بازیکن سابق تیم ملی فوتبال با حضور در یک برنامه تلویزیونی از خاطرات خود در دیدار با کره جنوبی در جام جهانی ۲۰۱۴ صحبت کرد.

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا قوچان نژاد در گفتگو با یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند بار گلی که به کره جنوبی در بازی برگشت مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ به ثمر رسانده را تماشا کرده جواب داد: کی روش دستور داده بود فقط زیر توپ بزنیم. آندو تیموریان همین جوری زیر توپ زد و شانسی آن توپ به پاس گل تبدیل شد. در آن دیدار کره جنوبی سرتر از ما بود و مدام توپ دست این تیم بود. زیاد آن گل را تماشا می‌کنم و هر بار به آن نگاه می‌کنم خاطره شیرینی برایم زنده می‌شود و خاطراتم را با آن گل مرور می‌کنم. شاید در لحظه اول فکر نمی‌کردم بتوانم توپ را از بازیکن کره بگیرم، اما می‌دانستم به هر حال مدافعان این تیم به هر حال یک بار اشتباه می‌کنند و تمرکزشان را از دست می‌دهند چراکه تیم ایران تحت فشار بود و کره ای‌ها به حدی سر بودند که هر آن احتمال داشت ما را دست کم گرفته و تمرکزشان از بین برود.

او ادامه داد: آن‌ها مطمئن بودند به ایران گل می‌زنند و من هم اطمینان داشتم با تعقیب مدافع کره می‌توانم توپ را بدزدم و خدا را شکر این اتفاق رخ داد.

قوچان نژاد درباره اینکه آیا می‌خواهی یک بار خودت این صحنه را گزارش کنی، گفت: من ترجیح می‌دهم این صحنه را ببینم چراکه نمی‌توانم بهتر از مزدک میرزایی گزارش کنم و او خیلی قشنگ صحنه گل من به کره را گزارش کرد.

او درباره گلی که قبل از بازی با کره جنوبی وارد دروازه قطر کرد، گفت: بازی با قطر خیلی حساس بود و کی روش هم به دلیل اخراج مقابل کره جنوبی برای بازی با قطر روی سکو‌ها نشسته بود. باید آن دیدار را می‌بردیم و خدا را شکر می‌کنم چنین گل مهمی به قطر زدم.

در نیمه اول بازی با قطر خیلی تحت فشار بودیم، اما نیمه دوم توپ جلوی پایم آمد و توانستیم آن‌بازی را یک بر صفر ببریم.

قوچان نژاد درباره جشن خیابانی مردم ایران پس از برتری مقابل کره جنوبی اظهار داشت: آن زمان تازه به تیم ملی آمده بودم و پس از بازی هم تیمی هایم می‌گفتند: رضا می‌دانی در ایران پس از بازی با کره چه خبر است. خودم خبر خاصی نداشتم، اما از بچه‌ها می‌شنیدم مردم جشن گرفته و خوشحال هستند. شنیده ام آن‌ها در خیابان‌ها جشن صعود به جام جهانی گرفته اند و پس از اینکه از کره به تهران رسیدیم فهمیدم چه اتفاق مهمی رخ داده است.

هر جای دنیا می‌رفتم، ایرانی‌ها درباره گل، شادی من، اینکه خودشان بازی را کجا دیده اند و خوشحالی خودشان صحبت می‌کردند که برای من بسیار لذت بخش بود.

او افزود: برای بالا بردن پرچم کشورم به ایران آمدم تا برای این تیم بجنگم و به عنوان یک بازیکن تیم ملی می‌خواستم تیمم موفق باشد. افتخار می‌کنم بازیکن تیم ملی ایران بودم و پیراهن تیم ملی کشورم را پوشیدم.

