اسلامی تأکید کرد: در طرح جامع چابهار، توجه توامان به فرودگاه، بندر، راه‌آهن و جاده و ارتباط موثر آن با شهر و ساکنان شهر ضرورت دارد.

ظرف سه ماه بازنگری طرح‌های توسعه بنادر و راه آهن تنظیم و نتیجه گزارش شودبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در چهارمین نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در بررسی طرح جامع چابهار، با بیان اینکه مدیریت یکپارچه برای منطقه چابهار ضرورت دارد، گفت: چابهار کارکرد بین‌المللی داشته و فرامنطقه‌ای است، بنابراین باید به توسعه چابهار توجه ویژه داشته باشیم و این توسعه باید بر اساس نقشه راه و برنامه دقیق، انجام شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اینکه توسعه‌های غیربرنامه‌ای که عملا به توسعه‌های تقاضامحور و غیررسمی منجر می‌شود، در شهر چابهار به هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست، افزود: سیاست وزارت راه و شهرسازی توسعه برنامه‌محور در چابهار است.


بیشتر بخوانید: شرایط صادرات کالا‌های یخچالی مهیا شد/ ترانزیت میوه و خشکبار افغانستان به هند از طریق بندر چابهار


رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با یادآوری اینکه منطقه چابهار به‌عنوان هاب منطقه‌ای و شهر لجستیک در طرح جامع حمل و نقل معرفی شده و به تصویب رسیده است، تصریح کرد: چابهار میعادگاه حمل‌ونقل ترکیبی است که مورد تاکید وزارتخانه ما قرار دارد. به همین دلیل، در طرح جامع چابهار، توجه توامان به فرودگاه، بندر، راه‌آهن و جاده و ارتباط موثر آن با شهر و ساکنان شهر ضرورت دارد.

اسلامی افزود: کسب و کار‌هایی که در منطقه چابهار شکل می‌گیرد تابع قوانین سرمایه‌گذاری خارجی، مناطق آزاد و قانون توسعه سواحل «مکران» است. به همین دلیل منطقه چابهار، رشد متفاوتی را نسبت به سایر مناطق، تجربه خواهد کرد.

وی در بخشی از سخنان خود در حضور اعضای اصلی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، اعلام کرد: باید مدیریت قدرتمندی را در چابهار داشته باشیم و این مدیریت قدرتمند را به کشور‌های منطقه و دنیا نشان دهیم. اینکه تلاش می‌شود تا ایران از منطقه خارج شود، دلیل محکمی است که با قدرت بیش‌تری، توان ایران را به معرض نمایش بگذاریم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بندر چابهار یکی از ایستگاه‌های مهم تلاقی شرق- غرب و شمال- جنوب و نقطه آغاز و صفر کریدور شمال- جنوب است. به همین دلیل باید تلاش کنیم تا این منطقه لجستیکی مهم، سهم خود را در اقتصاد کشور و اقتصاد منطقه ایفا کند.

وی تاکید کرد: باید پیش‌بینی بلندپروازانه‌ای در خصوص چابهار داشته باشیم، جسورانه و قاطع پیش برویم تا بتوانیم به سهم واقعی خود دست یابیم و اجازه ندهیم عقب‌ماندگی‌ها به دلیل حرکت‌های ظالمانه استکباری، صهیونیستی و برخی عوامل مرتجع منطقه به طرق گوناگون بر ایران، اعمال و تشدید شود.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران یادآور شد: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که نقش مهمی را در محور توسعه ایفا می‌کند، به همین دلیل توسعه همه‌جانبه و ساماندهی به وضعیت حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی همراه با توسعه چابهار در اولویت برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

اسلامی یکی از اقدامات کلیدی و راهبردی در منطقه چابهار و توسعه آن را، تخصیص ۱۰۰۰ هکتار زمین در آن منطقه برای توسعه تدریجی شهر و رفع حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی عنوان کرد و افزود: کاری کلیدی و راهبردی که در خصوص منطقه چابهار انجام داده ایم، تخصیص ۱۰۰۰ هکتار زمین برای ساماندهی حاشیه شهر چابهار است. در نظر است تا با طرح و پلن بسیار روشن و شفاف، شهر چابهار را تدریجی توسعه دهیم و هدف از آن نیز پیشگیری از گسترش حاشیه‌نشینی و جایگزین کردن سکونتگاه‌های رسمی به جای غیررسمی و ساماندهی شهر و توسعه همه جانبه‌نگر است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: زمین به یکباره به توسعه چابهار اختصاص نخواهد یافت، بلکه به تدریج و به منظور جلوگیری از حاشیه‌نشینی و ساماندهی وضعیت موجود، تخصیص خواهد یافت.

اسلامی همچنین در بخشی از سخنان خود اعلام کرد: مباحث و مطالعات جامع حمل و نقل و مطالعات جامع لجستیک همراه با برنامه ریزی ارزش به این مجموعه و طرح اضافه می‌شود. همچنین، الزامی به اینکه ورودی راه آهن تنها از بخش شرقی بندر چابهار باشد وجود ندارد. بدین معنا نباید خط‌آهن و اتصال آن به بندر، انفصال کالبدی در شهر ایجاد کند.

وی گفت: اتصال بندر به راه‌آهن و سایر شقوق حمل‌ونقل و شهر به‌گونه‌ای برقرار می‌شود که هم توسعه مطلوب شهر پایه‌گذاری شود و هم به مردم و شهر توامان توجه شود که یکی از آنها عدم الزام اجرای فاز پنج بندر شهیدبهشتی چابهار است.

اسلامی تجدید نظر در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را الزامی عنوان کرد و افزود: سازمان بنادر و راه آهن با مدیریت معاونت حمل و نقل ظرف مدت سه ماه بازنگری طرح‌های توسعه بنادر و راه آهن را انجام دهند و نتیجه به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارایه شود.

وی همچنین بر بازنگری طرح منطقه شهری چابهار تاکید کرد.

انتهای پیام/

 ظرف سه ماه بازنگری طرح‌های توسعه بنادر و راه آهن تنظیم و نتیجه گزارش شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار