نماینده لنجان گفت: مجلس جایگاه و اقتدار خودش را زیر سوال برده، زیرا ما وظیفه اصلی خود را فراموش کرده ایم.

رستگار/ عینی/به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن کوهکن نماینده لنجان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۱ خرداد ماه) در نطق میان دستور خود با بیان اینکه من از همکاران محترمم تقاضا دارم که ۵ دقیقه وقتی که در اختیار داریم را به انتقاد از خودمان اختصاص دهند، گفت: برخی اوقات عزیزان گلایه می‌کنند و مسئولیت عدم اقتدار مجلس و اداره آن را متوجه رئیس محترم می‌دانند.

وی افزود: معتقدم در مجلس شورای اسلامی ما اختیارات بسیار خوبی داریم که اگر به دور از رو دربایسی و اغماض نسبت به دستگاه‌های دیگر عمل کنیم، نتایج بهتری می‌توانیم دریافت کنیم.

کوهکن در ادامه اظهار کرد: ما در نظام جمهوری اسلامی ایران تفکیک قوا داریم، اما در یک مورد است که قانون‌گذار به مجلس شورای اسلامی اجازه ورود داده است و آن اصل ۹۰ قانون اساسی است؛ در این اصل آمده است که هرگاه کسی نسبت به یکی از قوای سه‌گانه اعتراضی دارد می‌تواند به مجلس شکایتی کند، قانون این کمیسیون می‌گوید که هر گاه کمیسیون با یکی از رؤسای قوای سه‌گانه حتی با رئیس جمهور مجلس و قوه قضاییه مکاتبه کند، رؤسای سه قوه مکلف به پاسخگویی در مدت زمان یک ماه هستند.

نماینده لنجان در ادامه افزود: اگر آن‌ها در مدت زمان تعیین شده پاسخ ندهند صرف امتناع از پاسخگویی در مدت زمان مشخص شده، مسئولیت متوجه آن‌ها خواهد بود و بر همین اساس برای آن‌ها مجازات انفصال در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: چرا مجلس از این فرصت استفاده نمی‌کند؟ وقتی نمایندگان بعد از هر سفر خارجی وزرا به پیشنهاد مدیران پارلمانی آن وزارتخانه نامه تشکر از او را امضا می‌کنند، چیزی غیر از این انتظار نیست که مجلس از جایگاه خود دور شده باشد، زیرا ما وظیفه اصلی خود را فراموش کرده ایم.

کوهکن تصریح کرد: این سخنان اصلا و ابدا به معنای برخوردار با دولت نیست؛ همچنانکه مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که رئیس مجلس نیز حضور داشتند، به دو نکته اشاره کردند و باید توجه کنیم که مطالبه رهبری از نمایندگان چیست، ایشان فرمودند در گذشته در قبل از انقلاب، رئیس مجلس و نخست وزیر دو برادر بودند، ولی زمانی که نخست وزیر یک ربع دیر به مجلس آمد، رئیس مجلس دستور داد که او را به مجلس راه ندهند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایی مجلس گفت: البته مقام معظم رهبری همچنین فرموده اند که وقتی رئیس‌جمهور پشت تریبون قرار می‌گیرد، ولی برخی نمایندگان "دو دو" می‌گویند که احساس می‌شود حرمت رئیس جمهور و رئیس قوه مجریه رعایت نشده، هیئت رئیسه را احضار کردند و برخورد کردند؛ مقام معظم رهبری از ما طلب می‌کند که حرمت رئیس جمهور و وزرای را حفظ کنید، اما مسئولیت قانونی را از آن‌ها بخواهید.

کوهکن با بیان اینکه ما وظیفه اصلی خود را فراموش کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: من گزارش شرکت‌های دولتی را ارائه دادم، آقای محمدی رئیس کمیسیون اصل نود بیایید و گزارش دهید تا چه حد این موضوع را پیگیری می‌کنید، دستگاه‌ها به هیچ عنوان پاسخ شما را نمی‌دهند، پس ما باید بایستیم و از ایشان حمایت کنیم، زیرا بازو‌های نظارتی ما هستند.

نماینده لنجان تاکید کرد: هر کاری باید بر اساس چارچوب خود جلو رود؛ دو سوال از رئیس‌جمهور در مجلس مطرح شد و در مورد رئیس جمهور قبلی، مقام معظم رهبری نارضایتی خود را به خاطر نحوه برخورد در مجلس اعلام کردند و در سوال بعدی از رئیس جمهور فعلی با اینکه نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور به چهار سوال قانع نشدند، اما ایشان قدردانی کردند؛ یعنی مطالبه مقام معظم رهبری از ما، انجام وظایف قانونی است، ولی این کار را نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: در پیشگاه ملت عرض می‌کنم به علت مماشات و برای دو قِران اعتبار برای کارهای حوزه انتخابیه، کوتاه می‌آییم، ولی چنین امری پذیرفته شده نیست که یک نماینده مجلس مکاتبه کند و وزیری پاسخ او را ندهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار