معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در بازدید ازمجتمع گوشت زیاران گفت: سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مرتضی رضایی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در بازدید ازمجتمع گوشت زیاران گفت: سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که ۵۵ درصد آن گوشت گوساله و گاو و ۴۵ درصد آن گوشت گوسفند و بز است.

رضایی اظهار داشت: البته نیاز کشور بیش از ۹۵۰ هزار تن است که کمبود این میزان هر ساله از طریق واردات انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های ورود گوشت قرمز این است که؛ گوساله پایه پروار نژاد‌های مطرح دنیا وارد کشور شوند و در داخل پروار شوند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از حسن‌های آن اینطور است که؛ بصورت گوشت گرم به مصرف کننده می‌رسد، زیرا در حال حاضر گوشت قرمز بصورت منجمد از برزیل وارد می‌شود.

رضایی یاد آور شد: همچنین آلایشی که تولید می‌شود مانند؛ دل، جگر و کله پاچه و امثال آن در داخل کشتارگاه باقی می‌ماند و ارزش افزود بهتر و بالاتری خواهد داشت.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: علیرغم اینکه کشور پتانسیل بسیار خوبی در زمینه گوشت دارد، اما فعلا ناچار هستیم تا رسیدن به مرز خودکفایی از دام‌های خارج از کشور نیاز‌های گوشتی را تامین کنیم.

رضایی افزود: یکی از نژاد‌های مهم دنیا؛ نژاد شاروله است که تقریبا بالای هزار و ۶۰۰ گرم در روز افزایش روازنه دارد و وزن کشتاری آن بالای یک تن یا هزار کیلوگرم است.

وی اظهار اشت: ضریب تبدیلی غذایی این نژاد نسبت به نژاد‌های مطرح هولشتاین کمتر است یعنی راندمان غذایی بالاتری دارد و همچنین کیفیت گوشت و تردی بالاتری دارد و درصد استخوان آن نسبت به وزن لاشه پایین‌تر است.

رضایی اضافه کرد: درصد لاشه به وزن زنده در اکثر گاو‌هایی که کشتار می‌شوند چیزی حدود ۵۰ درصد است البته اگر دام پروار باشد به ۵۲ درصد و حتی ۵۷ درصد نیز می‌رسد که چیزی حدود ۱۰ درصد سرک دارد که فوق العاده این نژاد را اقتصادی کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توسعه پرورش این نژاد‌ها در داخل کشور به صورت گله‌های مولد که گوساله در کشور تولید شود می‌تواند گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین کرد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به فعالیت مجتمع کشتارگاهی زیاران اشاره کرد و گفت: این مجتمع یکی از مجتمع عای بزرگ کشت و صنعت در کشور محسوب می‌شود که کل زنجیره در این مجتمع فراهم است و از لحاظ منطقه جغرافیایی و عبور و مرور دام و بازار مصرف تهران پتانسیل خوبی دارد که باید استفاده کرد.

رضایی اظهار داشت: این مجتمع با ورود این نژاد‌ها از کشور فرانسه و دام‌های مازاد دامداران داخل کشور می‌تواند بازار تهران را تامین کند.

این مقام مسئول یاد آور شد: این طرح بصورت پایلوت آزمایشی اجرا شده و بعنوان یکی از طرح‌های مرکز اصلاح و نژاد وزارت جهاد کشاورزی است که توسعه نژاد‌های گوشتی از جمله شارواله است و اعتبارات توسعه‌ای خاص خود را دارد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین در بازدید از مجتمع طیور زیاران گفت: این مجتمع دارای بخش‌های مختلف است که با راه اندازی آن زنجیره تولید بوقلمون از تولید تا عرضه در این مجتمع ایجاد خواهدشد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متوالی تولید وظیفه حمایت از تولید کنندگان بخش را دارد.

شرکت طیور زیاران در زمینی به ۳۸۰ هکتار احداث شده که بزرگترین کارخانه دان خاورمیانه را دارد.

در حال حاضر این مجتمع مجوز پرورش ۳۶ هزار قطعه بوقلمون، ۱۸۰ هزار قطعه مرغ گوشتی و ۲۸۰ هزار قطعه پولت را دریافت کرده است.

واحد جوجه کشی؛ کشتارگاه، واحد نقلیه، فارم پرورش، کارخانه خوراک دام از جمله بخش‌های مهم این مجتع است.

انتهای پیام/ک

سفر معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی  به استان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.