مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: امسال ۶۰۰ میلیون تومان به احیای  تالاب آق‌گل اختصاص یافته است.

اختصاص اعتبار برای احیای تالاب آق‌گل/تالاب آق گل ملایر امسال جان تازه گرفتبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،سید عادل عربی،مدیرکل محیط زیست استان همدان در نشست تحلیل ذینفعان تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آق‌گل گفت: در حال حاضر تالاب آق‌گل پس از یک دهه خشکی صد درصد آبگیری شده است.

وی افزود: از منظر کنوانسیون تالاب آق‌گل دارای بیشترین تولیدات و تنوع را دارد و در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان ملایر قرار گرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان همدان با تاکید بر اینکه خشکی تالاب آق‌گل می‌تواند مولد گرد و غبار در منطقه باشد گفت: مساحت کل تالاب ۸۴۰ هکتار است و محدوده آن نیز ۲ هزار هکتار مساحت دارد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۶ گونه پرنده در تالاب آق‌گل شناسایی شده و از سال ۸۸ به عنوان شکار ممنوع شناخته شده است.

عربی با بیان اینکه خشکی تالاب آق‌گل از سال ۸۸ به طور کامل و بی‌سابقه مشاهده شده است تصریح کرد: در سال ۹۴ این تالاب به صورت محدود آبگیری شد، اما با بارندگی‌های خوب امسال این تالاب به صورت صد درصد آبگیری شد به طوری که دیواره‌های اطراف تالاب نیز شکسته شده است.

وی در خصوص هدف از برگزاری این کارگاه بیان کرد: گام نخست در برگزاری این کارگاه تدوین فرآیند برنامه جامع مدیریت زیست بومی است که در گام‌های بعدی نیز قرار است سلسله کارگاه‌های تخصصی تدوین برنامه مدیریتی تا مهرماه در سطح کارشناسی انجام شود.

مدیرکل محیط زیست استان همدان در مورد دیده شدن فسیلی زنده توسط یکی از خبرنگاران همدانی طی چند روز گذشته در تالاب آق‌گل نیز گفت: صحت دیده شدن این جانور توسط اداره کل محیط زیست استان در حال بررسی است که در صورت وجود این گونه فسیل زنده، قدمت تالاب به میلیون‌ها سال قبل بازمی‌گردد.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست یک مساله فرامنطقه‌ای و جزء وظایف ملی است گفت:  حفر چاه‌های غیرمجاز، برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌هاجزو چالش‌های زیست محیطی است که می‌تواند منجر به بحران زیست محیطی در این تالاب شود.رضا میرزایی افزود: هدف از برگزاری این کارگاه رسیدن به برنامه جامع زیست بومی برای تالاب آق‌گل است چراکه با همفکری و تصمیمات ذینفعان نقشه و سند راهی به امضا می‌رسد که می‌تواند نقشه راهی برای کارشناسان مربوطه برای برنامه‌ریزی‌های آینده باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر گفت: منبع تغذیه تالاب آق گل هرز آبه‌های ناشی از بارش باران و ذوب برف و چشمه‌های طبیعی اطراف تالاب هستند.
مجید شعبانلو افزود: همچنین از دیگر منابع مهم تغذیه تالاب آق گل رودخانه قره چای از زیر حوزه کمیجان استان مرکزی است که با بارندگی اخیر و سرریز شدن آب 'قوری چای' تالاب آق گل نیز آبگیری شد.
وی اضافه کرد: هم اینک ۵۰ درصد ظرفیت تالاب آق گل ملایر تکمیل شده است و به دنبال آبگیری، پرندگان بومی نظیر باقرقره، کبک و تیهو در کنار این تالاب گرد هم آمدند.
وی بیان کرد: جاری شدن آب در این تالاب فصلی منجر به پویا و زنده شدن اکوسیستم گونه‌های در حال انقراض این تالاب شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر گفت: رشد گیاهان تالابی و حضور گونه‌ها مختلف آبزی و کنار آبزی از دیگر مزیت‌های زنده شدن دوباره این تالاب است.
شعبانلو اضافه کرد: بستر خاک تالاب به علت خشکی و کم آبی در حال فرسایش بود که بارش‌های اخیر و پر شدن تالاب از این رویه منفی نیز جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: به علت آبگیری این تالاب می‌توان از آن برای جذب گردشگر و توریست استفاده کرد، چون تالاب آق گل منظر زیبایی از طبیعت خدا را به نمایش گذاشته است.
استان همدان دارای ۲۷ تالاب است و همه ساله با آغاز فصل مهاجرت ۷۰ تا ۹۰ گونه پرنده به تالاب‌های این استان می آیند.

انتهای پیام/ا

تالاب آق گل ملایر امسال جان تازه گرفت

برچسب ها: تالاب ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.