سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست از بیان اظهارات غیرمسئولانه و نادرست و همچنین مداخله در امور داخلی هنگ‌کنگ خودداری کند.

چین: آمریکا از مداخله در امور داخلی هنگ کنگ دست برداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پکن، واشنگتن را بخاطر بیان اظهارات غیرمسئولانه و اشتباه درباره اصلاح قوانین استرداد هنگ‌کنگ مورد انتقاد قرار داد و از این کشور خواست از مداخله در امور داخلی هنگ‌کنگ دست بردارد.

«ژنگ شانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در یک نشست خبری اعلام کرد: از آمریکا می‌خواهیم محتاط بوده و مداخله در امور هنگ‌کنگ و امور داخلی چین را به هر نحوی متوقف کند.

روز گذشته وزارت خارجه آمریکا در موضعی مداخله‌جویانه ضمن ابراز نگرانی شدید درباره لایحه پیشنهادی دولت هنگ‌کنگ به پارلمان این جزیره خودمختار که به موجب آن مظنونان برای دادگاهی شدن به چین تحویل داده می‌شوند هشدار داد چنانچه این لایحه لغو نشود موقعیت ویژه‌ای را که واشنگتن به این منطقه اعطا کرده است، به خطر خواهد افتاد.

پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود هنگ‌کنگ با وجود اعتراضات گسترده، لایحه‌ای را که اجازه استرداد مظنونان به چین را می‌دهد، حفظ کرد. روز یکشنبه در اعتراض به قانون پیشنهادی اخیر در هنگ‌کنگ که بر اساس آن مظنونان ممکن است برای محاکمه در دادگاه به چین فرستاده شوند هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند.

در ماه فوریه سال جاری میلادی، دولت هنگ‌کنگ چند بند اصلاحی برای قانون خود پیشنهاد داد که بر اساس آن درخواست‌های استرداد مظنونان از سوی کشور‌هایی که با آن‌ها توافقی صورت نگرفته نیز ممکن می‌شود. پیش از این در مجلس قانون‌گذاری هنگ‌کنگ نیز بر سر این موضوع میان نمایندگان درگیری شدیدی صورت گرفت که چند تن از نمایندگان زخمی شدند. هنگ‌کنگ به عنوان مستعمره سابق انگلیس می‌کوشد تا قوانینی تصویب کند که به موجب آن‌ها افراد مجرم شامل خارجی‌ها بدون توافقات رسمی به کشور‌های دیگر از جمله چین مسترد شوند.

بنا به نوشته روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» بیش از یک میلیون نفر در اعتراضات روز یکشنبه علیه اصلاح قوانین کیفری استرداد در هنگ‌کنگ شرکت کردند. این در حالی است که پلیس این کشور تعداد شرکت کنندگان در این اعتراضات را کمتر از ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار