روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به موافقت رئیس‌جمهور آمریکا در همکاری با عربستان برای ساخت بمب‌های فوق پیشرفته پرداخت و این موضوع را عاملی برای ادامه تجاوز به یمن خواند.

موافقت ترامپ با ساخت بمب‌های فوق پیشرفته آمریکا در عربستانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت به دنبال اعلام موافقت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شرکت تسلیحات نظامی «رییتون» با عربستان در زمینه ساخت قطعات مربوط به ساخت بمب‌های فوق پیشرفته در عربستان همکاری خواهد داشت.

در این مطلب آمده است: این اقدام در واقع بخشی از توافق تسلیحاتی با عربستان است که پیشتر گزارش نشده بود و جزئی از بسته گسترده اطلاعاتی بود که دولت آمریکا این هفته در اختیار کنگره قرار داد. این توافق به عربستان امکان همکاری در ساخت قطعاتی مانند سیستم‌های کنترل و قطعات الکترونیکی اصلی مربوط به بمب هدایت شونده دقیق سری پیووی (Paveway) با شرکت تسلیحات نظامی رییتون را می‌دهد. آمریکا از چنین فناوری‌هایی به دلایل امنیت ملی به شدت محافظت می‌کند.

نیویورک تایمز در ادامه این مطلب نوشت: بنا به گزارش‌های متعدد، گروه‌های حقوق بشری طی چهار سال گذشته، تسلیحات مجهز به این فناوری‌ها بارها در حملات هوایی صورت گرفته علیه غیرنظامیان در یمن بکار رفته اند. به دنبال وقوع یکی از این حملات مرگبار در اکتبر سال ۲۰۱۶ به شهر صنعا در یمن، دولت وقت آمریکا فروش این نوع بمب‌ها را به ائتلاف متجاوز سعودی به حالت تعلیق درآورد. در عین حال قرارداد جدید دولت آمریکا با ریاض بخشی از بسته تسلیحاتی بزرگتر است و دربرگیرنده ۱۲۰ هزار بمب هدایت شونده دقیق شرکت رییتون بوده، که به منظور انتقال به عربستان آماده می‌شود. این بمب‌ها علاوه بر ده‌ها هزار بمبی است که عربستان و امارات در انبار‌های خود دارند و می‌تواند ادامه تجاوز آن‌ها به یمن را در آینده به دنبال داشته باشد.

بنا به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دولت ترامپ با اضطراری خواندن این بسته تسلیحاتی بدون داشتن مجوز کنگره آن را به امضا رسانده است. این قرارداد در واقع بخشی از بسته ۸.۱ میلیارد دلاری آمریکا برای فروش سلاح به عربستان، امارات و اردن است که به تازگی اعلام شد. گروهی از سناتور‌های آمریکایی از جمله لیندسی گراهام، نماینده کالیفرنیای جنوبی، رند پال، نماینده ایالت کنتاکی و رابرت منندز، نماینده دموکرات نیوجرسی روز چهارشنبه اعلام کردند ۲۲ اقدام جداگانه را به منظور مخالفت با این قرارداد اعلام خواهند کرد.

با این حال سخنگوی شرکت رییتون اعلام کرد هیچ موضوع عجیبی درباره این قرارداد تولیدی وجود ندارد. ترامپ ماه گذشته به‌دلیل افزایش تنش با ایران، در آمریکا وضع اضطراری ملی اعلام کرد و اعتراض کنگره به فروش بیش از ۸ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن را نادیده گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۵۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
فکرش را بکنید که به عنوان یک هدف استراتژیک رزمندگان غیور یمنی این کارخانه تولیدی و انبارهای مهمات را مورد اصابت قرار دهند چه شود........
آخرین اخبار