مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: این نهاد از ۱۷۰ فرد مبتلا به بیماری ام اس دارای محدودیت عملکرد حمایت می‌کند.

علیرضا وارثی مدیر کل بهزیستی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، گفت: بیماران ام اس دارای محدودیت عملکرد و با تاییدیه کمیسیون تشخیص معلولیت، تحت پوشش این نهاد قرار می‌گیرند که تا کنون نام ۱۷۰ فردی که دچار این بیماری و محدودیت عملکرد هستند در سامانه بهزیستی استان ثبت شده است.

به گفته وارثی، بیمارانی که عوارض بیماریشان با دارو ودرمان تحت کنترل است وفعلا محدودیت عملکرد ندارند تحت پوشش بهزیستی قرار نمی‌گیرند.

وی اضافه کرد: براساس دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان بهزیستی، بیماران تحت پوشش می‌توانند از حمایت‌های مستمر و غیر مستمر این نهاد مانند مستمری، کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه دارو و درمان، کمک‌های موردی، استفاده از خدمات مراکز توانبخشی روزانه وشبانه روزی تحت نظارت سازمان، استفاده از خدمات مراقبت در منزل و ویزیت در منزل بهره‌مند شوند.

مدیر کل بهزیستی استان درباره شایعترین علائم در شروع بیماری ام اس گفت: ضعف دستگاه حرکتی، احساس درد سوزنی، اختلال در دید، کاهش یا تاری دید ناگهانی در یک چشم (نوریت اپتیک)، دو بینی، حرکت غیرارادی چشم، اختلال در فهم کلمات، لرزش، اختلال در حس‌های عمقی و از دست دادن تعادل، فلج قسمتی از اندام تحتانی و تغییر در پاسخ‌های عاطفی، احساس گرفتگی و گزگز یا عدم تعادل یک اندام، اختلال عملکرد مثانه به صورت فوریت یا تأخیر در شروع ادرا ا زجمله اعلائم این بیماری است.

به گفته وارثی، این علائم غالبا گذرا است و طی چند روز تا چند هفته از بین می‌روند، ولی با گذشت زمان این علائم ممکن است مستقر و ثابت شود و بیمار گاهی دچار مشکلات گفتاری، شناختی و خلقی و حافظه‌ای می‌گردد.

وی اضافه کرد: پیشرفت حاد و سریع در این بیماری به ندرت دیده می‌شود و در بیشتر مبتلایان سیر بیماری خوش خیم است و علائم آنقدر خفیف هستند که حتی به پزشک هم مراجعه نمی‌کنند.

انتهای پیام/ک

نام ۱۷۰ فرد مبتلا به بیماری امس اس در سامانه بهزیستی قزوین ثبت شده است

برچسب ها: بهزیستی ، توانبخشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار