رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی؛

اجازه صادرات سیب با قیمت آزاد داده شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:اجازه صادرات سیب با قیمت آزاد داده شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت بازار سیب گفت:افزایش هزینه‌های تولید و کود و سموم و از سوی دیگر عملکرد ما موجب شده تا صادرات محصولات باغی در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ کاهش پیدا کند و این عامل مشکلات در حوزه سیب درختی است.

وی افزود:قبل از عید طی یک تصمیم لحظه‌ای صادرات سیب متوقف شد!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد:مشکل صادرات پیمان سپاری ارزی است که باید در حساب خاصی قرار دهند و دولت با قیمت خاصی تحویل صادرکنندگان بدهد که صادرکنندگان راضی به انجام این کار نمی‌شوند.

جلیلی گفت:درخواست ما این است که اجازه دهند تا صادرکنندگان به قیمت آزاد محصولات خود را به فروش برسانند.

جلیلی با تاکید بر اینکه هزینه بالای تولید سبب افزایش قیمت محصول و در نتیجه عدم دستیابی به بازار مصرف می‌شود افزود: یکی از برنامه‌های سازمان حمایت جدی از تولیدات بخش است، کاهش هزینه تولید، حمل و تقویت حوزه بسته بندی و سورت محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان برای افزایش صادرات باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی بزرگترین تولید کننده سیب در کشور است اما متأسفانه روش کشت و ارقام سیب آن همانند ۴۰ سال قبل است و استفاده از ارقام جدید که تولید را چندین برابر خواهد کرد تا کنون در بین باغداران مرسوم نشده است.

جلیلی با بیان اینکه علت آنکه سیب آذربایجان غربی در بازارهای جهانی مشتری زیادی ندارد هزینه‌های بالای تولید این محصول است افزود: یکی از مشکلات اساسی در تغییر روش و شیوه باغداری این است که قطعات باغی کوچک اند و عموماً کشاورزان حاضر به ریسک تغییر نیستند.

جلیلی یادآور شد: امسال قرار است با همکاری ستاد احیا دریاچه ارومیه و با همکاری کشاورزان پیشرو، مزارع الگویی و نمایشی را در سطح استان احداث می‌کنیم تا با کاهش ۶۰ درصد مصرف آب و کاستن از هزینه‌ها، راندمان تولید را افزایش دهیم.

 
انتهای پیام/م

 

نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.