قوچان نژاد درباره انتقاد برخی اهالی فوتبال در دوران ابتدایی حضورش در ایران و اینکه برخی‌ها می‌گفتند با دلالی به تیم ملی آمده است گفت: بزرگترین بازیکنان دنیا هم مخالفانی دارند. من که از رونالدو بزرگتر نبودم، اما به نظرات همه احترام گذاشتم. فوتبال فقط برای بازیکنان و مربیان نیست بلکه برای کل مردم است. امکان دارد خیلی‌ها از یک بازیکن خوششان بیاید و خیلی‌ها از همان بازیکن خوششان نیاید، اما این رفتار‌ها تفکر و سبک بازی ام را تغییر نداد. پس از بازی با کره گفتم مخلص تمام منتقدانم هستم و باز هم این حرف را تکرار می‌کنم.

او درباره موقعیت‌هایی که بازی ایران و آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از دست داد، گفت: بازی با آرژانتین خیلی تلخ بود و هیچ وقت آن را به صورت کامل تماشا نمی‌کنم و فقط صحنه‌هایی از این بازی را دیده ام. خاطرات آن دیدار خیلی تلخ شد. نزدیک بود نتیجه‌ای تاریخی بگیریم که این اتفاق رخ نداد. اگر یک بار دیگر بازی با آرژانتین را ببینید متوجه شاهکار بازیکنان ایران و نمایش آن‌ها مقابل فینالیست جام جهانی می‌شوید.

مهاجم سابق تیم ملی کشورمان ادامه داد: خطا روی دژاگه در آن بازی صد در صد پنالتی بود، اما به دلیل اینکه ایران از لحاظ فوتبالی نسبت به آرژانتین، کشور کوچک تری است طبیعی بود پنالتی مان گرفته نشود. یکی از اعضای کادرفنی تیم ملی ایران که برزیلی بود برای آن‌باخت خیلی گریه کرد و این امر نشان می‌دهد چقدر باخت برای ما ایرانی‌ها سخت بوده است. با این وجود باید افتخار کنیم در جام جهانی چنین بازی‌ای انجام دادیم.

قوچان نژاد درباره اینکه پیش از گل لیونل مسی به ایران می‌توانست توپ را دفع کند، اظهار داشت: تنها چند میلیمتر مانده بود توپ را بزنم، اما به هر حال او مسی است و خیلی افسوس خوردم که نتوانستم توپ را دفع کنم. خواستم با پای راست توپ او را بزنم، اما قسمت نبود. گل تلخی در دقیقه ۹۱ خوردیم و تلاش هایمان خراب شد. پس از آن گل هم فرصتی برای جبران نداشتیم.

او درباره گلی که مقابل عراق در جام ملت‌های ۲۰۱۵ به ثمر رساند و همچنین حذف تیم ایران در ضربات پنالتی بیان کرد: اتفاق‌های زیادی در آن بازی افتاد و تیم ما حدود ۹۰ دقیقه ۱۰ نفره بازی کرد، اما تا لحظه آخر برای پیروزی جنگیدیم. حدود دقیقه ۱۱۹ توپ روی هوا آمد و من فقط می‌خواستم آن را با پا یا حتی دست وارد دروازه کنم. پیش از ورودم به زمین امیرحسین صادقی گفت رضا بازی گره خورده و فقط تو می‌توانی گره آن را باز کنی. به همین دلیل لحظه‌ای که گل زدم دویدم تا سمت صادقی بروم و بگویم تو درست گفتی، اما با توجه به شلوغ شدن فضا به امیرحسین نرسیدم.

او افزود: مطمئن بودم بازی با عراق را می‌بریم، اما خیلی حیف شد که باختیم. ضربات پنالتی هم شانسی است. امیری و حاج صفی پنالتی هایشان را خراب کردند. البته مهم نیست چه بازیکنانی پنالتی خراب کردند چراکه باخت تیم متعلق به کل تیم است نه ۲ بازیکن.

قوچان نژاد درباره کم بودن یک جام در کلکسیون افتخاراتش با تیم ملی گفت: اگر آن سال به عراق نمی‌باختیم، قهرمان می‌شدیم. در سال‌های اخیر هیچ یک از تیم‌های آسیایی حریف ما نمی‌شدند. ایران، تیم بسیار خوبی است و در شرایط فعلی هم شرایط خوبی دارد.

