مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت : نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه راه‌اندازی پالایشگاه خون از سوی بخش خصوصی هستیم.

 به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،پژمان صالحی‌فر مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت : اهدا خون در سراسر دنیا با هدف تامین خون مورد نیاز برای افرادی که دچار سوانح، تصادفات، انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های ژنتیکی و خونی و ... صورت می‌گیرد.

وی یکی از مهمترین موارد مصرف خون را برای مادران باردار اعلام کرد و گفت : هم اکنون مرگ مادران باردار سهم قابل توجهی از مرگ زنان را در کشور‌های در حال توسعه به خود اختصاص می‌دهد که ۲۷ درصد این مرگ و میر‌ها به دلیل خونریزی حین زایمان است.

به گفته صالحی‌فر، هم اکنون میزان اهدا خون در دنیا به طور میانگین ۱۵ نفر به ازاء هر هزار نفر، در کشور‌های توسعه یافته ۳۲.۶ نفر به ازای هر هزار نفر و در ایران ۲۵ نفر به ازای هر هزار نفر است.

وی شاخص دیگری که در زمینه اهدا خون مطرح است را اهدا خون به صورت داوطلبانه اعلام کرد و یادآور شد: هم اکنون در دنیا ۸۴ درصد خون‌های اهدایی داوطلبانه، حدود ۱۶ درصد به صورت جایگزین و حدود سه دهم درصد نیز به صورت پولی است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه از سال ۲۰۰۷ تمام موارد اهدا خون در ایران داوطلبانه شد، افزود: هم اکنون به هیچ عنوان اهدا خون پولی در ایران نداریم، زیرا فردی که برای پول خون اهدا می‌کند ممکن است خون سالمی نداشته باشد.

صالحی‌فر درباره وضعیت سلامت خون و آزمایش‌هایی که بر روی آن انجام می‌شود نیز یادآور شد: تست HIV، هپاتیت B و هپاتیت C مهمترین آزمایش‌هایی است که بر روی خون اهدایی انجام می‌شود.

وی شاخص دیگری که در زمینه اهدا خون مطرح است را میزان تبدیل خون اهدایی به فرآورده‌ها اعلام کرد و گفت: به طور معمول خون اهدایی به صورت کامل در موارد بسیار محدودی مصرف می‌شود و عمده خون به فرآورده‎های خونی مانند پلاکت، پلاسما، گلبول قرمز و ... تبدیل می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه میانگین تبدیل خون به فراورده‌ها در دنیا را ۸۵ درصد دانست و عنوان کرد: این میزان اکنون در ایران ۹۷ درصد است.

وی از پلاسما به عنوان یکی از مهمترین فرآورده‌های خونی یاد کرد و ادامه داد: از پلاسما حدود ۳۰ نوع دارو می‌توان تهیه کرد که در ایران هم به این دارو‌ها نیاز داریم، اما متاسفانه تولید آن در داخل کشور صورت نمی‌گیرد.

صالحی‌فر گفت: برای این منظور قراردادی با شرکت‌های آلمان و اتریش داریم که پالایش را برای ایران انجام می‌دهند و پلاسما از ایران برای آن‌ها ارسال و پالایش می‌شود.

وی معتقد است، در چنین روشی نسبت به اینکه دارو‌ها را بدون استفاده از پلاسمای ایران، وارد کنیم ضریب امنیت و سلامت دارو بسیار بیشتر است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه این روند هم اکنون ۱۰ سال است که انجام می‌شود، گفت: پلاسما از برخی از استان‌های کشور که استاندارد‌های لازم را داشته باشند تهیه می‌شود که کرمانشاه نیز جزو این استان‌ها هست.

صالحی‌فر با اشاره به اینکه در ایران دانش فنی برای راه‌اندازی پالایشگاه خون وجود دارد، عنوان کرد: بخش خصوصی می‌تواند برای راه‌اندازی پالایشگاه خون پای کار بیاید که سرمایه لازم برای این منظور نیز حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.

وی تاکید کرد: درآمد حاصل از این کار دست کمی از درآمد‌های نفتی برای کشور ندارد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه درباره وضعت اهدا خون در استان کرمانشاه نیز گفت: شاخص اهدا در کرمانشاه نیز ۲۵ نفر به ازا هر هزار نفر است.

صالحی‌فر با اشاره به مراجعه ۶۴ هزار نفر به انتقال خون کرمانشاه در سال گذشته برای اهدا خون، تصریح کرد: از این تعداد ۵۱ هزار و ۸۴۸ واحد خون اهدایی داشتیم که سهم پلاسما و پلاکت هرکدام حدود ۷۶۰ واحد بود.

به گفته این مسئول، با این میزان خون اهدایی حدود ۸۸ درصد نیاز مراکز درمانی به واحد خونی تامین شد و در برخی از انواع فراورده‌ها نیز تامین ۱۰۰ درصدی را داشتیم.

وی با بیان اینکه امکان گرفتن پلاسما و پلاکت به تنهایی در انتقال خون استان فراهم است، یادآور شد: باید فرهنگسازی بیشتری در این زمینه خصوصا در بخش پلاکت که چالش اصلی ما است داشته باشیم.

به گفته این مسئول، پلاکت به واسطه عمر کوتاه سه روزه و مصرف زیادی که دارد، بیشتر مورد نیاز است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه اضافه کرد: بنا داریم در حوزه اهدا پلاسما نیز فرهنگسازی کنیم و امسال ۲۵۰۰ لیتر پلاسمای اهدایی داشته باشیم.

وی از پایین بودن سهم بانوان در اهدا خون استان هم خبر داد و گفت: این سهم اکنون حدود شش درصد و نزدیک به میانگین کشور است و این در حالی است که حدود ۵۰ درصد سهم خون دریافتی مربوط به بانوان است.

صالحی‌فر با اشاره به اینکه منعی برای اهدا خون از سوی بانوان وجود ندارد، تاکید کرد: حتی افرادی که احساس کم خونی دارند می‌توانند صرفا پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

وی از وضعیت مراکز انتقال خون استان هم یاد کرد و افزود: هم اکنون سه مرکز ثابت شامل دو مرکز در کرمانشاه و یک مرکز در قصرشیرین و دو مرکز موقت در کنگاور و اسلام آبادغرب داریم و تیم‌های سیار نیز ماهانه به سایر شهرستان‌ها می‌روند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در پایان به یک سئوال در زمینه اهدا خون هم جواب داد و گفت: بر خلاف تصور عده‌ای، خون اهدایی فقط برای داخل کشور و شبکه ملی تامین خون استفاده می‌شود و این تفکر که خون اهدایی به کشور‌هایی مانند سوریه، یمن و... می‌رود به هیچ عنوان صحت ندارد.

صالحی‌فر گفت: اصلا از نظر شرایط بین‌المللی و همچنین سیکل تهیه فراورده‌های خونی چنین امکانی وجود ندارد .

 

 

انتهای پیام/د

اهدا خون در سراسر دنیا با هدف تامین خون مورد نیاز برای افراد دچار سوانح

 

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.