محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت: طرح وزیر خارجه ایران برای امضای پیمان منع تجاوز، شایستگی بررسی و پاسخ کشور‌های عربی را دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه اختصاصی با این شبکه، گفت: طرح وزیر امور خارجه ایران برای امضای پیمان منع تجاوز، شایستگی بررسی کردن و پاسخ دادن کشور‌های عربی را دارد.

او در پاسخ به سوالی درباره برگزاری سه اجلاس سران شورای همکاری، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه و تاثیر آن بر حل بحران خلیج فارس، گفت: بدون شک ما در مرحله سرنوشت سازی از تاریخ امت عربی و اسلامی قرار داریم. در این شرایط سه اجلاس سران شورای همکاری، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی برگزار شد.

این مقام قطری ادامه داد هدف از برگزاری دو اجلاس فوق العاده سران شورای همکاری و اتحادیه عرب، بسیج کشور‌ها علیه ایران بود. به ویژه که منطقه شاهد تنش زیادی است. اگر نتایج این اجلاس‌ها را از این نظر ارزیابی کنیم، می‌توان گفت که پیشرفتی ایجاد نشد. فقط بیانیه‌هایی در محکومیت صادر شد که درباره این بیانیه‌ها هم دودستگی وجود داشت. کشور‌های عربی تصور یا سیاست مشترک در قبال ایران ندارند.

او افزود: ایران تحرکاتی دیپلماتیک داشت و طرح‌هایی را پیشنهاد کرد. وزیر امور خارجه ایران پیشنهاد کرد پیمان منع تجاوز امضا شود. ایران دیدگاه و سیاست روشنی دارد. ما امیدواریم ما عرب‌ها هم برای پاسخ دادن به این قبیل پیشنهاد‌های ایران، دیدگاه روشنی داشته باشیم. طرح وزیر امور خارجه ایران برای امضای پیمان منع تجاوز، شایستگی بررسی و پاسخ دادن عربی را دارد. باید چالش‌ها با ایران یا سیاست این کشور را آنطور که بعضی کشور‌ها تصور می‌کنند، مشخص کرد تا به طور مستقیم در تعامل با ایرانی‌ها به آن‌ها بپردازیم. اما سیاست برگزاری اجلاس‌ها، تنش آفرینی رسانه‌ای و سخنان تحریک‌آمیز، واقعیت‌ها را تغییر نمی‌دهد و فقط شرایط بدتری ایجاد می‌کند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در پاسخ به سوالی درباره انتقاد از موضع قطر در همکاری با ایران و احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران افزود: اول اینکه تمایل ایران برای گفتگو با کشور‌های منطقه، موضوع جدیدی نیست و باید آن را در چارچوب درست قرار داد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در اواسط سال ۲۰۱۶ نامه‌ای برای سران شورای همکاری ارسال کرد و گفت‌وگو بین دو طرف را خواستار شد. شورای همکاری در زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا بود تصمیم گرفت گفتگوی مستقیم با ایران را آغاز کند.

او افزود: اکنون ایران تلاش دیگری را برای گفت‌وگو بین این کشور و اعضای شورای همکاری آغاز کرده است و ارائه پیشنهاد امضای پیمان منع تجاوز هم در همین چارچوب صورت می‌گیرد. در سایه سیاست‌های تنش آفرینی که در منطقه وجود دارد، باید در تعامل با این مسائل با درایت عمل کنیم. بعضی اعضای شورای همکاری نگرانی‌هایی درباره سیاست‌های ایران دارند که باید روی میز گذاشته شود. این نگرانی‌ها مربوط به برنامه‌های تسلیحاتی ایران است. همچنین ایران هم نگرانی‌هایی درباره برنامه‌های تسلیحاتی کشور‌های خلیج (فارس) دارد.

وزیر خارجه قطر خاطرنشان کرد: باید همه این نگرانی‌ها روی میز گذاشته شود تا تفاهم مستقیم به دست آید. آمریکا سیاست خاص خود را دارد و همچنین ملاحظاتی درباره سیاست ایران دارد که ممکن است با ملاحظات موردنظر کشور‌های خلیج (فارس) متفاوت باشد. در اوضاع فعلی، تصور نمی‌کنیم دو طرف ایران یا آمریکا تمایلی برای جنگ داشته باشند. آمریکا سیاست مشخصی را در پیش گرفته است و با صراحت آن را اعلام می‌کند که مبتنی بر اعمال فشار حداکثری است. آمریکا می‌گوید به دنبال به راه انداختن جنگ نظامی نیست. ایران هم در مقابل می‌گوید خواهان جنگ با آمریکا نیست. در این شرایط، کشور‌های منطقه می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در جلوگیری از بروز این جنگ ایفا کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قطر ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار