وزیر کشور گفت: وزارت کشور برای واگذاری یک میلیون هکتار زمین دولتی برای احداث مسکن آمادگی دارد

وزارت کشور برای واگذاری یک میلیون هکتار زمین دولتی برای احداث مسکن آمادگی داردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در صحن علنی امروز (یکشنبه ۱۹ خرداد ماه) مجلس با اشاره به طرح ملی مسکن گفت: مسکن به عنوان یکی از پیشبرنده‌های اقتصاد در بخش تولید است، مسکن به تنهایی برای کسانی که این نیاز در اولویت برای آن‌ها قرار دارد با طرح ملی مسکن می‌توانند به تأمین نیاز این افراد کمک کند.

وی با بیان اینکه بخش مسکن می‌تواند در فعال کردن و به حرکت درآوردن سایر بخش‌ها نیز مؤثر باشد، اظهار کرد: با توجه به عدم تعادل مسکن در چند سال اخیر که بخش مسکن را با رکود مواجه کرده بود، در یکی دو سال اخیر شاهد افزایش قیمت مسکن، افزایش مصالح ساختمانی، کاهش ارزش ریال و رقابت هستیم.

وزیر کشور با بیان اینکه این بخش با بقیه بخش‌ها در سوددهی همسو حرکت کرده است، افزود: این امر باعث شده در بخش مسکن با مشکلاتی مواجه باشیم که بار آن بر دوش کسانی بوده که فاقد مسکن هستند.

رحمانی فضلی با اشاره به طرح رئیس جمهور برای مسکن دار شدن مردم هم بیان کرد: طبق این طرح بافت‌های فرسوده باید احیا شوند و در این زمینه، زمین‌های ارزان قیمت و تسهیلات بانکی تخصیص می‌یابد، همچنین رئیس مجلس به وزارت کشور توصیه کرد تا از همه ظرفیت‌های قانونی خود در حوزه انسجام دستگاه‌ها برای مسکن دار شدن مردم استفاده کند.

وی تاکید کرد: طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها علاوه بر صدور پروانه ساختمانی می‌توانیم در ساخت منازل ارزان قیمت نیز مشارکت کرده و تسهیلات ارزان قیمت بدهیم همچنین شهرداری‌ها موظف هستند برای متقاضیان مسکن تسهیلاتی جهت احداث خانه بدهند.

وزیر کشور ادامه داد: همچنین شهرداری‌ها موظف به تهیه فهرستی از اراضی بایر با قابلیت مسکن سازی هستند و باید اعلام کنند تا تسهیلات برای اعطای مجوز قانونی برای واحد‌های فرسوده داده شود همچنین تسهیلات تشویقی در این زمینه در نظر گرفته شده که بر این اساس ۵۰ درصد بخشودگی عوارض و تراکم تشویقی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: بنا‌های بالای ۳۰ سال شامل این طرح هستند که ما برای تشویق مالکان و پیمانکاران در حوزه مالیات نیز مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم که اگر به ما اختیار داده شود می‌توانیم در حوزه رونق مسکن تأثیرگذار باشیم.

رحمانی فضلی گفت: همچنین بیش از یک میلیون هکتار زمین دولتی در سراسر کشور وجود دارد که وزارت کشور می‌تواند آن‌ها را در اختیار واحد‌های مسکن ساز قرار دهد، همچنین با ارتباط با وزارت راه می‌توانیم فضا‌های مناسب‌تری را به مناطقی که قابلیت ساخت مسکن دارند اضافه کنیم. همچنین با اختیاری که در حوزه توزیع منابع در استان‌ها و شهرستان‌ها داریم آمادگی همکاری با وزارت راه، بنیاد مسکن و پیمانکاران مسکن ساز را داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
این زمینها کجاست ؟
آخرین اخبار