مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه از تدوین دانشنامه ۸۰ جلدی کرمانشاه خبر داد که تمام اطلاعات فرهنگی، تاریخی و سیاسی استان را شامل می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،حجت الاسلام جعفری، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : در سال ۸۴ همایش بزرگی تحت عنوان «کرمانشاه گهواره تمدن، دیروز، امروز و فردا» با هماهنگی دانشگاه رازی در سه روز برگزار شد. این همایش پرداختی به تاریخ و تمدن و ویژگی‌ها و ظرفیت‌های مهم استان کرمانشاه بود که در سطح خوبی هم برگزار شد. بعد از آن بود که کرمانشاه به گهواره تمدن معروف شد و تیزر شبکه زاگرس هم به این شکل در آمد.

وی گفت : کرمانشاه دو اشکال داشت که باید برطرف می‌شد. یکی تجمع فعالیت‌ها در مرکز استان و تعطیل شدن شهرستان‌ها و دیگری بحث کنسرت‌ها و تعداد بالای آن‌ها و مشکلاتی که در این رابطه پیدا شده بود؛ که توانستیم این دو مشکل را حل کنیم.

جعفری افزود : فعالیت‌ها در شهرستان کرمانشاه کم و درعوض شهرستان‌ها را تقویت کردیم. در کنسرت‌ها رویکرد تقویت موسیقی سنتی و بحث مدیریت و کنترل سایر موسیقی‌ها اعمال شد و فضا بهتر و آرام‌تر شد و انسجام و هماهنگی خوبی پیدا کرد.

وی افزود : در مرحله اول در تحقیق از کمیته فرهنگی متوجه شدیم که مشاهیر و مفاخر بسیار خوبی داریم. دانشگاه رازی بسته خیلی خوبی که شامل اطلاعات و بیوگرافی بیش از صد نفر از مفاخر استان بود را در اختیار ما گذاشت.

جعفری گفت : بعدا متوجه شدیم که اداره ورزش و جوانان هم مواردی از مشاهیر و مفاخر را در اختیار دارد. این‌ها را باهم مرور کردیم و توافق شد وارد موضوع مشاهیر و مفاخر سده‌های قبل استان بشویم.

وی گفت : سه نفر از اعضای شورا که از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بودند در یک ماه پروپوزال اولیه دانشنامه را در ۱۴ محور کلی و بیش از ۵۰ سرفصل و بیش از ۸۰۰ عنوان و مسأله آماده کردند، که این دانشنامه به بیش از ۸۰ جلد خواهد رسید. اولویت دانشنامه در بحث دفاع مقدس و مشاهیر و مفاخر است.

جعفری افزود : خیلی از مطالب آماده شده و بسیاری از مطالب هم در حال آماده شدن است؛ لذا سال ۹۸ را با اولویت مشاهیر و مفاخر مطرح کردیم. دو طرح دیگر هم بود که در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شد یکی توسط شهرداری، که بنا شد پارک مشاهیر و مفاخر را ایجاد کند و سردیس مفاخر استان را در آن نصب کنند و دیگری سازمان تبلیغات اسلامی که قرار است مکان‌های عمومی شهر را با نام مفاخر و مشاهیر نام‌گذاری کند. در کنار این‌ها ما نیاز به یک کنگره جهت شناساندن شخصیت‌ها و برنامه‌هایمان داریم. فعلا ۴ شخصیت «یارمحمدخان کرمانشاهی»، «میرزا احمد الهامی»، «میرزا رضای کلهر» و «ابولقاسم خان لاهوتی» را مدنظر داریم که در موردشان کار را شروع کنیم. امسال شاید یک یا دو مورد از آن‌ها را انجام بدهیم.

 

 

انتهای پیام/د

تدوین دانشنامه ای که تمام اطلاعات فرهنگی، تاریخی و سیاسی استان را شامل می‌شود

 

برچسب ها: مطبوعات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.