به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بهینه سازی موتورهای جستوجو و یا همان سئو برای خود اصول و قوانینی دارد که در صورت رعایت آن ها می توان تاثیر بسزایی در عملکرد سایت و رتبه آن موتورهای جستوجو داشته باشد و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به بررسی و تشریح اصول سئو بپردازد. SEO یا همان بهینه سازی موتورهای جستوجو مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است.
ابتدا باید این نکته را بپذیریم که غول دنیای سایبری این روزها کسی نیست جزرگوگل و به طور معمول وقتی صحبت از موتورهای جستوجو میشود لوگوی چهار رنگ این شرکت به همراه یک کادر متنی آماده ارائه سریعترین خدمات رایگان جستوجوی اینترنتی در ذهن کاربر اینترنت نقش میبندد، پس با مثال گوگل مطلب را ادامه میدهیم.
نکته مهمی که در خدمات رایگان موتور جستوجو نهفته است میلیونها دلار درآمدی است که در ازای پاسخ به جستوجوی شما برای گوگل کسب میشود در هر بار جستوجو که کلمه به کلمه آن توسط نرم افزارها و مهندسان با تجربه، تجزیه و تحلیل میشود نتیجهای شامل میلیونها وب سایت یافت میشود!
اصول سئو به مجموعه قواعد و قوانین ثابت و ماندگار در سئو گفته میشود که بر اساس آن میتوان درک درستی از عملکرد موتورهای جستوجو داشت. به عنوان مثال اینکه بدانیم سئو شامل فرآیندهایی میشود و بر همان اساس حرکت کنیم به ما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
ساختار موتورهای جستوجو که شامل موارد زیر میشود، جز اصول سئو است:
موارد فوق در تمام موتورهای جستوجو در دنیا ثابت است و وجود دارد. الگوریتمهایی که مبتنی بر پیوند، یا مبتنی بر محتوا کار میکنند و بر آن اساس امتیاز رتبه بندی صفحات را در کلمات کلیدی مختلف مشخص میکنند.
بدست آوردن کلمات کلیدی شاید ساده بهنظر برسد، اما در واقعیت اینطور نیست. استخراج کلمات کلیدی هدف، تحلیل رفتار مخاطب و طراحی استراتژی بر اساس کلمات کلیدی مهمترین گام در سئو است و اولین اصل سئو شناخته میشود. زیرا هدفگذاری ما را مشخص میکند؛ بنابراین اگر کلمات کلیدی را به درستی انتخاب نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید. استراتژیهای بدست آوردن کلمات کلیدی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و میتواند رشد یک سایت را با توجه به اهدافی که دارد تامین کند.
سئو داخلی شامل سئو محتوایی و سئو تکنیکال میشود. اما پرداختن به این دو موضوع بر اساس فاکتورهای موتورهای جستوجو باعث میشود که ورودی بیشتری را بتوانیم به سمت خود جذب کنیم و امتیاز بیشتری در سئو داشته باشیم.
از طرف دیگر سئو کارها اعتقاد دارند که محتوا پادشاه است، دلیل این موضوع این است که با تولید محتوای مناسب میتوان ضعف بسیاری از فاکتورهای دیگر در سئو را پوشش داد و کل فرآیندهای سئو را تکمیل کرد، در واقع محتوای با کیفیت باعث خواهد شد که عملیات سئو سایت به صورت خودکار پیش برود، برندسازی و لینکهای خارجی به صورت خودکار توسط کاربران برای ما ایجاد شود و رشد قابل توجهی را شاهد باشیم.
عده زیادی از سئو کارها در دنیا اعتقاد دارند که محتوا نقش اساسی و کلیدی در سئو داخلی دارد و میتواند باعث بهبود وضعیت سئو شود و به تنهایی در سایر بخشهای سئو هم تاثیر بالایی دارد.
بیشتر بخوانید: بررسی تفاوتهای میان سئو و گوگل ادوردز + مزیت های Google Adwords و SEO
سئو خارجی مربوط به برندسازی، لینک سازی و فاکتورهای اعتباری است و موتورهای جستوجو برای اینکه کیفیت یک سایت را بسنجند، فاکتورهای خارجی را بررسی میکنند. در واقع سایتهای باکیفیت در این دیدگاه سایتهایی هستند که مردم به آنها علاقه دارند و خارج از آن سایت در مورد آن حرف میزنند. برخی از فعالیتهای سئو خارجی فعالیتهای منفی محسوب میشود و میتواند تاثیر منفی در رتبههای سایت شما ایجاد کند و برخی دیگر از فعالیتها اثر مثبت دارند.
از نظر گوگل، بک لینکهایی مفید هستند که کاربران به صورت طبیعی برای سایت شما ایجاد کرده اند و لینکهای غیر طبیعی اثر منفی بر روی سایت میگذارند؛ بنابراین اگر الگوریتم گوگل تشخیص دهد که بک لینک وارد شده به سایت شما به صورت غیرطبیعی توسط خودتان ایجاد شده است، این موضوع برای شما تاثیر منفی خواهد داشت. البته الگوریتم گوگل برای تشخیص بک لینکهای اسپم با آنچه که کاربران تصور میکنند فرق دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله: سوالی که از جان مولر در مورد دیساوو لینک پرسیدم مراجعه نمایید.
الگوریتمهای گوگل همواره تغییر میکنند، برخی از آنها با هدف مبارزه با سایتهای اسپم ایجاد شده اند و برخی دیگر برای ایجاد تجربه کاربری مناسب برای کاربر؛ بنابراین شرایط و نتایج جستوجو هرگز ثابت و پایدار نیست و با محیطی متغیر و پویا در تعامل هستیم، این موضوع را نیز باید به عنوان یک اصل مهم در سئو بپذیریم، در واقع الگوریتمهای گوگل به دو دسته تقسیم میشوند:
الگوریتمهای جانبی به مرور زمان تغییر پیدا میکنند و بعضا ممکن است در سال چندین بار تغییر کنند، اما هسته گوگل یکبار در سال بیشتر تغییر نمیکند گرچه وزن فاکتورها در طول سال در حال تغییر است. از جمله الگوریتمهای جانبی گوگل میتوان به الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگسخوار و الگوریتم پاندا اشاره کرد.
انتهای پیام/