مهاجم تیم اف سی سیدنی استرالیا درباره علاقه اش به بارسلونا گفت: هر بازیکنی طرفدار رئال مادرید بود برایش کری می‌خواندم. من، اشکان و جواد نکونام بارسایی هستیم و خاطرات خوبی از کری خوانی با رئالی‌ها داریم. بعضی مواقع بهترین تیم‌ها جام را نمی‌برند و امسال هم دیدید که تیم‌های خوبی از لیگ قهرمانان اروپا حذف شدند.

قوچان نژاد درباره دلیل بازی نکردنش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اظهار داشت: تاکنون جواب این سوال را نگرفته ام. گذشته‌ها گذشته و نمی‌خواهم به عقب برگردم، اما نباید از من این سوال را بپرسید. فکر می‌کردم با توجه به آمادگی بدنی ام بازی می‌کنم و بازی نکردن، خیلی برایم دردناک بود. زمانیکه تیم به کار هجومی نیاز داشت و من بازی نمی‌کردم خیلی ناراحت می‌شدم. البته تیم ملی از من و هر بازیکن دیگری مهم‌تر است و ما اصلا مهم نیستیم.

او افزود پس از بازی با مراکش همه خوشحال بودیم، اما در بازی‌های بعدی فرصتی به من داده نشد. بازی با اسپانیا و پرتغال گره خورده بود و ما برد می‌خواستیم. به نظر من و بسیاری از کارشناسان تصمیم‌های خوبی گرفته نشد. تصمیم‌هایی که کی روش در آن بازی گرفت اصلا درست نبود. حتما باید پرتغال را می‌بردیم و باید کمی ریسک می‌کردیم. اگر ۲ بر صفر به پرتغال می‌باختیم، کسی ناراحت نمی‌شد، اما وقتی تعویض‌ها رضایت مربی را نشان می‌داد، ناراحت کننده بود.

قوچان نژاد: هیچوقت فقط صرف حضور در جام جهانی مرا خوشحال نمی‌کند و من‌نمی خواستم در این جام زنگ تفریح باشم. به تیم ملی رفتم که کمک کنم تیم نتیجه بگیرد. درست است در گروه مرگ بودیم، اما خودمان را نشان دادیم و می‌توانستیم از این گروه صعود کنیم صعود کنیم که چنین اتفاقی رخ نداد.

او درباره اینکه آیا برای بازی کردنش با کی روش صحبت کرد یا خیر، اظهار داشت: هیچوقت دروغ نمی‌گویم. پس از بازی با اسپانیا در اتاق کی روش را زدم تا با او صحبت کنم و دلیل تصمیم هایش را پرسیدم. کی روش بعدا با هم حرف می‌زنیم و من هم به این موضوع احترام گذاشتم. ۲ روز بعد به آرین قاسمی گفتم می‌خواهم چند دقیقه با کی روش حرف بزنم. بار دیگر کی روش گفت هر بار وقت داشتم با رضا صحبت می‌کنم. بعد از اینکه جوابی نگرفتم، دلیلی نداشت دوباره سوال کنم چرا چنین اتفاقاتی افتاده است. الان هم همه چیز گذشته است.

قوچان نژاد افزود: ناراحتی من دلایلی دارد. شاید برخی‌ها می‌گفتند من قهر کرده ام، اما به هیچ وجه چنین موضوعی درست نیست. یکی از دلایل ناراحتی من تاکتیک‌های کی روش بود. نمی‌گویم اگر تصمیماتش تغییر می‌کرد، صد در صد پرتغال را می‌بردیم، اما اگر کمی هجومی‌تر بازی می‌کردیم، احتنال پیروزی مان بیشتر بود.

