تالاب علی آباد در شهرستان بروجن پس از ۱۰ سال خشکی، امسال احیا شد و جان دوباره گرفت.

شهرام احمدی مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در شهرکرد گفت: تالاب علی آباد در شهرستان بروجن به علت بهره برداری‌های ناپایدار، عدم رعایت حق آبه‌های زیست محیطی، توسعه پایدار و خشکسالی‌های پیاپی در معرض خشکی بود.

تالاب علی آباد پس از ۱۰ سال احیا شد

وی افزود: خوشبختانه پس از یک دهه، لب‌های ترک خورده‌ این تالاب با بارش‌های شدید در بهار امسال، التیام یافت و جان دوباره‌ای گرفت.

تالاب علی آباد پس از ۱۰ سال احیا شد

احمدی اضافه کرد: این تالاب با ۲۲۴ هکتار مساحت و بیش از دو هزار و ۳۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا، در مجاورت روستا‌های علی آباد و سلطان آباد شهرستان بروجن و در فاصله ۷۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

وی با بیان فصلی بودن این تالاب ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هکتار از مساحت تالاب علی آباد احیا شده است.

احمدی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته هیچ گونه جانوری و گیاهی در تالاب علی آباد وجود نداشت تصریح کرد: امسال بیش از ۱۰ گونه جانوری و پرنده مهاجر و بیش از ۸۸ گونه گیاهی در این تالاب شناسایی گردید.

تالاب علی آباد پس از ۱۰ سال احیا شد

احمدی، رونق اقتصادی و ایجاد شغل پایدار در کشاورزی و دامپروری و جذب گردشگر در این تالاب را از دیگر مزایای احیای این تالاب برشمرد.

تالاب علی آباد پس از ۱۰ سال احیا شد

یکی از کشاورزان این منطقه هم می‌گوید: پر شدن سفره‌های زیر زمینی و چاه‌های کشاورزی، تالاب را تبدیل به مکان مناسبی برای چرای دام‌ها و رونق اقتصادی اهالی کرده است.

 
تالاب علی آباد پس از ۱۰ سال احیا شد
 
مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در کنار بارش‌های خوب سال زراعی جاری، اجرای برنامه‌های حفاظتی و هدایت روان آب‌ها برای تغذیه تالاب‎ها که از چند سال گذشته اجرا می‎شود، در احیای آن‌ها موثر بوده است.
 
وی افزود: به طوری که امسال ۶۰ میلیون مترمکعب آب ناشی از بارش های شدید بهاری، در شش تالاب استان شامل نالاب بین المللی و دائمی چغاخور و گندمان و تالاب های فصلی سولقان، علی آباد، چال‌تر و چال خشک ذخیره و موجب آبگیری و احیای آن‌ها شد که همگی به صورت زنجیروار از ابتدای ضلع جنوبی شهرستان بروجن در امتداد کوه کلار از رشته کوه‌های زاگرس، به طرف غرب قرار گرفته اند.
 
انتهای پیام/خ
برچسب ها: محیط زیست ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار