افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان در کنار ارتقاء امنیت پایدار در مرز‌های مشترک نوید بخش توسعه استان‌های شرقی و غربی این ۲ کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  وجود بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک و ارتباطات فرهنگی، اعتقادی، دینی و تاریخی بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان فرصت مغتنمی برای ارتقا همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و تقویت پیوند‌های بین ۲ کشور و در نتیجه توسعه منطقه است که باید از آن بنحو شایسته‌ای به نفع هر ۲ کشور استفاده کرد.

سیستان و بلوچستان یکی از راه‌های راحت و امن دسترسی پاکستان به خاورمیانه و کشور‌های اروپا و آفریقاست که این موضوع یک موقعیت طلایی را برای این استان و کشور همسایه فراهم کرده است.

توسعه جنوب شرق کشور در گرو گرمی روابط ایران و پاکستان

قرارگیری استان مرزی سیستان و بلوچستان در مجاورت آب‌های بین المللی و آزاد، بنادر و خلیج‌های گواتر، چابهار، پزم، کنارک و جاسک و همسایگی با کشور‌های عمان، افغانستان و پاکستان و نزدیکی به حوزه شبه قاره هند و چین به طور ذاتی از نظر ویژگی مکانی و موقعیت جغرافیایی به این منطقه یک هویت تاریخی ترانزیتی و ژئواکونومیک فرامرزی بخشیده است.

از مجموع سه کریدور حمل و نقل جهانی، ۲ کریدور از ایران می‌گذرد که کریدور سیستان و بلوچستان در جنوب شرق از مهمترین مناطق با دارا بودن قابلیت‌های ترانزیتی و حمل و نقل است.

در مجموع سیستان و بلوچستان به عنوان معبر ترانزیتی مهم که در یک سمت آن اقتصاد حوزه خلیج فارس با یک تراز بالای تجاری و بازرگانی و در سمت دیگر آن بازار‌های متنوع مصرف قرار دارد می‌تواند دروازه امن ارتباطی کشور‌های منطقه به ویژه پاکستان با دنیا باشد.

روابط اقتصادی پاکستان با سیستان و بلوچستان دارای گستردگی زیادی است و راه آهنی که از زاهدان به پاکستان کشیده شده و همچنان در مسیر تبادلات اقتصادی منطقه فعال است در پیمان تاریخی بین ایران، پاکستان و ترکیه و قرارداد‌های همکاری‌های اقتصادی و نظامی بین این سه کشور نقش مهمی دارد.

از منظر کارشناسان حوزه اقتصادی به منظور افزایش مبادلات بین سیستان و بلوچستان و پاکستان می‌توان از ظرفیت‌های مختلف با ایجاد خطوط منظم حمل و نقل دریایی مسافری و باری، خواهر خواندگی بنادر گوادر و چابهار، ایجاد مجتمع‌های مشترک دفاتر تجاری بین بازرگانان، ایجاد شهرک‌های صنعتی سرمایه گذاری در ۲ منطقه آزاد تجاری چابهار و گوادر، سرمایه گذاری در بخش معادن ۲ کشور، سرمایه گذاری در زمینه ایجاد شرکت‌های حمل و نقل مشترک اعم از مسافربری و باربری و پذیرش بیماران کشور پاکستان به عنوان توریسم درمانی بهره گرفت.

همچنین سرمایه گذاری در زمینه تبادل توریسم و گردشگر با توجه به قرابت‌های قومی، فرهنگی و تاریخی، جذب و پذیرش دانشجویان پاکستانی با توجه به امکانات بالقوه دانشگاهی استان، برگزاری نشست کمیته‌های مشترک و دائمی هر ۶ ماه یک بار بین مسئولان گمرکی، پایانه‌های مرزی، گذرنامه و مرزبانی ۲ کشور در نقاط مرزی با هدف تبادل اطلاعات تجاری در صورت اعلام هر یک از طرفین و ایجاد تأسیسات متقابل توسط پاکستان در مقابل پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به عنوان نکات مهم در افزایش تبادلات مورد توجه قرار گیرد.

‌** سابقه دیرینه روابط فرهنگی، اجتماعی و خویشاوندی مردم ۲ کشور

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ارتباط دوستانه ایران و پاکستان سابقه دیرینه دارد و مردم این دو کشور روابط نزدیک فرهنگی اجتماعی و حتی خویشاوندی دارند.

توسعه جنوب شرق کشور در گرو گرمی روابط ایران و پاکستان

محمد هادی مرعشی افزود: ۲ کشور اسلامی و همسایه «ایران و پاکستان» دارای قرابت‌های فرهنگی، تاریخی، مذهبی و منافع اقتصادی بسیاری هستند که توسعه روابط مشترک می‌تواند منجر به شکوفایی اقتصادی و امنیتی در جنوب شرق ایران و ایالت بلوچستان پاکستان شود.

وی ادامه داد: نمی‌توان ۲ استان سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان را از هم جدا کرد، زیرا در گذشته‌ها این مناطق یکی بوده و هنوز بسیاری از نسبت‌های خانوادگی پا برجاست.

معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از آنجایی که مردم این استان و ایالت بلوچستان پاکستان به دلیل قرابت‌های قومی و مذهبی همواره با یکدیگر تعامل دارند ضروریست امنیت در منطقه برقرار شود تا روابط سهولت یابد.

** روابط تاریخی ایران و پاکستان باید به بهترین شکل ادامه یابد

دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان نیز در سفر سال گذشته به زاهدان گفت: با توجه به اهمیت مراودات مرزی ایران و پاکستان تلاش برای دست یافتن به اهداف مشترک امنیتی و اقتصادی باید تداوم یابد و این مهم در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.

دکتر اختر نذیر اظهار داشت: مردم ایران و پاکستان از قرن‌ها پیش تاکنون با هم ارتباطات مذهبی، تاریخی و تجاری بسیار گسترده‌ای داشته‌اند و تلاش برای افزایش این ارتباطات از اهداف مهم ۲ کشور دوست و همسایه است.

وی تصریح کرد: ایران و پاکستان بر اساس حسن همجواری روابط تاریخی دارند که باید به بهترین شکل ادامه یابد.

دبیر کل ایالت بلوچستان پاکستان با اشاره به ظرفیت‌های کویته مرکز ایالت بلوچستان گفت: هم اینک در بخش راه آهن ماهانه حدود ۶ تا هشت قطار در مسیر کویته به زاهدان تردد می‌کنند.

وی افزود: فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیاری خوبی برای بهبود اقتصاد و گردشگری ۲ کشور وجود دارد که باید برای بهره برداری بهینه از آن‌ها ۲ طرف تلاش کنند.

نذیر تصریح کرد: علاوه بر راه آهن و جاده برای تردد مسافران مسیر دریایی بین بنادر گوادر پاکستان و چابهار ایران نیز وجود دارد که می‌تواند برای تردد زوار استفاده شود.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم با هدف ایجاد اعتماد بیشتر در روابط بین ۲ کشور باید در دستور کار قرار گیرد گفت: ارتقا سطح روابط تجاری و مبادلات بین ساکنان مرز در ۲ طرف بسیار مهم است به طوری که باید سعی کنیم به سطحی از روابط دست یابیم که دهه ۵۰ و ۶۰ شاهد آن بودیم.

‌**فرصت‌های مشترک سرمایه گذاری برای ایران و پاکستان

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان  گفت: این استان با دارا بودن ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوان اقتصادی زمینه خوبی را برای سرمایه گذاری کشور‌های منطقه به ویژه پاکستان فراهم کرده است.

ماندانا زنگنه افزود: با وجود ظرفیت‌های فراوان سیستان و بلوچستان می‌توان از این پتانسیل‌ها در راستای تبادل اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک بهره گرفت.

توسعه جنوب شرق کشور در گرو گرمی روابط ایران و پاکستان

وی با اشاره به موضوعات پیشنهادی سیستان و بلوچستان برای طرح در مذاکرات ۲ جانبه اقتصادی ایران و پاکستان گفت: برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی برای معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری، تجاری و تولیدات داخلی ۲ کشور، برقراری پرواز‌های منظم بین شرکت‌های هواپیمایی در چارچوب موافقت نامه دو جانبه، صدور ویزای کثیرالورود ۳۰ روزه و یک ساله بدون در نظر گرفتن محل تولد و تسریع در روند صدور ویزای تجاری بین ۲ طرف و تهیه تفاهم نامه همکاری سرمایه گذاری و اقتصادی با ایالت سند پاکستان از جمله موارد پیشنهادی بوده است.

دکتر زنگنه ادامه داد: برای افزایش ارتباط سرمایه گذاری مشترک در زمینه محصولات نساجی بین ایران و پاکستان در شرکت بافت بلوچ، پیگیری تأسیس دفاتر قرنطینه‌ای در پایانه‌های مرزی توسط پاکستان، توسعه خطوط ریلی و مسیر‌های ارتباطی بین دو کشور، ساخت بنادر زمینی مشترک و بنادر خشک با سرمایه گذاری دو طرف با توجه به اعلام آمادگی کشور پاکستان، تأسیس شعب بانک‌های تجاری بر اساس قوانین و مقررات مالی و بانکی دو کشور در بنادر و مناطق آزاد چابهار و گوادر و دعوت از اتاق‌های بازرگانی کراچی و کویته در نشست میز کشوری پاکستان پیشنهاد شده است.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان حمل و نقل، معادن، بنادر و توریست درمانی را از دیگر فرصت‌های مشترک سرمایه گذاری بین ۲ کشور ذکر کرد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
فقط هم مرز با پاکستان نیست ، با افغانستانم هم مرز هست ،دولت برای س و ب باید برنامه ریزی خاصی داشته باشد، مرز افغانستان با سیستان بسته هست وهیچ نفعی برای مردم ندارد، با این روند وضعیت معیشت مردم این منطقه روزبه روز سخت تر میشود