او با اشاره به خط خوردن سید جلال حسینی از فهرست تیم ملی برای جام جهانی اظهار داشت: از نظر من به سیدجلال بی احترامی شد. فوتبالیستی که جانش را برای تیم ملی گذاشته و کاپیتان پرسپولیس است چرا باید روزی متوجه خط خوردنش از تیم ملی بشود که فهرست تیم ملی اعلام می‌شود؟ او این همه به تیم ملی خدمت کرد و حقش نبود مانند بازیکن‌های دیگر خط بخورد. درست نیست همان روز بگویند از تیم ملی خط خوردی. البته خود کی روش به سید جلال نگفت خط خوردی و یکی از کمک مربی‌های تیم ملی این موضوع را به سید گفت. این مسائل بی احترامی است و برای خود من هم تکرار شده است. در تیم ملی احترام برایمان مهم بود، اما وقتی این مسائل و بی احترامی‌ها اتفاق افتاد، تصمیم گرفتم دیگر با تیم ملی ادامه ندهم.

قوچان نژاد افزود: کی روش یک انسان است و هیچ وقت دوست ندارم کسی فکر کند اکنون که او از تیم ملی رفته درباره این مربی حرف می‌زنم. کی روش کار‌های زیادی برای برای تیم ملی و فوتبال ایران انجام داد و سطح این تیم را بالا برد. خودش من را به تیم ملی آورد و همیشه از او تشکر می‌کنم. اگر هم صحبتی درباره جام جهانی ۲۰۱۸ می‌کنم به این دلیل است که اتفاق‌هایی رخ داد. این مسائل سبب شد از تیم ملی خداحافظی کنم. پدر و مادر من می‌دانند همیشه تصمیم‌های عاقلانه‌ای می‌گیرم. فکرهایم را کرده بودم و درست پس از سوت پایان بازی با پرتغال تصمیم گرفتم کنار بروم.

قوچان نژاد درباره احتمال بازگشتش به تیم ملی گفت: از ویلموتس و ساکت تشکر می‌کنم چراکه وقتی به ایران آمدم بار‌ها با من‌تماس گرفته و از من برای حضور در فدراسیون و تمرین تیم ملی دعوت کردند. خوشحال شدم کنار بچه‌ها بودم و آن‌ها را دیدم. ویلموتس را از زمانی که در بلژیک بودم، می‌شناختم و با او درباره مسائل فوتبالی حرف زدم. ویلموتس به من گفت تیم ملی خانه دوم تو است و نمی‌خواهم تو را تحت فشار بگذارم. هر زمان حاضری در‌های تیم ملی به رویت باز است. من هم تشکر کردم، هر چیزی امکان دارد، اما به صورت قطعی نمی‌توانم بگویم به تیم ملی برمی گردم یا خیر.

قوچان نژاد درباره احتمال حضورش در تیم‌های پرسپولیس، تراکتورسازی و پدیده گفت: همیشه این شایعات وجود دارد. در قبرس شرایط خوبی نداشتم، اما من سال خوبی در استرالیا داشتم، در قبرس شرایط خوبی نداشتم، اما پس از حضور در استرالیا وضعیت خوبی پیدا کردم و اکنون خوشحال هستم که تیم مان قهرمان لیگ استرالیا شد. به قراردادم با آپوئل قبرس پایبند هستم. باشگاه‌های ایرانی زیاد به من پیشنهاد دادند و شاید ۱۰۰ نفر با فاضلی (مدیربرنامه‌های قوچان نژاد) تماس گرفته باشند. در کل او تمام پیشنهاد‌ها را بررسی می‌کند.

او درباره علاقه اش برای حضور در دربی تهران بیان کرد: گفتن این حرف خیلی سخت است چراکه از آینده خبر ندارم. من الان با تیم قبرسی قرارداد دارم و باید به آن متعهد باشم.

قوچان نژاد درباره علاقه اش به تیم پرسپولیس گفت: من طرفدار تیم ملی هستم و البته ابومسلم را هم دوست دارم. هرچند این تیم به رده‌های پایین‌تر سقوط کرده است.

انتهای پیام/

صحبت های قوچان نژاد در برنامه تلویزیونی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار