی در نمایشگاه ایران هلث به گردش بازار تجهیزات پزشکی اشاره و اظهار کرد: گردش سالیانه بازار تجهیزات پزشکی در دنیا ۴۵۰ میلیارد دلار است و پس از صنایع نظامی‌ از جمله صنایع پردرآمد در کشور‌های پیشرفته جهان به شمار می‌رود و گردش آن در ایران ۲.۵ میلیارد دلار در سال بوده و سهم تولیدات ما کمتر از ۲ هزارم درصد است.

۲۴ میلیون دلار مبلغ کل صادرات تجهیزات پزشکی‌

وی افزود: در حال حاضر کشور کره در حوزه تجهیزات پزشکی جزو ۱۰ کشور اول است، کل صادرات تجهیزات پزشکی‌کشور ما ۲۴ میلیون دلار بوده و ما با وجود نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور، تجهیزات پزشکی‌فاقد جایگاه مناسبی است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور تصریح کرد: باید بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم یک صنعت را در یک جامعه پایدار‌ کنیم، باید توجه داشت که متولی تجهیزات پزشکی هر۴ سال یک بار‌عوض‌می‌شود، این امر در ابتدا زیر نظر معاونت درمان بوده سپس زیر نظر‌ وزیر بهداشت و دوباره زیر مجموعه سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

۸۰ درصد مصرف کنندگان تجهیزات پزشکی‌ دولتی یا وابسته به دولت هستند

وی افزود: ۸۰ درصد مصرف کنندگان تجهیزات پزشکی‌در کشور بخش دولتی یا وابسته به دولت هستند و هر صنعتی که ناظر آن به یک بخش مرتبط می‌شود، با مشکل مواجه خواهد شد.

عضویت ۴ هزار نفر در  انجمن تجهیزات پزشکی کشور 

در ادامه مهرداد سرهنگی دبیر انجمن متخصان تجهیزات پزشکی کشور به بیان اینکه نجمن صنفی متخصصان تجهیزات پزشکی‌در سال‌۹۱ با هدف پیگیری‌و مطالبات این حوزه تاسیس شد، گفت: ما با تاسیس انجمن به دنبال آن بودیم که جایگاه تجهیزات پزشکی در‌کشور محکم‌تر شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این انجمن ۴ هزار نفر عضو دارد که عضویت ۲ هزار نفر آن‌ها تایید و برای آن‌ها کارت عضویت صادر شده است، همچنین انجمن تجهیزات پزشکی کشور در‌۱۴ استان دفتر نمایندگی فعال دارد.

دبیر انجمن متخصان تجهیزات پزشکی کشور بیان کرد: ما به دنبال ارتقای سطح علمی دانش‌آموختگان حوزه تجهیزات پزشکی هستیم و تا به اشتغال آفرینی در حوزه مهندسی پزشکی کمک کنیم و بحث ارزیابی فناوری‌های سلامت را نیز در دستور کار داریم.

وی اظهار کرد: افرادی که در‌رشته‌های مهندسی پزشکی، پرتو پزشکی مهندسی‌پزشکی تحصیل کرده‌اند می‌توانند در انجمن عضو شوند و بحث آموزش برای ما اهمیت زیادی دارد، همچنین بحث آموزش ارتقای تخخصی و آزاد را در یک برنامه ۶ ماهه پیگیری می‌کنیم.

رتبه‌بندی خدمات پس از فروش شرکت‌های تجهیزات پزشکی در دستور کار است

سرهنگی بیان کرد: بحث رتبه‌بندی خدمات پس از فروش شرکت‌های تجهیزات پزشکی را در دستور کار قرار داده‌ایم، همچنین در زمینه ارائه مشاور تخصصی در حوزه تجهیزات پزشکی و فناوری خدمات سلامت نیز فعال‌هستیم.

وی اظهار کرد: باید مدیریت تجهیزات پزشکی در کشور بر عهده پزشکان باشد از زمانی که تجهیزات پزشکی زیر نظر سازمان غذا و دارو قرار گرفته است، مدیریت این بخش به عهده داروسازان بوده است.

سرهنگی افزود: وزارت بهداشت آیین نامه‌هایی‌را تعیین کرده است که هر فردی باید در‌حیطه فعالیت خود کار کند، اما جای خالی مسئول فنی تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها حس می‌شود.

به دلیل تحریم‌ها بازدید کننده خارجی زیادی نداریم

در ادامه سیامک بنی آدم مدیر پروژه واقعیت مجازی تجهیزات پزشکی کشور با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا اظهار کرد: دنیا به سمتی می‌رود که همه چیز در دسترس‌تر قرار گیرد و در نمایشگاه با کمک واقعیت مجازی هر زمان که یک فرد اراده کند، می‌تواند از آن بازدید کند.

وی افزود: امسال در ایران به دلیل تحریم‌ها بازدید کننده خارجی زیادی نداریم، اما به کمک نمایشگاه واقعیت مجازی می‌توان این امر را محقق کرد و هدف ما آشنایی کشور‌های خارجی با غرفه‌ها و تولید کنندگان ایرانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار